Deca-Dence

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Deca-Dence
デカダンス
(Dekadansu)
Genre
Diciptakan oleh
  • Deca-Dence Project[a]
  • Takuya Tsunoki[b]
  • Shō Tanaka[b]
  • Yuzuru Tachikawa[b]
  • Hiroshi Seko[b]
Siri televisyen anime
PengarahYuzuru Tachikawa
Penerbit
  • Kazufumi Kikushima
  • Hiroto Utsunomiya
  • Aya Iizuka
  • Tomoyuki Ōwada
  • Mitsuhiro Ogata
Skrip/PenulisHiroshi Seko
Lagu/MuzikMasahiro Tokuda
StudioNUT
Dilesenkan olehFunimation
Penyiaran AsalAT-X, Tokyo MX, TVA, KBS Kyoto, Sun TV, BS11
Tarikh tayangan8 Julai 202023 September 2020
Episod12 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Deca-Dence (Jepun: デカダンス, Hepburn: Dekadansu) adalah sebuah siri televisyen anime asli yang dihasilkan dan dianimasikan oleh NUT. Siri ini ditayangkan dari Julai hingga September 2020.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Latar cerita[sunting | sunting sumber]

Pada akhir tahun 2400-an, pencemaran udara mencapai tahap maut. Ketika umat manusia semakin pupus, mereka juga terancam oleh munculnya bentuk kehidupan yang dikenali sebagai Gadoll yang menyebabkan kehancuran 90% penduduk dunia. Syarikat besar mengembangkan cyborg untuk menjalankan fungsi manusia, tetapi cyborg akhirnya mulai melebihi jumlah manusia dan syarikat Solid Quake memperoleh hak untuk mengurus kemanusiaan. Syarikat itu membuat kubah raksasa di benua Eurasia di mana mereka memasang kemudahan hiburan besar yang disebut Deca-dence, dengan sistem pemerintahan sendiri yang bebas untuk membuat semua keputusan. Warga cyborg kemudian dapat mengalami pengembaraan dengan selamat sebagai avatar manusia di Deca-dence tanpa risiko cedera.

Plot[sunting | sunting sumber]

Di kota benteng Deca-dence, gadis Tanker yang rendah hati, Natsume, ingin menjadi seorang pejuang Gear berikutan kematian ayahnya semasa serangan Gadoll. Dia ditugaskan untuk pasukan penyelenggaraan yang diketuai oleh Kaburagi - yang kemudian Natsume ketahui bukanlah seperti yang disangkakan. Kaburagi mempunyai peranan rahsia dalam menghilangkan "pepijat", manusia yang mengancam operasi Solid Quake. Apabila Kaburagi mengetahui bahawa Natsume disenaraikan sebagai mati dalam pangkalan data syarikat, dia memutuskan untuk mengawasinya dan menawarkan untuk melatihnya untuk berperang.

Watak-watak[sunting | sunting sumber]

