Dead Frontier

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dead Frontier
PenerbitCreaky Corpse Ltd
PerekaNeil Yates
ArtisGreg Taylor
EnjinUnity
Platformpelayar web Sunting ini di Wikidata
PelepasanOpen Beta: 21 April 2008
GenreSeram mandiri, MMORPG
ModPemain tunggal, multipemain

Dead Frontier ialah permainan dalam talian multipemain secara besar-besaran berasaskan pelayar percuma untuk dimainkan yang berlangsung dalam suasana pascaapokalips, dipenuhi zombi. Ia dikendalikan oleh Creaky Corpse Ltd.[1][2] Dead Frontier dikeluarkan untuk beta terbuka pada 21 April 2008,[3][4] dan mempunyai lebih sepuluh juta akaun berdaftar.[5]

Tatamain[sunting | sunting sumber]

Proses pendaftaran percuma diperlukan daripada pengguna.[6][7] Setelah proses pendaftaran selesai, pemain mencipta avatar yang boleh digunakan untuk bermain dalam persekitaran grafik komputer 3D (walaupun, dengan tetapan tertentu boleh diakses melalui forum, pemain boleh kembali kepada versi 2D klasik, yang dinyatakan di bawah). Dengan avatar, pemain juga dibenarkan untuk berinteraksi dengan pelbagai perkhidmatan yang melibatkan perdagangan item dalam permainan dan komunikasi dengan pemain lain.

Dead Frontier berlaku di Fairview City, persekitaran pascaapokalips yang dipenuhi zombi.[8] Sebagai permainan koperasi, mereka yang terselamat dapat melawan gerombolan zombi bersama-sama dan memasuki pos-pos luar yang tersebar di seluruh bandar, tempat selamat untuk hidup dan menjalankan perniagaan, serta bangunan penghadang untuk membuat pos luar peribadi.[9][10] Perjalanan di bandar dilakukan dengan berjalan kaki. Pemain boleh menggunakan pelbagai jenis senjata dan baju perisai terhad untuk bertahan di jalanan yang dipenuhi zombi.

Pemain memulakan permainan dengan memilih kelas (class), pekerjaan[11] atau profesion (profession)[12] di Nastya's Holdout, sebuah pos yang membolehkan mereka melawat dan berinteraksi dengan pelbagai perkhidmatan yang tersedia dalam permainan, seperti pasar, bank, dan tempat penyimpanan barang.

Pemain ditunjukkan pada skrin di pos luar sebagai avatar yang boleh disesuaikan. Pemain berinteraksi antara satu sama lain melalui forum, radio CB dalam permainan (berbual dalam bilik multipemain), serta melalui pemesejan peribadi (PM). Terdapat beberapa peraturan untuk tingkah laku pemain, seperti peraturan terhadap penipuan dan penyalahgunaan eksploitasi pepijat.[13] Majoriti peraturan digunakan untuk forum atau radio CB, dan semua peraturan dikuatkuasakan oleh moderator dan pentadbir. Memandangkan MMORPG lain memperkenalkan keahlian berbayar, Dead Frontier memperkenalkan konsep Gold Membership, membolehkan pemain mempengaruhi secara langsung mekanik permainan melalui sistem kredit. Credit boleh digunakan untuk membeli senjata dan item dalam permainan.

Senjata, perisai, pakaian, peluru, item edisi terhad, item misi dan penggalak statistik masa terhad yang dirujuk sebagai "Drugs" (Dadah) adalah bahagian utama permainan dalam Dead Frontier. Senjata memerlukan kekuatan statistik, dan statistik senjata khusus untuk menggunakannya, dan biasanya terdiri daripada item peringkat rendah, sehingga 100 mata statistik, 110 mata statistik dan 120 mata statistik. Perisai hanya berjulat sehingga 100 mata statistik, dan hanya memerlukan mata statistik kekuatan untuk digunakan.[14]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pada 21 April 2008, permainan ini telah dikeluarkan kepada umum sebagai versi beta. Mod multipemain dan pertempuran pemain lawan pemain telah dikeluarkan pada 15 Julai 2008, membenarkan pemain untuk bekerjasama dan bermain permainan, atau berlawan antara satu sama lain. Sistem pasaran kendalian pemain (dinamakan Dead Frontier Mega Mall) telah dicipta pada 1 Oktober 2008, untuk memudahkan perdagangan di kalangan pemain. Sistem penghadang, yang digunakan untuk mengamankan bangunan, membina pos luar peribadi dan menghalang zombi daripada memasukinya, telah dikeluarkan pada 26 Januari 2009. Ia membenarkan pemain membuat pos luar mereka sendiri di Inner City, di mana mereka boleh mengakses perkhidmatan (pasaran, bank, simpanan, dll.) seperti yang mereka boleh di pos luar utama. Sistem inventori baharu telah dikeluarkan pada 15 Mac 2009, bersama-sama dengan keupayaan untuk menjalankan perdagangan persendirian. Sistem pasaran baharu turut dikeluarkan, menggantikan Dead Frontier Mega Mall. Misi telah dikeluarkan pada 19 Julai 2009. Mereka memberikan tugas khusus kepada pemain, seperti memusnahkan semua yang dijangkiti di sesuatu kawasan, untuk mendapatkan wang tunai dan ganjaran pengalaman. Walaupun beberapa misi mengalami gangguan, permainan ini mempunyai penarafan tinggi keseluruhan dalam komuniti pemain.

