Delikatesen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pelbagai daging, keju dan botol
Delikatesen Itali di Rom

Delikatesen adalah sebuah kedai yang menjual "makanan istimewa," atau makanan yang khusus. Dalam Bahasa Melayu, "delikatesen" asalnya bererti makanan istimewa. Lama-kelamaan, "kedai delikatesen" hanya dipanggil "delikatesen", sering disingkatkan menjadi "deli".[1][2]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Jar paté dan botol wain putih
Hidangan Perancis yang dijual di delikatesen: foie gras dan Sauternes

Delicatessen adalah perkataan pinjaman Jerman[3] which first appeared in English in 1889[4] dan adalah bentuk jamak dari Delikatesse. Dalam bahasa Jerman, ia pada asalnya adalah suatu perkataan pinjaman French, délicatesse, yang bermaksud "benda lazat (untuk dimakan)". Kata akarnya adalah kata sifat Latin delicatus, yang bermaksud "memberi keseronokan, menarik, menyenangkan".

Versi Jerman moden dieja Delikatessen, yang mungkin telah menyokong etimologi popular yang akhiran -essen berasal dari kata kerja Jerman essen (Melayu: untuk makan) atau kata nama Essen (Melayu: makanan). Ini menunjukkan bahawa perkataan itu adalah bentuk majmuk daripada perkataan Jerman delikat (Melayu: halus) dan essen.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Maksud delikatesen - Dewan Bahasa dan Pustaka". prpm.com. Dicapai pada 2016-03-01.
  2. ^ "Definition of delicatessen - Merriam-Webster's Student Dictionary". Wordcentral.com. 2012-09-20. Dicapai pada 2015-10-07.
  3. ^ "Words in English: Loanwords". Ruf.rice.edu. 2015-09-09. Dicapai pada 2015-10-07.
  4. ^ "Online Etymology Dictionary". Etymonline.com. Dicapai pada 2015-10-07.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Merwin, Ted. Pastrami on Rye: An Overstuffed History of the Jewish Deli (New York University Press, 2015.) xviii, 245 pp.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]