Dusit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Daerah Dusit)
Dusit
ดุสิต
Dewan Tahta Ananta Samakhom
lokasi Khet di Bangkok
lokasi Khet di Bangkok
Koordinat: 13°46′37″N 100°31′14″E / 13.77694°N 100.52056°E / 13.77694; 100.52056Koordinat: 13°46′37″N 100°31′14″E / 13.77694°N 100.52056°E / 13.77694; 100.52056
NegaraThailand
WilayahBangkok
Tempat dudukDusit
Khwaeng5
Keluasan
 • Jumlah10.7 km2 (4.1 batu persegi)
Penduduk
 (2000)
 • Jumlah175,658
 • Kepadatan16,416.6/km2 (42,519/batu persegi)
Zon waktuUTC+7 (ICT)
Postal code
10300
Geocode1002

Dusit (Bahasa Thai: ดุสิต; IPA: [dù.sìt]) adalah salah satu daripada 50 daerah (khet) Bangkok, Thailand.

Daerah ini adalah pusat pentadbiran kerajaan, kerana kedua-dua badan Perhimpunan Kebangsaan dan istana diraja berada di daerah ini, seperti juga pejabat beberapa kementerian. Ia dihubungkan dengan Pulau Rattanakosin oleh Ratchadamnoen Avenue (secara literal, "cara diraja untuk perjalanan").

Daerah-daerah yang berdekatan, dari arah utara, Bang Sue, Phaya Thai, Ratchathewi, Pathum Wan, Pom Prap Sattru Phai, Phra Nakhon, dan sebilangan Sungai Chao Phraya, daerah Bang Phlat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Rumah Vimanmek

Daerah ini dibentuk oleh Raja Chulalongkorn, yang ingin melarikan diri dari Pulau Rattanakosin. Rumah vimanmek dibina pada tahun 1900 sepenuhnya dari jati, dan digunakan sebagai istana diraja untuk waktu yang singkat, tetapi telah ditinggalkan pada tahun 1908. Direkonstruksi pada tahun 1992, kini menjadi daya tarikan utama daerah. Villa kerajaan Chitralada dibina oleh Raja Vajiravudh (Rama VI), dan merupakan tempat tinggal Raja Bhumibol Adulyadej. Taman besar di sekitar istana digunakan oleh Raja untuk penyelidikan pertanian.

Bangunan[sunting | sunting sumber]

Wat Benchamabophit

Bangunan-bangunan penting lain di daerah termasuk dewan tahta Ananta Samakhom, yang merupakan bekas kediaman Raja Chulalongkorn, dan kemudian digunakan sebagai bangunan parlimen yang pertama. Ia dibina pada 1907-1915 oleh arkitek Itali Annibale Rigotti dan Mario Tamagno.

Di sebelah bangunan itu adalah Taman Suan Amporn, dan di seberang jalan Zoo Dusit. Ruang luas di depan Dewan Anarkai Samakom adalah Royal Plaza. Di tengah-tengah plaza adalah patung ekuestrian King Chulalongkorn. Pelbagai acara diadakan di Suan Amporn Park dan Royal Plaza. Acara tahunan termasuk permulaan bagi banyak universiti di Bangkok, dan Palang Merah yang berlangsung selama sembilan hari dari akhir bulan Mac hingga minggu pertama bulan April.

Pejabat pentadbiran penting seperti Rumah Kerajaan juga di Dusit. Jeti Wasukri adalah dermaga untuk menaiki dan menyimpan tongkang diraja, yang berlayar di perarakan tongkang kerajaan Thailand. Berhampiran dermaga adalah Perpustakaan Negara Thailand.

Beberapa istana lain telah diubah menjadi kemudahan untuk tujuan lain. Istana Chan Kasem pada mulanya dibina untuk putera mahkota oleh Raja Rama V, tetapi tidak pernah digunakan oleh Raja Rama VI dan kemudian menjadi jabatan Kementerian Pendidikan. Istana Suan Sunandha dibina untuk ratu, pengasuh, putera dan puteri, tetapi kini menjadi rumah kepada Universiti Suan Sunandha Rajabhat.

Kuil Buddha paling terkenal di daerah ini ialah Wat Benchamabophit, yang dibina oleh Pangeran Naris sebagai kuil kerajaan Raja Chulalongkorn.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Kereta api[sunting | sunting sumber]

Stesen Sam Sen dari Keretapi Negara Thailand (SRT) berada di Dusit.

Stesen MRT Bang Sue dari MRT adalah jarak dekat di luar Daerah Dusit di sudut timur laut yang melampau di Daerah Bang Sue.

Air teksi[sunting | sunting sumber]

Piers untuk perkhidmatan Boat Express Chao Phraya untuk Daerah Dusit, adalah Thewes Pier, Pier Payap, Dermaga Kiak Kai.

Pentadbiran[sunting | sunting sumber]

District map

Distrik ini dibahagikan kepada lima distrik (khwaeng).

1. Dusit ดุสิต
2. Wachiraphayaban วชิรพยาบาล
3. Suan Chit Lada สวนจิตรลดา
4. Si Yaek Maha Nak สี่แยกมหานาค
5. Thanon Nakhon Chai Si  ถนนนครไชยศรี

Referensi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]