Deklarasi ASEAN

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Deklarasi Bangkok)
Deklarasi ASEAN
Jenisperjanjian pelbagai hala
Ditandatangani8 Ogos 1967 (1967-08-08) di Bangkok, Thailand
Penandatangan asal
 Indonesia
 Malaysia
 Filipina
 Singapura
 Thailand
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Deklarasi ASEAN[1] atau Deklarasi Bangkok ialah dokumen pengasas Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN). Ia ditandatangani di Bangkok pada 8 Ogos 1967 oleh lima anggota pengasas ASEAN, Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, dan Thailand sebagai memaparkan perpaduan terhadap perkembangan komunis di Vietnam dan pemberontakan komunis di sempadan mereka sendiri. Ia menyatakan prinsip-prinsip asas ASEAN: kerjasama, amal, dan bukan gangguan.[2] Tarikh itu kini diraikan sebagai Hari ASEAN.[3]

Isu persekitaran[sunting | sunting sumber]

Komunisme[sunting | sunting sumber]

Sebelum perisytiharan tersebut, lima negara Asia Tenggara berjuang untuk mempengaruhi pengaruh komunis. Pada masa itu, kerajaan Filipina berjuang untuk memberi pengampunan kepada bekas militan Hukbalahap, yang mengadakan konflik bersenjata di Luzon pada tahun 1950-an yang hampir menyebabkan keruntuhan kerajaan pusat. Konflik antara tentera Indonesia dan Parti Komunis Indonesia yang semakin berpengaruh berakhir pada akhir 1965 dengan peralihan seterusnya ke "Orde Baru" Suharto yang anti-komunis dengan tegas berbanding presiden sebelumnya, pemerintahan Sukarno yang semakin sejajar. Malaya sibuk berperang komunis semasa Darurat Tanah Melayu.

Komunisme juga membawa kepada idea menggabungkan Persekutuan Tanah Melayu, Sarawak, Singapura, dan Borneo Utara menjadi satu entiti, yang mempunyai niat untuk menghapuskan kemungkinan Singapura jatuh ke dalam komunisme. Ini dicapai dengan penciptaan Persekutuan Malaysia yang moden. Singapura meninggalkan persekutuan pada tahun 1965 kerana perbezaan ideologi, bagaimana federasi harus ditadbir, tetapi kekal sebagai masyarakat demokratik kapitalis dengan hubungan erat dengan jiran barunya.

Ketegangan antara jiran[sunting | sunting sumber]

Perkara yang berkaitan ialah pembentukan Malaysia. Pada tahun 1961, Perdana Menteri Malaya Tunku Abdul Rahman telah mengumumkan cadangan untuk mewujudkan persekutuan baru yang dipanggil Malaysia. Ini ditentang oleh Indonesia dan Filipina kerana Indonesia percaya pembentukan baru adalah satu bentuk neo-kolonialisme sementara Filipina mengaku timur Borneo Utara (Sabah) sebagai sebahagian wilayahnya.

Untuk meredakan ketegangan, sebuah gabungan persekutuan bukan politik yang dipanggil Mafilindo telah dibentuk. Walau bagaimanapun, ini tidak berjaya kerana persepsi bahawa Mafilindo ditubuhkan untuk menunda atau menghalang pembentukan Malaysia.

Walaupun terdapat pembangkang, Malaysia dibentuk pada tahun 1963. Ini membawa kepada konfrontasi Indonesia-Malaysia. Filipina menarik balik hubungan diplomatik, menyebabkan hubungan menjadi renggang sehingga pembentukan ASEAN.

Adalah dipercayai oleh para ulama bahawa pembentukan ASEAN telah menghalang permusuhan antara negara-negara Asia Tenggara.[4][5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Asean Declaration (Bangkok Declaration) Bangkok, 8 August 1967". ASEAN. Dicapai pada 7 May 2017.
  2. ^ Bernard Eccleston; Michael Dawson; Deborah J. McNamara (1998). The Asia-Pacific Profile. Routledge (UK). ISBN 0-415-17279-9.
  3. ^ "ASEAN Day". ASEAN. Dicapai pada 11 February 2015.
  4. ^ Globalisation: encyclopaedia of trade, labour, and politics by Ashish K. Vaidya
  5. ^ The Genesis of Konfrontasi: Malaysia, Brunei, Indonesia 1945-1965, Greg Poulgrain