Darling Harbour

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Darling Harbour dari Pyrmont Bridge

Darling Harbour, adalah sebuah penempatan di Sydney, New South Wales, Australia. Merupakan kawasan rekreasi dan pejalan kaki besar yang terletak di pinggir luar barat Sydney Central Business District. Penempatan ini menjangkau ke utara dari Chinatown, di sepanjang tepi Cockle Bay hingga King Street Wharf di timur, dan ke bandar pinggiran Pyrmont di barat. Cockle Bay hanyalah salah satu aliran air yang ikut membentuk Darling Harbour, yang berakhir ke utara masuk ke Port Jackson.

Kawasan ini dan sekitarnya diuruskan secara bebas oleh Kawasan Kerajaan Tempatan Bandar Raya Sydney, dan pihak berkuasa kerajaan negeri New South Wales, Sydney Harbour Foreshore Authority.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Darling Harbour 1900

Darling Harbour dinamakan sempena Letnan-Jenderal Ralph Darling, yang berkhidmat sebagai Gabenor New South Wales sejak 1825 hingga 1831. Asalnya merupakan sebahagian daripada pelabuhan dagang Sydney, termasuk Darling Harbour Railway Goods Yard. Semasa Kemelesetan Besar, bahagian timur Darling Harbour (Barangaroo) mulai dikenal sebagai The Hungry Mile, kerana banyak pekerja tepi air yang mencari pekerjaan di sepanjang dermaga. [1]

Pada pertengahan hingga akhir 1980-an daerah ini mulai ditinggalkan dan dibangunkan semula menjadi kawasan pejalan kaki dan pelancong sebagai inisiatif Menteri Pekerjaan Umum New South Wales, Laurie Brereton. Sydney Convention and Exhibition Centre di Darling Harbour adalah tempat diadakannya Sukan Olimpik Musim Panas 2000 dan tempat mesyuarat utama APEC Australia 2007.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Feri South Steyne di luar Australian National Maritime Museum
Darling Harbour dengan Sega World Sydney yang telah ditutup di hadapan

Darling Harbour adalah tumpuan bagi pelbagai kemudahan awam dan tempat pelancongan besar, iaitu:

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Darling Harbour dihubungkan dengan CBD oleh Sydney Monorail melalui beberapa stasiun. Sebuah dermaga feri berhampiran Sydney Aquarium memberikan akses kepada perkhidmatan feri Inner Harbour, yang menjalankan operasi ke Circular Quay dan pinggiran lain.

Sydney dari Darling Harbour pada malam hari

Pemulihan[sunting | sunting sumber]

East Darling Harbour adalah sebahagian daripada pembangunan pembaharuan urban besar-besaran. Rancangan untuk tapak seluas 18 hektar ini merangkumi pembangunan setengah perniagaan dan tempat tinggal, manakala setengah yang lain untuk tempat terbuka. Kerajaan negeri NSW mengumumkan pelan "Globe Street", sebuah jalan yang dirancang menjadi pusat perdagangan korporat Australia dan Asia Pasifik (gaya daerah "Wall Street" New York). Pembangunan pembaharuan urban ini belum dijangka selesai hingga 2020. East Darling Harbour akan dinamakan Barangaroo.

Wilayah ini adalah tempat Sydney Port Authority dan memiliki sebuah Overseas Passenger Terminal (Wharf 8) yang digunakan terutamanya oleh Pacific Dawn yang merupakan kapal P&O Australia dan pernah diberi khdimat oleh Pacific Sun yang sekarang ditempatkan di Brisbane. MS Sun Princess yang dioperasikan oleh Princess Cruises juga menggunakan Darling Harbour sebagai pelabuhan utamanya.

Daerah ini digunakan sementara untuk World Youth Day 2008. Terdapat beberapa acara, termasuk di antaranya dibuka untuk umum.

Budaya popular[sunting | sunting sumber]

Darling Harbour adalah lokasi kediaman bermusim rancangan TV realiti MTV, The Real World: Sydney, yang ke udara pada 2007. Rumah ini memiliki papan tanda "Darling Harbour" besar di sepanjang tepinya, dan bangunan tinggi World Tower boleh dilihat di belakangnya.

Filem Mighty Morphin' Power Rangers: The Movie, dilakukan penggambarannya di Sydney, memperlihatkan sejumlah adegan di Darling Harbor. Acara musik TV sabtu pagi di Seven Channel, Eclipse Music TV disiarkan setiap minggu di pusat perbelanjaan Harbourside.

Pemandangan Darling Harbour[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Hungry Mile gets minor role". The Sydney Morning Herald. September 12, 2006.
  2. ^ "IMAX Sydney | World's Biggest Screen". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-10. Dicapai pada 2015-09-02.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Mapit-AUS-suburbscale