Deklarasi London

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perdana-perdana Menteri Komanwel bersama Raja di Istana Buckingham untuk Persidangan Perdana-perdana Menteri Komanwel, 1949

Deklarasi London ialah deklarasi yang dikeluarkan oleh Persidangan Perdana-perdana Menteri Komanwel 1949 mengenai isu keanggotaan India yang berterusan dalam Negara-negara Komanwel, sebuah persatuan negara-negara merdeka yang dahulunya sebahagian daripada Empayar British, selepas peralihan India kepada perlembagaan republik.

Digubal oleh negarawan India V. K. Krishna Menon,[1] deklarasi itu menyatakan persetujuan perdana-perdana menteri untuk terus menganggotai India dalam organisasi itu selepas ia menjadi sebuah republik. Melalui pengisytiharan itu, Kerajaan India telah menyatakan penerimaannya terhadap raja sebagai lambang persatuan bebas negara anggota bebas dan ketua Komanwel.

Pengisytiharan itu hanya berurusan dengan India, dilihat sebagai kes yang luar biasa, dan ia menegaskan semula bahawa anggota Komanwel yang lain berhutang taat setia bersama kepada Mahkota dengan penerimaan awal raja sebagai ketua Komanwel. Walau bagaimanapun, ia telah mewujudkan preseden bahawa republikanisme serasi dengan keahlian dalam organisasi.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pengisytiharan itu menyatakan vis-à-vis India:

Kerajaan India telah mengisytiharkan dan mengesahkan hasrat India untuk meneruskan keahlian penuhnya dalam Negara-Negara Komanwel dan penerimaannya terhadap Raja sebagai lambang persatuan bebas negara-negara anggotanya yang merdeka dan oleh itu Ketua Komanwel.[3]

Formula ini sejak itu telah dianggap sebagai preseden yang mencukupi untuk semua negara lain.

Isu ini telah dibincangkan pada Persidangan Perdana-perdana Menteri 1948, agenda yang didominasi oleh keputusan yang akan datang dari dua negara iaitu India dan Ireland untuk mengisytiharkan diri mereka sebagai republik. Pada pertemuan itu, Perdana Menteri India Jawaharlal Nehru mencadangkan Memorandum Sepuluh Perkara mengenai penyelesaian antara India dan Komanwel. Jawatankuasa Kabinet mengenai Perhubungan Komanwel mengiktiraf bahawa cadangan Nehru tidak boleh menjadi asas untuk keanggotaan Komanwel yang berterusan, dan persidangan selanjutnya akan diperlukan.

Pada 16 Mei 1949, semasa Perbahasan Dewan Perlembagaan untuk merangka perlembagaan republik, Nehru mengisytiharkan di dalam dewan bahawa:

Kami menyertai Komanwel, jelas, kerana kami fikir ia bermanfaat kepada kami dan untuk tujuan tertentu di dunia yang kami ingin maju. Negara-negara Komanwel yang lain mahu kami kekal di sana kerana mereka fikir ia memberi manfaat kepada mereka. Difahamkan bersama bahawa ia adalah untuk kelebihan negara-negara dalam Komanwel, dan oleh itu, mereka bergabung. Pada masa yang sama, ia dibuat dengan sangat jelas bahawa setiap negara bebas sepenuhnya untuk pergi ke arah mereka sendiri; boleh jadi mereka boleh pergi jauh sehingga berpisah daripada Komanwel. Jika tidak, selain daripada memecah belah persatuan, adalah lebih baik mengekalkan persatuan yang boleh membawa kebaikan di dunia ini daripada memecahkannya.[4]

Pada persidangan seterusnya, pada bulan April 1949, Nehru, terutama sekali untuk mengelakkan keahlian dua peringkat, menerima program tiga perkara yang lebih dipersetujui, berdasarkan kewarganegaraan Komanwel bersama, pengisytiharan keanggotaan berterusan India, dan pengiktirafan raja dalam kapasiti yang berasingan daripada sebagai raja. Ini memenuhi persetujuan umum, terutamanya dengan Perdana Menteri Afrika Selatan yang baharu Daniel François Malan, dan, dalam tempoh dua hari berikutnya, draf itu dirangka menjadi perjanjian akhir. Untuk mengelakkan kritikan mengenai pengguguran perkataan British daripada nama Komanwel, Nehru mengakui merujuk kepada "Negara-negara Komanwel British" dalam perenggan pembukaan dokumen itu sebagai rujukan yang sesuai mengikut sejarah.

