Depositum fidei

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Depositum fidei ( bahasa Inggeris: deposit of faith , Melayu: Deposit Iman, Khazanah iman ) merupakan dogma dalam agama Katolik yang menyatakan bahawa Gereja telah menerima iman lebih daripada Yesus Kristus melalui murid-murid-Nya, dan diwariskan kepada Gereja melalui Tradisi Suci dan Kitab Suci . Semua ini ditafsirkan oleh " Magisterium ", yang mempunyai kuasa pengajaran dalam Gereja ; yang dijalankan oleh Paus dan Majlis Uskup yang berada dalam persekutuan penuh dengan Paus sebagai Uskup Rom . [1] Doktrin - doktrin Katolik yang diringkaskan secara berwibawa dalam Katekismus Gereja Katolik, diterbitkan oleh Takhta Suci, dan terpakai kepada semua umat Katolik. [2]

Perbincangan tentang "harta kepercayaan" ini adalah menurut Rasul Paulus yang dalam surat kepada jemaat di Timotius menulis: "Hai Timotius, peliharalah apa yang telah dipercayakan kepadamu. Jauhilah perkataan kosong dan najis serta pertentangan yang datang dari apa yang disebut pengetahuan." ( 1 Timotius 6:20 ) dan "Jagalah harta yang indah yang telah dipercayakan-Nya kepada kita melalui Roh Kudus yang diam di dalam kita. kita" (2 Timotius 1:14).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Inggeris) Schreck, Alan (1999). The Essential Catholic Catechism. Servant Publications. ISBN 1-56955-128-6.
  2. ^ (Inggeris) Berard (1994). Introducing the Catechism of the Catholic Church, Traditional Themes and Contemporary Issues. Paulist Press. ISBN 0-8091-3495-0.