Dataran Merdeka, Jakarta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dataran Merdeka
Medan bandar
Indonesia: Medan Merdeka
Lapangan Merdeka
Nama sebelumnya: Lapangan Ikada
Koningsplein
Utama:Monumen Nasional, air pancut, arca
Pembinaan:1961–1976
Tarikh dibuka:1976
Kemudahan:tempat letak
Keluasan:1 kilometer persegi (100 he)
Permukaan:rumput
Didedikasikan bagi:Kemerdekaan Indonesia
Lokasi:Jakarta, Indonesia
Ralat Lua pada baris 27 di Modul:Location_map/multi: Unable to find the specified location map definition: "Module:Location map/data/Indonesia Jakarta" does not exist.Lokasi Dataran Merdeka di Jakarta

Dataran Merdeka (Indonesia: Medan Merdeka atau Lapangan Merdeka) adalah sebuah dataran besar yang terletak di tengah Jakarta, Indonesia.[1] Berukuran satu kilometer persegi di kawasan, jika bidang sekitarnya di dalam Dataran Merdeka dimasukkan, ia dianggap sebagai salah satu dataran terbesar di dunia..[2] Di 75 hektar, ia lebih daripada lima kali saiz Dataran Tiananmen, dan 12 kali saiz Place de la Concorde.[3]

Di pusatnya terletak Monumen Nasional, yang sering disebut Monas (Monumen Nasional).[4] Alun-alun yang berturap mengelilingi monumen itu sering menjadi tuan rumah acara kebangsaan seperti perarakan tentera dan terapung, serta demonstrasi sivik. Sekitar Monumen kini merupakan sebuah taman dengan pancutan muzik di sebelah timur, dan sebuah kandang rusa di mana rusa berkeliaran di antara pohon-pohon teduh di sudut tenggara.[5] Dataran itu adalah destinasi popular bagi warga Jakartan untuk sukan dan rekreasi terutama pada hujung minggu.[6]

Ia dikelilingi oleh bangunan kerajaan yang penting seperti Istana Merdeka,[7] Muzium Negara Indonesia, Katedral Jakarta, Mahkamah Agung dan pelbagai kementerian.[5] Semasa era jajahan Hindia Timur Belanda, persegi itu dipanggil Koningsplein (dataran Raja).[8]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pesawat Tentera Diraja Hindia Timur Belanda terbang ke Batavia Koningsplein pada tahun 1930-an.

Koningsplein[sunting | sunting sumber]

Pada akhir abad ke-18 ketika kerajaan Hindia Timur Belanda memindahkan pusat pentadbiran mereka sekitar 4 kilometer ke selatan, dari Batavia (pesisir pantai sekarang) ke Weltevreden (sekarang Jakarta Pusat), mereka membina beberapa bangunan penting termasuk dataran.[9] Dulu, ia adalah bidang terbuka yang besar untuk penggembalaan kerbau air, dan oleh itu dipanggil Buffelsveld.[10] Terdapat dua dataran utama di Weltevreden: Buffelsveld dan Paradeplaats (Parade ground, kemudian dinamakan semula Waterlooplein, sekarang Lapangan Banteng). Kuadrat mula terbentuk semasa pemerintahan Daendels pada awal abad ke-19; Waterlooplein menjadi perarakan utama dan medan upacara, sementara Buffelsveld ("padang kerbau") dinamakan semula sebagai Champ de Mars selepas lapangan di Paris akibat pengaruh Perancis dan digunakan sebagai medan latihan ketenteraan.

Pada tahun 1818, beberapa tahun selepas pembentukan Kemaharajaan Bersatu Belanda, nama persegi diubah menjadi Koningsplein ("Raja persegi"). Pada masa yang sama kediaman Gabenor Jeneral dipindahkan ke istana baru, yang kini dikenali sebagai Istana Merdeka. Kerajaan penjajah membina trek olahraga, stadium dan kemudahan sukan di Koningsplein. Penduduk tempatan memanggil Dataran Gambir persegi, setelah Uncaria gambir, sebuah tumbuhan yang tumbuh di sekitar lapangan. Lapangan Gambir menjadi lokasi Pasar Gambir, Pasar Malam dan pesta Pasar Malam untuk memperingati ulang tahun Ratu Wilhelmina pada tahun 1906. Sejak tahun 1921 Pasar Gambir diadakan setiap tahun, bertukar menjadi Jakarta Fair modern tahunan. Nama persegi itu tetap sama sepanjang era Hindia Belanda penjajah sehingga pencerobohan Jepun pada tahun 1942.

