D'Masiv

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
D'Masiv
D Masiv.jpg

d'Masiv merupakan sebuah kumpulan muzik yang berasal dari Indonesia yang bertapak di Jakarta. Anggotanya terdiri daripada 5 orang iaitu Rian Ekky Pradipta (vokal), Dwiki Aditya Marsall (gitaris), Nurul Damar Ramadan (gitaris), Rayyi Kurniawan Iskandar Dinata (bass), dan Wahyu Piadji (drum). Nama d'Masiv kebelakangan ini disamakan dengan kumpulan-kumpulan terkenal Indonesia seperti Ungu, Nidji, atau Peterpan kerana lagu-lagu mereka yang terkenal.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

d'Masiv pertama kali dibentuk pada 3 March 2003. Nama d'Masiv sendiri berasal dari perkataan bahasa Inggris "massive" sebagai semacam pengharapan agar boleh meraih hasil sebaik mungkin dalam arena muzik nasional. Nama mereka terkenal setelah berhasil memenangi pertandingan muzik A Mild Live Wanted pada tahun 2007. d'Masiv akhirnya menghasilkan album pertama mereka berjudul "Perubahan" pada tahun 2008 dengan lagu "Cinta Ini Membunuhku" sebagai lagu andalannya. Lagu ini sangat terkenal sehingga melonjakkan nama mereka di kancah muzik Indonesia. Pada akhir tahun 2008, d'Masiv membuat wadah perkumpulan bagi para penggemarnya dengan nama Masiver.

Pada tahun 2009, d'Masiv menghasilkan album mini baru yang mengandungi 2 buah lagu berjudul "Mohon Ampun Aku" dan "Jangan Menyerah". Menurut Rian, penyanyi d'Masiv, proses pembuatan album mini ini sangat singkat dan dihasilkan untuk menyongsong bulan Ramadan 1430 H yang jatuh pada akhir bulan Ogos 2009.

Album[sunting | sunting sumber]

Prestasi Lagu[sunting | sunting sumber]

Single Top 25 Hits 99rs Ardan Swara Teknika FM
Cinta Ini Membunuhku 1 1 1 1
Di antara Kalian 1 1 1 1
Merindukanmu 1 1 1 1
Aku Percaya Kamu 1
Diam Tanpa Kata 1
Jangan Menyerah 1 - - 1
Rindu Setengah Mati 1 - - 1
Sudahi Perih Ini 1 - - -
Apa Salahku 1 - - -
Jangan Pergi 1 - - -
Natural 1 - - -
Pergilah Kasih 1 - - -
Esok Kan Bahagia 1 - - -
  • 99rs & Ardan Top Request.
  • Teknika Top Music (Swara Teknika FM)

Penghargaan-penghargaan Muzik

  • Double Platinum RBT Awards, Album : Perubahan
  • Multi Platinum RBT Awards, Album : Special Edition
  • Video Klip Terdahsyat, Dahsyatnya Awards 2010 - d'Masiv, Jangan Menyerah
  • Lagu Terbaik, AMI Awards 2010 - d'Masiv, Jangan Menyerah
  • Group Band Terbaik, AMI Awards 2010
  • Karya Produksi Terbaik Terbaik, AMI Awads 2010 - d'Masiv, Jangan Menyerah

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Sampul album d'Masiv (atas) yang dituduh menciplak sampul album Aerosmith (bawah).

d'Masiv pernah dikatakan menciplak karya muzik kumpulan lain. Kredibiliti Anugerah Musik Indonesia Ke-12 tahun 2009 pun meragui untuk menyenaraikan nama kumpulan ini sebagai salah satu nominasi peraih penghargaan Artis Pendatang Baru Terbaik. Anggota Dewan Pengarah AMI Seno M. Hardjo pernah menuduh D’Masiv sebagai pencuri.

Beberapa dari lagu yang dituduh diciplak tersebut di antaranya adalah lagu berjudul Dilema yang dianggap meniru hampir semua bahagian dari lagu Soldier’s Poem yang dibawakan kumpulan populer asal Inggeris, Muse. Lagu Dan Kamu dianggap menciplak Head Over Heels (In This Life) milik kumpulan Switchfoot asal San Diego, Amerika Serikat. Lagu Switchfoot lainnya yang berjudul Awakening juga dianggap meniru intro dan ketukan ritmanya dalam lagu Diam Tanpa Kata. Intro lagu Luka Ku sendiri dianggap sangat mirip dengan Drive-nya Incubus, sementara intro lagu Cinta Sampai di Sini dianggap sama dengan intro lagu Into The Sun milik kumpulan Lifehouse dari Los Angeles, AS. Semua lagu itu ada di album utama d'Masiv yang berjudul Perubahan.

Sumber dari internet juga mengatakan bahwa lagu "Cinta Ini Membunuhku adalah hasil ciplakan dari lagu "I Don't Love you" milik My Chemical Romance. Lagu sebelah mata juga menurut mereka memiliki kemiripan intro dengan lagu dari Fall Out Boy, The Take Over The Breaks Over. Dan intro lagu "Tak Pernah Rela" mirip seperti lagunya Keane, "Is It any Wonder." Malah kebelakangan ini, muncul lagi berita bahawa lagu terbaru d'Masiv Jangan Menyerah menciplak lagu Muse yang berjudul Falling Away With You.

Tidak hanya lagu-lagu mereka yang dikatakan menciplak hasil karya orang lain, malah sampul album pertama d'Masiv yang berjudul "Perubahan" juga dituduh meniru salah satu sampul album dari kumpulan Aerosmith (lihat gambar).

D’Masiv sendiri menolak semua tuduhan bahawa mereka adalah kumpulan plagiat yang hanya bisa menciplak lagu pemuzik lain. Dalam jumpa pers yang digelar di Hard Rock Cafe Jakarta pada tanggal 1 April 2009, vokalis Rian mengaku dia dan ahli kumpulannya hanya mendapat inspirasi dari lagu-lagu dari pemuzik antarabangsa seperti Muse, Switchfoot, dan Incubus.

Iklan[sunting | sunting sumber]

  • Nokia XPress Music (2010)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]