Dekan Dewan Perwakilan Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dekan
Dewan Perwakilan Amerika Syarikat
Penyandang
Hal Rogers
sejak 18 Mac 2022 (2022-03-18)
Dewan Perwakilan Amerika Syarikat
Anggota bagiDewan Perwakilan Amerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Bidang kuasaDewan Perwakilan Amerika Syarikat Edit the value on Wikidata
KediamanWashington Edit the value on Wikidata
PusatWashington, D.C.
Pemegang pertamaFrederick Muhlenberg
4 Mac 1789
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dekan Dewan Perwakilan Amerika Syarikat merupakan anggota Dewan yang paling lama berkhidmat secara berterusan. Dekan terkini ialah Hal Rogers, perwakilan Republikan A.S. dari Kentucky, yang telah berkhidmat sejak tahun 2022 berikutan kematian Don Young. Selain itu, dengan kematian Young, Rogers kini merupakan satu-satunya Dekan yang masih hidup.

Dekan ialah jawatan simbolik yang satu-satunya tugas biasa adalah mengangkat sumpah sebagai Speaker Dewan setelah mereka terpilih.[1] Tanggungjawab ini pertama kali dicatatkan pada tahun 1819 tetapi tidak dipatuhi secara berterusan – kalanya, yang dipilih oleh Speaker adalah Dekan semasa atau yang dipilih sebagai Speaker untuk disumpah oleh anggota partinya sendiri ketika Dekan menjadi milik parti lain. Dekan tampil di Tingkat Dewan untuk memberikan sumpah kepada yang dipilih oleh Speaker, sebelum Speaker baru kemudian memberikan sumpah itu kepada anggota yang lain.[2]

Walaupun Dekan mengangkat sumpah Speaker yang baru dipilih, mereka tidak mengetuai pemilihan seorang Speaker, begitu juga dengan Bapa Dewan Rakyat United Kingdom dan Dekan Dewan Rakyat Kanada.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ List at House official site that records the Dean (originally called "Father") and who swore in the Speaker for each Congress
  2. ^ "Oath of Office - US House of Representatives: History, Art & Archives". History.house.gov. Dicapai pada 1 January 2018.

 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]