Damokis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Damokis
Fail:Damokis.jpg
Live di Orang Timur The Gig pada 14 Mac 2010
Latar belakang
Berasal dariPasir Gudang, Johor, Malaysia
GenreGrindcore
Tahun aktif1995-sekarang
Syarikat rakaman
Broken Records
Torn Flesh Records
Grundar Production
Pengkarya berkait
Argon, Demisor, Castigate, Narsamum, Tandus
Laman sesawang
damokis.blogspot.com
AhliTasyif
Agigi
Wan Soulkiller
Fauzi
Bekas ahliBob Kulai
Muhairi
Apol
Shah


Damokis merupakan sebuah band grindcore berasal dari Pasir Gudang, Johor.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Damokis ini telah dibentuk pada tahun 1995 di mana Agigi & Fauzi telah mencari petunjuk mengenai grindcore sejauh mana ia diterima dengan baik dalam adegan bawah tanah, terutama di tanah air mereka, Malaysia.

Walaupun semangat dan keberanian mereka berdua, kemudian menetapkan perjanjian jangka panjang untuk mendapatkan band bermotivasi sepenuhnya untuk bermain muzik grindcore dan mereka melakukannya dengan beberapa ahli-ahli baru, Shah direkrut untuk mengendalikan bahagian vokal manakala Ain adalah membantu selaku pemain bes. Beberapa tahun kemudian, mereka mula mendapatkan moniker baru dengan nama yang Damokles, yang merupakan nama yang diambil daripada salah satu lirik yang boleh didapati dalam album Sodom, Agent Orange.

Mereka kekurangan peralatan dan masa yang memaksa band yang akan terkandas selama hampir 2 tahun melakukan apa-apa sebelum Shah & Ain memaksa diri mereka untuk meninggalkan band ini dalam masa satu kerumitan. Dengan ini telah dinyalakan sehingga pada pertengahan 1998 di mana Epol (Logam) dengan senang hati menyertai untuk kembali semula dan memegang tanggungjawab. Mendapatkan pemain semula adalah keputusan sukar apabila band ini masih tidak dapat mencari mana-mana vokal yang sesuai untuk dimuatkan di dalam beberapa lagu-lagu mereka yang telah ditulis semasa kehadiran Epol. Bukan sehingga apabila mereka ternampak Tasyrif dari Amithragata yang kemudian menyertai dalam setahun kemudian. Barisan ini telah dicipta dengan perbincangan sepenuhnya kepada motif bagaimana band ini harus pergi dengan senario grindcore, dengan itu mereka melancarkan demo debut rasmi pada bulan Februari 2001, Nevermind the Bastards... Here's Damokis yang dirakam dengan 4 trek. Di sinilah moniker mereka telah berubah dari Damokles kepada Damokis.

Banyak maklum balas dan kritikan matang telah diterima sepanjang pameran yang dikeluarkan dan telah set-up sekitar bandar halaman . Mmereka berasa kekurangan keupayaan bunyi, salah satu band ini sekali lagi mula mencari ahli-ahli baru untuk menyertai. Muhairi adalah dilihat untuk mengendalikan bess manakala Epol telah menjadi pemain gitar. Selepas pertunjukan diikuti dan rakyat mendapat tahu kewujudan Damokis. Ia menunjukkan kesungguhan band ketika di atas pentas dan muzik grindcore bahawa mereka bermain demo yang dijual dalam hanya dua bulan.

Mereka kembali ke studio pada awal tahun 2002 dengan mencatatkan bagi perpecahan dengan band deathgrind Argon. Diedarkan oleh Broken Noise Records, CD yang dicetak dalam salinan yang terhad. 1000 salinan telah dijual dalam adegan bawah tanah dan penerimaan dari seluruh dunia membuat ini kelihatan seperti sepasang classis daripada material .Damokis jarang pergi ke luar negara kemudian ke negara-negara jiran seperti Indonesia dan Sabah untuk bermain bersama-sama dengan orang-orang tempatan dan perbuatan mendapat lebih dikenali melalui media, zines dan beberapa stesen radio yang disimpan untuk mempromosikan mereka sebelum tayangan bermula.

Kemudian tahun 2002, mereka kembali lagi ke studio dan kali ini mereka telah mencatatkan 4 lagu yang belum pernah diriliskan CD single mereka yang bertajuk, Ashamed of Your Act di bawah Orgasmatron Productions. Sekiranya 4 Trek ini amat memeranjatkan ahli-ahli sendiri kerana mereka mendapat apa yang mereka mahu lakukan banyak daripada bunyi, penyusunan dan kuasa masukan kepadanya, yang telah dimuatkan untuk single. Lebih banyak menunjukkan mempunyai telah memikirkan dan ditempah tetapi nampaknya tidak gagal untuk mereka merakam lagi.

Ahli-ahli[sunting | sunting sumber]

Ahli terkini
  • Tasyrif - Vokal
  • Wan Soulkiller - Bes
  • Agigi - Gitar
  • Fauzi - Dram
Bekas ahli
  • Bob Kulai - Vokal
  • Shah - Vokal
  • Muhairi - Bes
  • Apol - Bass

Galeri[sunting | sunting sumber]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

  • Nevermind the Bastards... Here's Damokis (Demo, 2001)
  • Ashamed of Your Act (3" Single, 2002)
  • Optimist (EP, 2010)
  • Grinding Mother Whore (2012)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]