Natsume (Jepun: ナツメ)
Disuarakan oleh: Tomori Kusunoki[1] (Bahasa Jepun), Trina Nishimura[2] (Bahasa Inggeris)
Seorang gadis Tanker remaja yang kehilangan ayah dan lengan kanannya akibat serangan Gadoll ketika dia masih kecil. Dia memiliki lengan kanan prostetik dan bermimpi untuk menyertai dengan Power dan melawan Gadoll sebagai seorang pejuang, tetapi setelah lulus dari Rumah Anak Yatim Tanker, dia akhirnya bekerja di bawah Kaburagi sebagai pekerja penyelenggaraan.
Kaburagi (Jepun: カブラギ)
Pembaiki perisai Deca-dence veteran dengan perangai yang suka berterus terang dan bermuka masam. Dia pernah menjadi pejuang hebat tetapi kehilangan semangat untuk bertarung dan menghabiskan hari-harinya mengawasi pasukan untuk tugas penyelenggaraan. Dia mengikuti perintah cyborg Hugin dan menghabiskan malamnya menghilangkan "pepijat" dengan mengeluarkan cip mereka. Fikirannya yang tidak peduli berubah melalui pertemuannya dengan Natsume yang bertekad untuk menjadi pejuang.
Fei (Jepun: フェイ)
Sahabat Natsume di Rumah Anak Yatim Tanker.
Fennel (Jepun: フェンネル, Hepburn: Fenneru)
Disuarakan oleh: Eiji Takeuchi [3]
Salah seorang rakan Natsume di Rumah Anak Yatim Tanker.
Linmei (Jepun: リンメイ, Hepburn: Rinmei)
Disuarakan oleh: Yoshino Aoyama[3] (Bahasa Jepun), Kristi Rothrock[4] (Bahasa Inggeris)
Seorang pelajar di Rumah Anak Yatim Tanker dengan rambut ungu panjang yang mengusik Natsume mengenai cita-citanya untuk menjadi Gear.
Kurenai (Jepun: クレナイ)
Disuarakan oleh: Eri Kitamura[3] (Bahasa Jepun), Morgan Garrett[2] (Bahasa Inggeris)
Pejuang Tanker wanita yang hebat yang dikagumi oleh Natsume.
Hugin (Jepun: フギン)
Komandan Deca-dence yang mempunyai tanggungjawab memastikan kemudahan hiburan Deca-dence beroperasi dengan berkesan untuk syarikat Solid Quake.
Munin (Jepun: ムニン)
Disuarakan oleh: Kotono Mitsuishi[5]
Anggota Polis Permainan yang selalu dilihat dengan Hugin.
Minato (Jepun: ミナト)
Disuarakan oleh: Kohsuke Toriumi[3] (Bahasa Jepun), Brian Mathis (Bahasa Inggeris)
Dia adalah yang kedua dalam komando Deca-dence, melaporkan kepada Hugin. Dia juga merupakan teman lama Kaburagi dan melanggar peraturan dengan menjaga avatar tetap stabil setelah cip mereka dikeluarkan.
Pipe (Jepun: パイプ, Hepburn: Paipu)
Disuarakan oleh: Eri Kitamura[5] (Bahasa Jepun), Kimberly Grace[2] (Bahasa Inggeris)
"Pepijat" yang ditemui Kaburagi enam tahun yang lalu dan Natsume menamakannya Pipe kerana suka mengonggong batang paip di mulutnya.
Donatello (Jepun: ドナテロ, Hepburn: Donatero)
Disuarakan oleh: Rikiya Koyama[5]
Bos pepijat yang dilantik sendiri di Kemudahan Pembetulan Pepijat. Dia sebelumnya adalah salah seorang rakan Kaburagi ketika dia seorang pejuang.
Jill (Jepun: ジル, Hepburn: Jiru)
Disuarakan oleh: Michiyo Murase[5]
Pepijat wanita dengan kemahiran teknikal tahap tinggi.
Sarkozy (Jepun: サルコジ, Hepburn: Sarukoji)
Disuarakan oleh: Yūji Ueda[5]
Satu pepijat yang Kaburagi bertemu di Kemudahan Pembetulan Pepijat. Walaupun dia dikenal sebagai pengecut dan pendorong, dia mampu memperoleh barang. Dia dikenali dengan nama panggilan "Sark".
Turkey (Jepun: ターキー, Hepburn: Tākī)
Disuarakan oleh: Yutaka Aoyama[5]
Pepijat yang merupakan anak buah Donatello. Dia sebelumnya adalah salah seorang rakan Kaburagi ketika dia seorang pejuang. Oleh kerana keperibadiannya yang kejam, dia suka memilih yang lemah.
Mikey (Jepun: マイキー, Hepburn: Maikī)
Disuarakan oleh: Taito Ban[5]
Salah seorang rakan Kaburagi ketika dia seorang pejuang.
Bug Correction Facility (Jepun: 矯正施設, Hepburn: Kyōsei Shisetsu)
Tempat yang jauh di bawah Deca-dence di mana pepijat dihantar dan bukannya dibuang kerana tidak diselaraskan. Pemimpin de facto mereka adalah Donatello, dan tahanan lain termasuk Jill, Turki, dan Sarkozy.
Gadoll (Jepun: ガドル, Hepburn: Gadoru)
Binatang-binatang yang sering menyerang Deca-dence dan diberi nama seperti: octhulhu, avispine, seldurum, spoonwormer, nemollis, burrn, darumoss, megaloain dan gigantic giland. Dua-dua kota benteng Deca-dence dan masyarakat cyborg di bawah kawalan syarikat Solid Quake menggunakan oxyone cair yang mengalir melalui urat Gadoll sebagai sumber kuasa mereka.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Deca-Dence pertama kali diumumkan pada 5 Julai 2019 oleh Kadokawa,[6] dan merupakan karya anime asli pertama NUT, yang terkenal kerana menghasilkan adaptasi anime The Saga of Tanya the Evil.[7] Anime ini diarahkan oleh oleh Yuzuru Tachikawa, ditulis oleh Hiroshi Seko, reka bentuk watak asli oleh Pomodorosa,[c] reka bentuk watak animasi dan arahan utama animasi oleh Shinichi Kurita, dan muzik yang disusun oleh Masahiro Tokuda.[6] Kota benteng Deca-dence direka oleh Zhou Haosong,[d] cyborg direka oleh Kiyotaka Oshiyama, dan Gadolls direka oleh Satoshi Matsūra. Siri ini digambarkan sebagai pertarungan antara Mortal Engines dan Attack on Titan setelah episod pertama disiarkan.[8]

