Daisuke Motomiya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Daisuke Motomiya
Watak Digimon Adventure 02
Kemunculan pertama

Episod 1, "Orang yang mewarisi keberanian"
Disuarakan oleh

Reiko Kiuchi (Jepun)
Brian Donovan (Inggeris)
Nama Inggeris

Davis Motomiya
Gred

Ke-5 (asal)
Ke-7 (alih suara)[1]
Digimental

Keberanian, persahabatan, keajaiban
Umur

11

Daisuke Motomiya (Jepun: 本宮大輔, Hepburn: Motomiya Daisuke), juga dikenali sebagai Davis Motomiya, merupakan watak utama dalam siri animasi Digimon Adventure 02. Dia berpasangan dengan digimon V-mon. Selain siri Digimon Adventure 02, dia dan V-mon telah muncul di Digimon Xros Wars dalam episod 68 sebagai Cameo. Dalam siri itu juga episod 78-79, Daisuke bersama V-mon, Ken Ichijouji bersama Stingmon, Taichi Yagami bersma Agumon, Yamato Ishida bersama Gabumon, Takato Matsuki bersama Guilmon dari siri Digimon Tamers, Takuya Kanbara dari siri Digimon Frontier dan Masaru Daimon bersama Agumon dari siri Digimon Savers membantu Taiki Kudo dan rakan-rakannya untuk menewaskan kuasa kegelepan Quartzmon.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Daisuke merupakan pelajar gred 5 di Sekolah Rendah Odaiba. Rakan sekelasnya Hikari Yagami adik kepada Taichi Yagami dan pelajar pertukaran yang baru masuk ke kelasnya bernama Takeru Takaishi. Dia juga merupakan kanak-kanak terpilih yang baru, apabila cermin mata lama Taichi Yagami berikan kepadanya. Walaupun beliau sering gopoh dan membuat kesilapan, keberanian beliau dalam menghadapi kemungkinan yang cemerlang tidak boleh dinafikan. Tidak kira bagaimana buruk keadaan, dia sentiasa percaya bahawa mereka entah bagaimana boleh membuat melalui. Dia mempunyai kepercayaan yang kuat pada orang lain dan akan sentiasa datang melalui untuk kawan-kawannya.

Daisuke tinggal bersama ibu bapa dan kakaknya Jun. Semua keluarganya termasuk dirinya suka naik angin tetapi keluarga tiada masalah seperti keluarga yang normal. Daisuke adalah pemain bola sepak yang hebat dan ahli kelab bola sepak Sekolah Rendah Odaiba.

Galeri[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Enter Flamedramon". Digimon Adventure 02. 2000-08-19. Fox Kids. Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)