Pusat Bandar Damansara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Damansara Town Centre)
Sebuah seksyen bangunan Pusat Bandar Damansara seperti yang dilihat dari Sprint Expressway

Pusat Bandar Damansara ialah bandar utama yang terletak pusat bandar Kuala Lumpur. Pusat bandar Damansara ini telah dibina antara tahun 1981 dan 1984. Antara pejabat yang terdapat di Pusat bandar Damansara termasuklah pejabat kementerian kerajaan, jabatan-jabatan, dan syarikat swasta yang lain. Antara pejabat yang terkenal adalah Jabatan Imigresen Malaysia, FOMEMA, Damansara Realty Berhad, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia, Indah Water Konsortium Sdn. Bhd., Kolej Universiti HELP dan Johor Corporation (J-Corp). Ketika sesi penaiktarafan Jalan Damansara kepada Sprint Expressway's Damansara Link pada tahun 2000, pusat bandar Damansara secara fizikalnya telah berubah menjadi "pulau bandar" yang dikelilingi dengan pelbagai jentera dan tanah bagi pembinaan lebuh raya.

Semasa menaik taraf Jalan Damansara ke dalam E23 Pautan Damansara Sprint Expressway pada tahun 2000, pusat bandar menjadi "pulau" di antara kereta berasingan. Pada tahun 2011 blok pangsapuri Damansara Twins dibuka, yang pertama banyak bangunan tinggi yang akan datang. Pada tahun 2014 telah diumumkan bahawa bangunan asal Pusat Bandar Damansara akan dirobohkan dan dibangunkan semula sebagai bangunan pejabat, pangsapuri, sebuah hotel dan 'Pavilion 2', kembar Pavilion Mall di Bukit Bintang di pusat bandar Kuala Lumpur.[1]

Akses[sunting | sunting sumber]

Pengangkutan awam[sunting | sunting sumber]

Pusat Bandar Damansara meminjamkan namanya, dan dilayani oleh,  SBK13  Stesen MRT Bandar Pusat Damansara. Stesen ini pernah berkhidmat sebagai satu-satunya sambungan antara Laluan MRT SBK dan KL Sentral oleh bas rapidKL T819, sambil menunggu pembukaan panjang Stesen Semantan-Kajang pada Julai 2017.

Selain laluan T819 yang disebutkan di atas, stesen MRT juga berfungsi sebagai hab bas untuk bas cepatKL yang menghubungkan Pusat Bandar Damansara ke Segambut/Sri Hartamas, Mid Valley Megamall dan Ampang and Sri Petaling Lines'  AG6  SP6  Stesen Bandaraya.

Senarai jalan[sunting | sunting sumber]

  • Jalan Damanlela
  • Jalan Damansutera
  • Jalan Damansari
  • Jalan Damansuria

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 3°08′49″N 101°39′44″E / 3.1469615°N 101.6621025°E / 3.1469615; 101.6621025