David Attenborough: A Life in Our Planet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
David Attenborough: A Life on Our Planet
GenreDokumentari semulajadi
Pencerita suara latar
David Attenborough
PenggubahSteven Price
Negara asalUnited Kingdom
BahasaInggeris
Penerbitan
Penerbit eksekutif
PenyuntingMartin Elsbury
SinematografiGavin Thurston
Tempoh siaran83 minit
Syarikat penerbitan
  • Altitude Film Entertainment
  • Netflix
  • Silverback Films
Penyiaran
Saluran asalNetflix
Format gambarUHDTV 2160p
Siaran asal4 Oktober 2020 (2020-10-04)
Kronologi
MengikutiLife in Cold Blood

David Attenborough: A Life on Our Planet ialah filem dokumentari England 2020[1] dengan suara latar oleh David Attenborough.[2] Filem ini dijadikan sebagai "kesaksian",[3] di mana Attenborough berkongsi pendapatnya terhadap keadaan planet kini kerana kesan manusia terhadap alam semulajadi dan harapannya untuk masa depan.[4] Filem ini dikeluarkan di Netflix pada 4 Oktober 2020,[5] bersama dengan buku iringan A Life on Our Planet.[6]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Asalnya dijadualkan untuk dikeluarkan pada 16 April 2020, namun filem ini ditunda kerana pandemik COVID-19.[7][8] Filem ini ditayangkan pada 28 September 2020 di pawagam dan di platform penstriman dalam talian Netflix pada 4 Oktober.[8][9] Sehari sebelumnya, sebuah video promosi dikeluarkan yang menunjukkan jawapan dari soalan yang diberikan selebriti kepada Attenborough.[10]

Buku iringan, A Life on Our Planet: My Witness Statement and a Vision for the Future, dikeluarkan pada Oktober 2020.[6][11]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Filem ini mendapat sambutan positif. Patrick Cremona dari Radio Times memberikannya lima dari lima bintang, menganggapnya "sangat berbeza" dengan karya Attenborough sebelumnya dan memuji "campuran" dari "kutukan mengerikan" atas perlakuan manusia terhadap alam, dan "manifesto penuh harapan dan inspirasi" tentang bagaimana mengatasi krisis iklim.[12] Memberi peringkat empat dari lima bintang, Ed Potton dari The Times menyetujui penggambaran haiwan dan "keintiman" dan "kewibawaan" Attenborough dalam penceritaannya, tetapi menyarankan bahwa sebaiknya lebih banyak kehidupan pribadi Attenborough yang bisa ditampilkan.[9] Emma Clarke dari Evening Standard menyebut filem itu "jam tangan penting".[9] Natalia Winkelman dari The New York Times memuji "fotografi alam yang menakjubkan" dan penjajaran antara ekosistem yang berkembang dan seiring.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "David Attenborough: A Life On Our Planet". David Attenborough: A Life On Our Planet (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Ogos 2020.
  2. ^ "David Attenborough – A Life On Our Planet". WWF (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Ogos 2020.
  3. ^ a b Winkelman, Natalia (4 Oktober 2020). "'David Attenborough: A Life on Our Planet' Review: Ruin and Regrowth". The New York Times.
  4. ^ "Everything you need to know about Netflix's A Life On Our Planet by David Attenborough". Radio Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Ogos 2020.
  5. ^ "David Attenborough: A Life on Our Planet | Netflix Official Site". www.netflix.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 September 2020.
  6. ^ a b Bradley, James (6 November 2020). "Faced with catastrophe, David Attenborough and Tim Flannery search for a cure". The Sydney Morning Herald. Dicapai pada 21 November 2020.
  7. ^ "When is David Attenborough's new film A Life On Our Planet released?". Radio Times.
  8. ^ a b "When is David Attenborough's new film A Life On Our Planet released?". Radio Times.
  9. ^ a b c "David Attenborough: A Life on Our Planet review — a pre-emptive eulogy for the Earth". The Times.
  10. ^ "Game of Thrones and Sex Education stars quiz David Attenborough on his new Netflix documentary. Digital Spy.
  11. ^ Haysom, Sam. "David Attenborough's new book and Netflix film tackles climate crisis with a 'vision for the future'". Mashable (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-19.
  12. ^ "David Attenborough delivers poignant mission statement in powerful Netflix doc A Life on Our Planet". Radio Times.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]