Pengarah Yuzuru Tachikawa dan ketua penerbit Takuya Tsunoki, yang telah bergabung dengan Madhouse pada waktu yang sama dan berkolaborasi dalam siri Death Parade tahun 2015, telah bercakap mengenai membuat karya asli mereka sendiri. Selepas penubuhan NUT pada tahun 2017, idea untuk membuat karya asli muncul dalam syarikat itu, dan Tsunoki dan ketua pengeluar Shō Tanaka, yang berkolaborasi dalam adaptasi NUT untuk The Saga of Tanya the Evil, telah membincangkan tentang "melakukan sesuatu" bersama . Hasilnya, Tachikawa, Tsunoki, dan Tanaka memulakan projek tersebut.[9] Penulis Hiroshi Seko, yang sebelumnya pernah bekerja dengan Tachikawa untuk Mob Psycho 100,[6] akhirnya ditambahkan ke dalam projyek setelah beberapa yayasan telah dibangun dan, bersama-sama, keempat-empat itu membuat konsep asli siri ini.[10]

Tachikawa memprioritaskan mengembangkan skrip untuk irama dramatis yang ingin digambarkannya kerana mengembangkan pengaturan dan watak untuk karya asli dapat memakan waktu lama.[7] Setelah ditulis secara keseluruhan berdasarkan konsep cerita yang diciptakan oleh Tachikawa, Tsunoki, Tanaka, dan Seko, skripnya harus disemak semula dari episod satu untuk memungkinkan lebih banyak bayangan dan pengembangan naratif pada separuh pertama cerita,[10] seperti pengenalan ringkas pandangan dunia,[11] supaya babak kedua tidak begitu padat. Hasilnya, lebih banyak masa dihabiskan dalam pertemuan skrip itu sendiri.[10] Dalam proses ini, mereka mendapati penting untuk menguraikan hubungan antara Kaburagi dan Natsume, dan oleh itu berusaha lebih keras untuk menggambarkan interaksi mereka dan bagaimana mereka saling melengkapi ketidakefisienan dari episod dua hingga episod empat.[11]

Walaupun pasukan produksi memutuskan untuk memiliki pandangan dunia tentang "memerangi raksasa besar", mereka ingin menambahkan memutarbalikkan plot di atasnya. Tachikawa kemudian muncul dengan idea bahawa "sebenarnya dunia ini adalah ciptaan dan dikendalikan oleh sesuatu yang lain", dan idea itu diterima kerana keduanya menarik dan dapat dengan mudah memberikan kedalaman tambahan jika diperlukan.[12]

Pasukan itu memutuskan untuk membuat reka bentuk baru untuk cyborg daripada menggunakan rangka atau mekanikal, dan diputuskan bahawa cyborg tersebut akan dilukis dengan tangan dan bukannya dibuat dengan 3DCG . Reka bentuknya merujuk pada Doraemon, robot dari masa depan dengan reka bentuk yang comel. Mereka juga menganggap reka bentuk organik yang comel sebagai pengurangan kepada suasana cerita yang ganas. Pereka cyborg, Kiyotaka Oshiyama, pernah bekerjasama dengan NUT semasa penghasilan FLCL Alternative. Kakitangan mendapati reka bentuk mecha Oshiyama organik dan lembut, tetapi masih jelas seperti mecha, di mana sesuai dengan Deca-Dence, dan oleh itu mengajaknya untuk menyertai projek ini.[12]

Reka bentuk cyborg secara langsung mempengaruhi reka bentuk Gadolls; sementara pasukan berpendapat bahawa bagus untuk menggunakan reka bentuk biasa, misalnya, raksasa seperti naga atau labah-labah, Tachikawa bimbang ia akan menjadikan suasana ceritanya terlalu ganas. Setelah reka bentuk Oshiyama selesai, pasukan memutuskan untuk membuat Gadolls lebih comel tetapi mengerikan kerana itulah yang akan dibuat oleh cyborg tersebut. Pereka Gadolls, Satoshi Matsūra, dijemput oleh Tsunoki melalui kenalan yang tertera di akaun Twitter Matsūra setelah Tsunoki kadang-kadang menemui reka bentuk watak Matsūra di Internet dan menganggap gaya itu sesuai.[12]

Pelepasan[sunting | sunting sumber]

Walaupun episod pertama menjalani tayangan perdana lanjutan di FunimationCon 2020 pada 3 Julai 2020,[13] siri ini secara rasmi disiarkan dari 8 Julai hingga 23 September 2020 di AT-X dan saluran lain.[14][3] Funimation telah melesenkan anime untuk streaming di Amerika Utara.[15] Lagu tema pembukaan, "Theater of Life" (Teater Kehidupan), dipersembahkan oleh Konomi Suzuki, sementara lagu tema akhir, "Kioku no Hakobune" (Jepun: 記憶の箱舟, "Ark of Memories") , dipersembahkan oleh Kashitarō Itō. Pada 25 Ogos 2020, Funimation mengumumkan bahawa siri ini akan mendapat julukan bahasa Inggeris.

