Lycalopex culpaeus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Culpeo)

Lycalopex culpaeus
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
L. culpaeus
Nama binomial
Lycalopex culpaeus
(Molina, 1782)
Wilayah Lycalopex culpaeus

Lycalopex culpaeus, kadang-kadang dikenali sebagai rubah Andes atau serigala Andes, ialah satu spesies anjing liar Amerika Selatan. Ia merupakan canid asli kedua terbesar di tanah besar, selepas serigala bersurai. Pada penampilannya ia mempunyai banyak keserupaan dengan serigala merah yang diakui dengan meluas. Ia mempunyai kelabu dan kemerah-merahan, dagu putih, tungkai kemerah-merahan, dan jalur pada belakangnya yang mungkin jarang-jarang terlihat.

Diet Lycalopex culpaeus kebanyakannya terdiri daripada rodensia, arnab, burung dan cicak, dan tidak jauh sangat, bahan tumbuhan dan bangkai. Lycalopex culpaeus menyerang biri-biri kadang-kadang, dan lalu kerap diburu atau diracuni.[2] Di sesetengah rantau ia telah menjadi jarang, tetapi secara keseluruhan spesies ini tidak terancam dengan kepupusan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jiménez, J. E., Lucherini, M. & Novaro, A. J. (2008). "Pseudalopex culpaeus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2011.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 18 Jun 2012.CS1 maint: multiple names: authors list (link) CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Macdonald, David Whyte; Claudio Sillero-Zubiri (2004). The Biology and Conservation of Wild Canids. Akhbar Universiti Oxford. ISBN 0-19-851555-3.