Dayang Sulu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dayang Sulu
Kelahiran
Siti Nadia binti Yusof

(1954-04-15) 15 April 1954 (umur 70)
Tubigindangan, Simumur, Pulau Sulu, Filipina
PekerjaanPelakon, penerbit
Tahun aktif1967–1993
Terkenal keranaWatak Tuan Puteri Buloh Betong / Puteri Puncak Mahligai dalam Laxmana Do Re Mi
PasanganYusof Lind (bercerai 1973)
Mohd. Sin Mah Abdullah (k. 1983)
Anak-anak4

Dayang Sulu atau nama sebenarnya Siti Nadia binti Yusof (lahir 15 April 1952) merupakan seorang pelakon wanita di Malaysia. Beliau mula dikenali setelah membintangi filem Laksamana Do Re Mi arahan P. Ramlee.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Dayang Sulu atau nama sebenarnya Siti Nadia binti Yusof seorang pelakon warganegara Filipina, dilahirkan pada 15 April 1954 di Tubigindangan, Simunul, Pulau Sulu.

Kerjaya seni[sunting | sunting sumber]

Dayang Sulu bermula seawal usia 17 tahun melalui filem persilatan, Darma Kesuma pada tahun 1967 bersama pelakon S. Rosley. Beliau menceburi bidang lakonan setelah seniman Ed Osmera membawa berjumpa pengarah S. Kadarisman. Selepas filem itu beliau berkahwin dengan seorang pemuda bernama Yusoff Lind dan tidak muncul dalam mana-mana filem sehinggalah 5 tahun selepas itu.

Pada tahun 1972, P. Ramlee bertemu Dayang Sulu untuk menawarkan watak didalam filem arahannya Laxmana Do Re Mi. Watak yang dimaksudkan adalah puteri kepada Sultan Pasir Dua Butir; Puteri Puncak Mahligai. Sewaktu menerima tawaran itu, beliau berusia 20 tahun dan sudah mempunyai dua orang cahaymata.

“Selalunya sebelum pukul 7.00 pagi saya dah keluar rumah sebab nak kejarkan bas ke Studio Merdeka, Hulu Klang sebelum pukul 8:00 pagi. Ketika itu kami semua datang sendiri tetapi keseronokan menjadi bintang filem membuatkan semangat kami kuat”.

Pengalaman berkerja dengan P. Ramlee adalah kenangan paling berharga, dimana beliau melihat sendiri cara seniman agung bergaul mesra dengan pelakon dan kru bagaikan sebuah keluarga, tetapi apa yang paling menarik adalah P. Ramlee akan ‘Mooody’ pada hari Jumaat. Sehingga dikatakan setiap hari jumaat para kru dan pelakon akan cuba untuk tidak mencari masalah untuk mengelakkan diri mereka terkena ‘mood’ P. Ramlee.

“Namun sampai saat ini saya tidak mungkin mampu melupakan pada hari terakhir shooting Laxmana Do Re Mi. Sebelum balik beliau panggil saya dan bertanya ‘Darling lepas ni Abang nak buat filem Airmata di Kuala Lumpur, nak berlakon tak?” Saya katakan sudah pasti mahu. Allahyarham beritahu insyaa-Allah apabila skrip dah siap saya akan dipanggil. Skrip itu akan ditulis oleh Osman Abadi. Sayangnya hajat beliau tidak kesampaian dan saya juga tidak tahu jalan ceritanya kerana janji beliau saya akan dipanggil bila skrip siap.

Tetapi ketentuan Ilahi, P. Ramlee meninggal dunia beberapa hari selepas tayangan Laxmana Do Re Mi. Beberapa buah filem di dalam perancangan termasuk Airmata di Kuala Lumpur dan Azizah, turut sama terkubur.

5 tahun selepas itu, Dayang Sulu muncul semula di pawagam apabila ditawarkan berlakon didalam filem patriotik ‘Menanti Hari Esok’ arahan Jins Shamsuddin pada tahun 1977. Itulah kali terakhir Dayang Sulu muncul didalam filem dan selepas itu menjadi penerbit eksekutif untuk syarikat perfileman Pancaseni Film Production milik Datuk Tajuddin Abdul Rahman yang hanya menerbitkan sebuah filem iaitu ‘Penentuan’ arahan Aziz Jaafar pada tahun 1982.

Walaupun berpengalaman melalui 3 buah filem sahaja, watak beliau sebagai Puteri Puncak Mahligai didalam filem Laksamana Do Re Mi tetap dikenang sehingga kini.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
1967 Darma Kesuma Filem pertama
1972 Laksamana Do Re Mi Tuan Puteri Buloh Betong / Puteri Puncak Mahligai
1977 Menanti Hari Esok
1982 Penentuan Filem terakhir, juga sebagai penerbit eksekutif

Drama[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Saluran TV
1986 Oh Kuala Lumpur: Lingkaran Duka TV3

Telefilem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Saluran TV
1993 Layar TV3

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Peranan Saluran TV Catatan
2021 Nona Dirinya sendiri TV3 Segmen Artis Throwback
2023 Nostalgia Dayang Sulu' Dirinya sendiri TV1 Dokumentari

Sumber:[sunting | sunting sumber]

  • Repair Gambar Lama

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]