Lapangan Ikada[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1942, semasa pendudukan Jepun di Indonesia, dataran itu dinamakan Lapangan Ikada (akronim Ikatan Atletik Djakarta). Pengisytiharan kemerdekaan Indonesia pada mulanya bertujuan untuk diadakan di Lapangan Ikada. Walau bagaimanapun ia dipindahkan ke sebuah rumah di Jalan Pegangsaan (kini Jalan Proklamasi). Pada 19 September 1945, Sukarno mengadakan perjuangan kemerdekaan dan anti-kolonialisme / imperialisme Indonesia semasa Rapat Akbar atau pertemuan besar.[9] Semasa Revolusi Nasional Indonesia (1945-1949), tentera penjajah Belanda kembali menguasai Jakarta (Batavia) dan sekitarnya, dan menamakan semula kebanyakan tempat untuk nama penjajah mereka; termasuk bidang Ikada berubah menjadi Koningsplein.

Sukarno berucap di Rapat Akbar pada 19 September 1945.

Rekabentuk[sunting | sunting sumber]

Bentuk Dataran Merdeka telah diubah beberapa kali dalam sejarah dua abad. Reka bentuk semasa adalah berdasarkan pelan tapak dari tahun 1960-an - sebagai sebahagian daripada reka bentuk Monumen Negara yang menggabungkan jalan menyeberang diagonal yang memisahkan empat taman kardinal. Pembangunan terkini di dataran itu adalah berdasarkan pelan induk yang dikeluarkan pada tahun 1993.

Pengubahsuaian bermula pada pertengahan tahun 1990-an untuk peringatan ulang tahun ke-50 Kemerdekaan Indonesia pada tahun 1995, dan diteruskan dengan baik pada 2000-an. Pengubahsuaian itu menggerakkan jalan bulatan terus dari tugu kerana dikhuatirkan bahawa getaran dari kenderaan yang lulus akan menggoncang dan mengganggu asas tugu. Walau bagaimanapun, kemudian memutuskan bahawa kenderaan harus dilarang masuk ke dalam kotak sama sekali. Pusingan seterusnya membuat taman pusat yang lebih besar di sekitar monumen itu. Jalan asfalt diubah menjadi batu karang batu Perancis dan mencipta plaza besar di sekitar monumen tersebut.

Dataran Merdeka terdiri daripada dua zon:

  1. Taman Medan Merdeka. Pokok-pokok besar, yang mencerminkan kolam dan air pancut terletak di zon ini. Rentang zon dari pagar di tepi luar taman ke laluan pejalan kaki di sekitar taman.
  2. Ruang Agung. Ia adalah ruang besar untuk meningkatkan pandangan Monumen Nasional. Tiada pokok besar atau sebarang halangan visual yang dibenarkan untuk kekal di zon ini. Ia terletak dari laluan pejalan kaki ke Monumen Nasional di pusat. Ia terdiri daripada padang rumput, plaza besar beraspal batu, dan taman tengah di sekitar monumen yang penuh dengan bunga-bunga yang berwarna-warni dan tumbuh-tumbuhan hiasan.

Terdapat empat buah taman di Dataran Merdeka mengikut mata kardinal:

  1. Taman Medan Merdeka Utara. Pintu masuk ke terowong yang menuju ke Monumen Nasional terletak di taman utara ini. Patung ekuestrian Diponegoro dan patung penyair Indonesia Chairil Anwar juga terletak di kawasan ini.
  2. Taman Medan Merdeka Timur. Segera terletak berhampiran Stesen Gambir. Kolam mencerminkan dan patung Kartini, pahlawan wanita Indonesia yang dibebaskan, disumbangkan oleh pemerintah Jepang yang awalnya berdiri di depan Taman Suropati di Menteng dipindahkan di sini.
  3. Taman Medan Merdeka Selatan. Monumen Rapat Akbar 19 September 1945 atau patung galas bendera terletak di sini. Taman rusa yang terletak di sudut tenggara. Taman selatan juga mempamerkan tumbuhan unik sebagai lambang 33 wilayah Indonesia. Tempat letak kereta, cenderahati dan kedai makanan IRTI untuk pelawat Monumen Nasional terletak di taman selatan ini.
  4. Taman Medan Merdeka Barat. Air mata menari yang menari terletak di sini. Pertunjukan air pancut dengan muzik dilakukan setiap malam hujung minggu. Dada Mohammad Husni Thamrin, seorang wira negara dari Jakarta, terletak di sini.