Senarai episod[sunting | sunting sumber]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Christopher Farris dari Anime News Network memberikan episod akhir dengan skor 3 dari 5 bintang, menyimpulkan bahawa para penerbit "tidak memberikan semaksimal mungkin dengan alternatif daripada kapitalisme terkutuk itu, atau berjaya menyimpulkan segalanya dengan menundukkan emosi yang terikat. Tetapi mereka mencuba". [16]

Catatan[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ Kerja asal, jawatankuasa pengeluaran.
  2. ^ a b c d Konsep asal.
  3. ^ The pen name is stylized as "pomodorosa".
  4. ^ Zhou Haosong (周浩嵩), surname Zhou, comes from China and uses the pen name Shū Hiromatsu (シュウ浩嵩) in Japan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ a b c Pineda, Rafael Antonio (May 15, 2020). "Deca-Dence Original Anime Announces Cast, More Staff, Story, Theme Song Artists". Anime News Network. Dicapai pada May 16, 2020.
  2. ^ a b c Friedman, Nicholas (August 25, 2020). "Deca-Dence English Dub Cast List". Funimation. Dicapai pada August 25, 2020.
  3. ^ a b c d e Loo, Egan (June 12, 2020). "Original Sci-Fi Anime Deca-Dence's Full Promo Video Unveils More Cast, July 8 Debut". Anime News Network. Dicapai pada June 12, 2020.
  4. ^ Rothrock, Kristi [@Grandpa_Trout] (August 26, 2020). "Aahh #DECA_DENCE on @Funimation is out and it's so good! You can hear me as Linmei... Oh wait, you DIDN'T want bugs in your food? Oopsie, my baddd 😏😈 Thanks @InmanJeremy for having me as this delightful jerk alongside the rest of the excellent cast. You can go check it out now!" (Twit). Dicapai pada August 26, 2020 – melalui Twitter.
  5. ^ a b c d e f g "Character". decadence-anime.com (dalam bahasa Japanese). Dicapai pada July 18, 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ a b c Pineda, Rafael Antonio (July 5, 2019). "Mob Psycho 100's Yuzuru Tachikawa Directs Deca-Dence Original TV Anime". Anime News Network. Dicapai pada July 5, 2019.
  7. ^ a b Morrissy, Kim (July 7, 2020). "Interview: Deca-dence Director Yuzuru Tachikawa and Producer Takuya Tsunoki". Anime News Network. Dicapai pada August 8, 2020.
  8. ^ Egan, Toussaint (July 14, 2020). "New Anime Deca-Dence Is Mortal Engines Meets Attack on Titan". IGN. Dicapai pada October 7, 2020.
  9. ^ 「デカダンス」リレーインタビュー プロデューサー・角木卓哉「大事にしたかったのは、型にはまらないキャラクターたちのドラマ」. WebNewType (dalam bahasa Jepun). 2020-06-26. Dicapai pada 2020-07-03.
  10. ^ a b c 「デカダンス」リレーインタビュー 監督・立川譲「圧倒的スケールの移動要塞はもちろん、人間ドラマにも注目してほしい」. WebNewType (dalam bahasa Jepun). 2020-06-19. Dicapai pada 2020-07-03.
  11. ^ a b 「デカダンス」リレーインタビュー 監督・立川譲「“バグ”の問題は、今の時代に置き換えることもできる」. WebNewType (dalam bahasa Jepun). 2020-08-06. Dicapai pada 2020-08-06.
  12. ^ a b c 「デカダンス」リレーインタビュー プロデューサー・角木卓哉「実は殺伐とした世界。デザインのバランスで悲壮感を緩和した」. WebNewType (dalam bahasa Jepun). July 16, 2020. Dicapai pada August 11, 2020.
  13. ^ Friedman, Nicholas (June 30, 2020). "FunimationCon 2020: Full Lineup and Schedule Revealed!". Funimation. Dicapai pada July 3, 2020.
  14. ^ Hodgkins, Crystalyn (March 20, 2020). "Deca-Dence Original TV Anime Premieres This Summer". Anime News Network. Dicapai pada March 20, 2020.
  15. ^ Sherman, Jennifer (May 11, 2020). "Funimation to Stream Deca-Dence Original TV Anime This Summer". Anime News Network. Dicapai pada May 11, 2020.
  16. ^ Farris, Christopher (September 24, 2020). "Episode 12 - Deca-Dence [2020-09-24]". Anime News Network. Dicapai pada October 9, 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]