Pada 20 September 2010, versi grafik komputer 3D permainan telah dikeluarkan kepada setiap pemain berdaftar,[15] telah diuji sebelum ini oleh Gold Members.[16][17] Sokongan 3D untuk dalaman dan penghadang telah dikeluarkan pada 25 Mei 2012.[18] Setakat 2015, Dead Frontier kini mempunyai pelanggan kendirinya sendiri. Sekuel, Dead Frontier 2, telah dikeluarkan pada 5 September 2018 melalui Steam.

Dead Frontier: Outbreak[sunting | sunting sumber]

Pada September, 2008, sebagai promosi untuk Dead Frontier, permainan pengembaraan berasaskan teks telah dikeluarkan bertajuk Dead Frontier: Outbreak.[19][20] Permainan ini diikuti dengan susulan, Dead Frontier: Outbreak 2.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Play Free Shooting Games & Play Action Games" (dalam bahasa Inggeris). Jaggedbladegames.com. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  2. ^ Yates, Neil (31 Ogos 2009). "An interview with Neil Yates of Jagged Blade Games" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 Disember 2010.
  3. ^ Mikedot. "Dead Frontier Review: Creepy is it's [sic] Middle Name - Dead Frontier Reviews" (dalam bahasa Inggeris). OnRPG.com. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  4. ^ "Dead Frontier MMO – Free Zombie MMORPG". ahkong.net. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  5. ^ "Dead Frontier Statistics Center".(pendaftaran diperlukan)
  6. ^ "Dead Frontier Privacy Policy" (dalam bahasa Inggeris). Deadfrontier.com. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  7. ^ "Dead Frontier Terms of Service" (dalam bahasa Inggeris). Deadfrontier.com. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  8. ^ Mc Donald, Lynda. "MMO Review: Dead Frontier". Dicapai pada 2 Disember 2010.
  9. ^ "Perpetual Geek Machine" (dalam bahasa Inggeris). Thebbps.com. 17 Mac 2012. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  10. ^ "Dead Frontier Game Review" (dalam bahasa Inggeris). MMOHuts. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  11. '^ Lada, Jenni (14 Mei 2009). "Gamertell's first encounter with the undead menace in Dead Frontiers open beta" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Disember 2010.
  12. '^ Lada, Jenni (14 Mei 2009). "Gamertell's first encounter with the undead menace in Dead Frontiers open beta" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Disember 2010.
  13. ^ "Dead Frontier Rules" (dalam bahasa Inggeris). Deadfrontier.com. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  14. ^ Tapak web rasmi
  15. ^ "'Dead Frontier' Goes Open 3D, Open Beta - Screens" (dalam bahasa Inggeris). Worthplaying. 10 Oktober 2010. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  16. ^ "Dead Frontier: Zombie MMORPG Demo Available" (dalam bahasa Inggeris). 15 Jun 2010. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  17. ^ "Jagged Blade Games - Press Release: Zombie Apocalypse MMORPG launches 3D Development Blog(690428)" (dalam bahasa Inggeris). Gamershell.com. 6 Februari 2010. Dicapai pada 23 Mac 2012.
  18. ^ "Full Interior and Barricading Released" (dalam bahasa Inggeris). Dead Frontier Development Blog. 25 Mei 2012. Dicapai pada 1 Jun 2012.
  19. ^ E. Moore, Kyle. "Dead Frontier: Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Disember 2012.
  20. ^ "ZMMombies: Dead Frontier – Outbreak". Rock Paper Shotgun (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Mac 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]