Raja George VI secara senyap-senyap menyokong pemisahan jawatan raja dan Ketua Komanwel, setelah bertemu dan menyukai Nehru, tetapi prihatin dengan praktikalnya. Berita mengenai perjanjian itu disambut oleh semua orang di bangku pembangkang di Dewan Rakyat British, termasuk Winston Churchill dan Clement Davies. Sebaliknya, Jan Smuts, yang telah dikalahkan oleh Malan dalam pilihan raya umum Afrika Selatan tahun sebelumnya dan dianggap kedua selepas Churchill sebagai negarawan Komanwel, ditentang keras. Dalam konteks Afrika Selatan, yang paling dibimbangkan oleh Smuts, Republikanisme dikenal pasti dengan Konservatisme Afrikaner dan dengan pengasingan kaum yang lebih ketat. Persidangan London - terutamanya berkaitan dengan India dan pada tahap tertentu dengan Ireland, yang baru-baru ini mengisytiharkan dirinya sebagai Republik - tidak memberi banyak perhatian terhadap implikasi terhadap Afrika Selatan.

India menjadi sebuah republik pada tahun 1950 dan kekal dalam Komanwel. Walau bagaimanapun, Ireland, yang berada dalam situasi yang sama, setelah meluluskan Akta Republik Ireland 1948, mengisytiharkan dirinya sebagai republik pada 18 April 1949, sepuluh hari sebelum pengisytiharan, dan oleh itu meninggalkan Komanwel.

Lampiran[sunting | sunting sumber]

Teks Deklarasi[sunting | sunting sumber]

Kerajaan-kerajaan United Kingdom, Kanada, Australia, New Zealand, Afrika Selatan, India, Pakistan, dan Ceylon, yang negara-negaranya bersatu sebagai anggota Negara-Negara Komanwel British dan berhutang kesetiaan bersama kepada Mahkota, yang juga merupakan simbol persatuan bebas mereka, telah mempertimbangkan perubahan perlembagaan yang akan berlaku di India.

Kerajaan India telah memaklumkan kepada kerajaan-kerajaan komanwel yang lain tentang niat rakyat India bahawa, di bawah perlembagaan baru yang akan diterima pakai, India akan menjadi sebuah republik yang berdaulat dan merdeka. Walau bagaimanapun, Kerajaan India telah mengisytiharkan dan mengesahkan hasrat India untuk meneruskan keahlian penuhnya dalam Negara-Negara Komanwel dan penerimaannya terhadap Raja sebagai simbol persatuan bebas negara-negara anggota yang bebas dan, oleh itu, Ketua Komanwel.

Kerajaan-kerajaan negara-negara Komanwel yang lain, asas keahliannya dalam Komanwel tidak dengan ini berubah, menerima dan mengiktiraf keahlian berterusan India mengikut syarat-syarat deklarasi ini.

Sehubungan itu, United Kingdom, Kanada, Australia, New Zealand, Afrika Selatan, India, Pakistan, dan Ceylon dengan ini men bahawa mereka kekal bersatu sebagai anggota negara-negara Komanwel yang bebas dan sama rata, bebas bekerjasama dalam mengejar keamanan, kebebasan, dan kemajuan.[5]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Deklarasi London menandakan kelahiran Negara-Negara Komanwel moden. Berikutan kemangkatan Raja George VI pada tahun 1952, para pemimpin Komanwel mengiktiraf Ratu Elizabeth II sebagai Ketua Komanwel.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Brecher memetik rundingan yang membawa kepada penciptaan Komanwel moden, Halaman 20 dalam Brecher's India and World Politics: Krishna Menon's View of the World, Oxford University Press, London 1968.
  2. ^ "Walaupun telah ditegaskan bahawa kes India bergantung pada keadaan khasnya sendiri, ia tidak dapat dielakkan telah dianggap sebagai telah mewujudkan preseden. Kesetiaan bersama tidak boleh, selepas Deklarasi Perdana-perdana Menteri April, 1949, dianggap sebagai peraturan asas persatuan Komanwel, walaupun ia difikirkan bahawa pengiktirafan Ratu sebagai "Ketua Komanwel" adalah, sekurang-kurangnya pada masa ini, peraturan sedemikian. Status perlembagaan Anggota Komanwel selain India tidak bertujuan untuk diubah oleh Deklarasi 1949; dan kata-kata 1926 dan 1931, yang menyebut "kesetiaan bersama kepada Mahkota," telah ditegaskan semula. S. A. de Smith, Gaya dan Gelaran Diraja, The International and Comparative Law Quarterly, April 1953, halaman 265
  3. ^ de Smith, S.A. (July 1949). "The London Declaration of the Commonwealth Prime Ministers, April 28, 1949". The Modern Law Review. 12 (3): 351–354. doi:10.1111/j.1468-2230.1949.tb00131.x. JSTOR 1090506.
  4. ^ "Constituent Assembly Debates (India)". Delhi: Parliament of India. 16 May 1949. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2013. Dicapai pada 25 July 2014.
  5. ^ Deklarasi London