Di kawasan sekitar[sunting | sunting sumber]

Peta Dataran Merdeka, Jakarta, dan bangunan-bangunan penting di sekitarnya.

Dataran Merdeka adalah pusat Jakarta dan juga pusat Indonesia. Banyak bangunan kerajaan dan budaya yang penting terletak di sekitar taman pusat ini di Jakarta.[5][7]

Utara[sunting | sunting sumber]

Barat[sunting | sunting sumber]

Selatan[sunting | sunting sumber]

Timur[sunting | sunting sumber]

Pandangan Merdeka Square dan Jakarta Pusat dari Monas

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Stesen Gambir di sebelah timur dataran.

Dataran itu mudah diakses menggunakan pengangkutan awam. Perkhidmatan Transit bas pesisir Transjakarta mempunyai empat tempat perlindungan yang terletak di dataran, mereka adalah K1.14 tempat perlindungan Monas (koridor 1) di hadapan Muzium Nasional;[14] K2.16 Gambir 1, K2.22 Balai Kota dan K2.23 Gambir 2 (koridor 2).[15] Stesen Gambir yang terletak di sebelah timur juga menyediakan akses, walaupun stesen ini hanya melayani kereta api antar bandar, dengan kereta eksekutif kelas Argo menghubungkan Jakarta ke Surabaya, Cirebon, Bandung dan Solo. Stesen Juanda dan Gondangdia berada dalam jarak berjalan kaki ke dataran, membuktikan akses KA Commuter Jabodetabek melalui garis merah dan biru Laluan Komuter.[16]

Bas ulang-alik bandaraya Jakarta percuma juga melewati Jalan Dataran Merdeka Barat dan Jalan Merdeka Selatan di pinggir barat dan selatan dataran. Dengan tiga perhentian bas pelancongan di Persiaran Medan Merdeka Barat; di depan Muzium Nasional, di sudut barat dan barat daya lapangan, sementara perhentian bis wisata kota terletak di depan Balai Kota Jakarta. Barisan perkhidmatan bas lapangan terbang Damri menghubungkan Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta dengan Stesen Gambir. Dataran itu juga boleh diakses dengan menggunakan teksi, bajaj tiga roda, dan beberapa baris bas mini MetroMini dan Kopaja. Pada masa akan datang, Transit Rapid Massa Jakarta (yang sedang dalam pembinaan) dirancang untuk mengendalikan sebuah stesen kereta api bawah tanah Monas di sebelah barat dataran.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kuoni - Far East, A world of difference. Page 93. Published 1999 by Kuoni Travel & JPM Publications
  2. ^ Joshua Eliot; Liz Capaldi; Jane Bickersteth (2001). Indonesia Handbook, 3rd, page 85. Footprint Travel Guides. Dicapai pada 21 March 2012.
  3. ^ Dovey (2010), m/s. 164
  4. ^ Jakarta guide Diarkibkan 2010-05-31 di Wayback Machine
  5. ^ a b c d e f g h "The National Monument". Indonesia travel. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 May 2015. Dicapai pada 28 May 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "Discover Indonesia: DKI Jakarta". Indonesia travel. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 May 2012. Dicapai pada 15 July 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ a b A detailed travel guide to Jakarta
  8. ^ a b "Merdeka Square in Jakarta". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-09. Dicapai pada 2018-01-29.
  9. ^ a b Lapangan Merdeka / Monas[pautan mati kekal]. Merdeka Square page on official website of Jakarta. (Indonesia)
  10. ^ Priatmodjo, Danang (27 February 2005). "Urban Context of Merdeka Square: Challenging the design of first-grade civic center in Indonesia". Academia.edu. Dicapai pada 28 May 2015. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  11. ^ Istiqlal Mosque, Jakarta
  12. ^ "Sense of Place: Jakarta - TIME". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-26. Dicapai pada 2018-01-29.
  13. ^ Interest - Cultures - Jakarta
  14. ^ "Transjakarta Koridor 1 Blok M-Kota". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-02. Dicapai pada 2018-01-29.
  15. ^ "Transjakarta Koridor 2 Pulogadung-Harmoni". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-07-03. Dicapai pada 2018-01-29.
  16. ^ "Peta Rute Loop Line". Commuter Jabodetabek. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-08-10. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]