Denpa Kyoshi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Denpa Kyoshi
Kulit hadapan jilid pertama diterbitkan oleh syarikat Shogakukan
電波教師
GenreKomedi, Romantik, Harem, Aksi
Manga
PengarangTakeshi Azuma
PenerbitShogakukan
DemografikShonen
PencetakanShonen Sunday Comics
Majalah AsalWeekly Shonen Sunday
Tarikh Pengeluaran2 November 2011 – kini
Jilid15
Siri televisyen anime
PengarahMasato Sato
Skrip/PenulisAtsushi Maekawa
Lagu/MuzikRyuuichi Takada (Monaca)
StudioA-1 Pictures
Penyiaran Asalytv
Tarikh tayangan4 April 2015 – kini
Portal Anime dan Manga

Denpa Kyoshi (Jepun: 電波教師, "Guru Gelombang Elektromagnet"[note 1]) ialah satu siri manga Jepun 2011, yang ditulis dan digambarkan oleh Takeshi Azuma. [1] Siri ini bermula dalam majalah Shogakukan Weekly Shonen Sunday, dalam isu ke-49 2011, yang disiarkan pada 2 Oktober 2011.[2] Sehingga 18 Mac 2015, terdapat lima belas jilid tankobon diterbitkan.[3] Dua klip anime pendek, tujuan sebagai promosi untuk manga telah dikeluarkan, dan siri televisyen anime dihasilkan oleh A-1 Pictures. [1][4]

Plot[sunting | sunting sumber]

Cerita mengisahkan Junichiro Kagami telah dimarahi oleh adiknya Suzune kerana berminat dirinya keluar dari dunia sebenar. Sebagai Junichiro sangat berminat anime, manga dan permainan, Suzune memaksa dia boleh melakukan bekerja sebagai pengganti guru fizik di sekolah menengah tinggi sebelum dia graduasi. Junichiro membuktikan dirinya seorang guru yang berkebolehan dan rajin yang datang dengan kaedah luar biasa berdasarkan pengetahuan yang seolah-olah tidak berguna memperolehi sebagai Otaku untuk mengajar dan memberi motivasi kepada murid-muridnya.

Watak[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Junichiro Kagami (Jepun: 鑑 純一郎, Hepburn: Kagami Jun'ichirou)
Disuarakan oleh: Daisuke Ono (CD Drama), Hiroshi Kamiya (anime)[5]

Watak utama dan Otaku berusia 24 tahun merupakan peminat tegar Otaku. Dia berfikiran di luar dunia fantasi dan selalu diejek oleh cikgu di sekolah tersebut. Dia tidak putus asa dan satu hari nanti sesuatu yang tidak mustahil akan menjadi realiti.

Suzune Kagami (Jepun: 鑑 純音, Hepburn: Kagami Suzune)
Disuarakan oleh: Kana Asumi (CD Drama), Rena Matsui (anime)[6]
Adik kandung Junichiro sentiasa marah dengan karenah abangnya. Hobi beliau adalah latihan memukul, sampai Junichiro sangat takutkan dia. Beliau juga bertanggungjawab bagi kewangan untuk semua keluarga dan melarang dari Junichiro membeli apa-apa tanpa kebenaran dia. Walaupun abangnya serig buta masalah, Suzune sangat gemar dan menjaga abangnya buat selama-lamanya.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Gelombang Elektromagnet" (Jepun: 電波, Hepburn: denpa) digunakan di Jepun untuk merujuk kepada seseorang yang bertindak aneh, seperti melampau kepercayaan Otaku, atau memegang ganjil, sama seperti istilah bahasa melayu topi kertas timah.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Denpa Kyoshi Manga's 2nd Anime Ad by A-1 Pictures Aired". Anime News Network. 17 Februari 2013. Dicapai pada 12 Jun 2013.
  2. ^ 「超弩級少女」の東毅、新連載の主役はギークな高校教師 (dalam bahasa Japanese). Natalie.mu. 2 Oktober 2011. Dicapai pada 12 Jun 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ 電波教師 10 (少年サンデーコミックス) (dalam bahasa Japanese). Amazon.co.jp. Dicapai pada February 18, 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Green, Scott (October 3, 2012). "VIDEO: Anime "Denpa Kyoushi " Promo". Crunchyroll. Dicapai pada June 12, 2013.
  5. ^ "Hiroshi Kamiya Leads Denpa Kyōshi TV Anime's Cast". Anime News Network. February 16, 2015. Dicapai pada February 16, 2015.
  6. ^ "Denpa Kyōshi Anime Casts SKE48 Idol Rena Matsui as Suzune". Anime News Network. March 2, 2015. Dicapai pada March 2, 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]