DM2A4

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
DM2A4
JenisTorpedo
Tempat asalGermany
Sejarah perkhidmatan
Digunakan olehJerman, Israel, Pakistan, Sepanyol, Turki,
Sejarah pengeluaran
PerekaAtlas Elektronik
Spesifikasi
Panjang6.6 m (22 ka)
Diameter533mm
WarheadLetupan ikatan polimer ("Polymer-bonded explosive - PBX)
Warhead weight260 kg

EnjinEletrik bateri perak-zink oksida
Kelajuan50 kn

DM2A4 Seehecht (nama eksport "SeaHake mod 4" [1]) ialah torpedo berat terbaru yang dibangunkan oleh Atlas Elektronik bagi Tentera Laut Jerman, sebagai peningkatan bagi tor[edo DM2 (Deutsches Modell 2) yang dikeluarkan pada tahun 1976.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Sebagai pengganti DM2A3, ia mempunyai sistem pendorongan elektrik yang maju dan kabel gentian optik untuk panduan torpedo dan komunikasi, yang, bersama-sama dengan pemprosesan isyarat maju dan logik misi, menjadikan torpedo ini sebahagian besarnya tahan langkah penangkisan.[2] DM2A4 The / SeaHake mod 4 merupakan torpedo pertama yang pernah dipandu oleh wayar gentian optik.[3] Dengan seni bina sistem digital sepenuhnya , peningkatan jarak dan kelajuan dan jujukan sonar konformal baru dengan sudut penderia panorama yang sangat luas serta tambahan penderia gelombang pandu tuju, DM2A4/SeaHake mod 4 memberikan prestasi sangat maju berbanding sebelumnya. Kelongsong kepala pandu tuju merupakan bentuk parabola dioptimumkan hidrodinamik yang bertujuan untuk mengurangkan bunyi torpedo sendiri dan peronggaan pada minimum mutlak. Jujukan konformal transduser pandu tujuh membenarkan sudut pengesanan +/- 100° secara mendatar dan +/- 24° secara menegak, oleh itu menyokong sudut perolehan yang lebih besar berbanding dengan tatasusunan jujukan rata tradisional. Jujukan sudut lebar direka untuk mengurangkan pergerakan semasa pada tahap carian dan peninjauan, dengan itu turut mengurangkan bunyi diri dan memelihara kuasa bateri.

Senjata ini mempunyai reka bentuk yang modular yang merangkumi sehingga empat modul bateri zink perak dan mampu mencapai julat lebih daripada 50 km (27 batu nautikal ) dan kelajuan yang melebihi 92.6 km / h (50 knot ) dikuasakan oleh motor magnet kekal frekuensi tinggi, dengan sistem penyejukan gelung tertutup bebas dari alam sekitar. Data prestasi tepat dirahsiakan.[4] Templat reka bentuk torpedo juga boleh digunakan sebagai asas untuk ROV.[5] Senjata ini dilengkapi dengan kepala peledak 260 kg PBX, ( RDX - aluminium ) (bersamaan dengan 460 kg TNT ) dengan pengaruh magnet dan fius sentuh.[5] Pencaj dan fius tidak sensitif dan selamat denyutan elektromagnet.

Senjata ini sepanjang 6.6 m apabila dilengkapi dengan dengan 4 modul bateri, dan ianya lebih pendek apabila tatarajah dengan sama ada 3 atau 2 modul bateri bergantung kepada keperluan unit operasi. Diameter unit adalah 533 mm.

Sejarah perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

Torpedo ini telah berkhidmat dengan kapal selam Jenis 212 Tentera Laut Jerman, dan telah dihantar ke Tentera Laut Pakistan bagi perkhidmatan di dalam kapal selam Agosta 90B, dan telah dipilih oleh Tentera Laut Sepanyol untuk kapal selam S80A baru dan telah dijual kepada pengendali lain di seluruh dunia.[6][7][8]

Pengendali[sunting | sunting sumber]

Peta dengan pengendali DM2A4 warna biru.

Pengendali torpedo DM2A4 termasuk:[7]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ DM2A4 Seehecht (SeaHake mod 4) p.4 German[pautan mati kekal]
  2. ^ DM2 A-4 Uses a fibre-optic-wire
  3. ^ Todays Torpedoes [Archive] - SUBSIM Radio Room Forums
  4. ^ GERMAN DM2A4 PROPULSION DECISION - Jane's Navy International
  5. ^ a b German Torpedoes Since World War II
  6. ^ "Uboot-Torpedos" (dalam bahasa German). German Navy. 23 June 2016. Dicapai pada 10 March 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ a b "ATLAS Elektronik GmbH at IDEAS 2014 in Karachi". Naval Forces. 28 November 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-05-11. Dicapai pada 10 March 2017.
  8. ^ Cordesman, Anthony H.; Nerguizian, Aram; Popescu, Inout C. Israel and Syria: The Military Balance and Prospects of War. Praeger Security International. m/s. 127. ISBN 978-0313355202.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]