Desilu Productions

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Desilu Productions
Jenis/bentuk sahTelevision production company Sunting ini di Wikidata
IndustriPenerbitan TV
Ditubuhkan1950; 74 tahun yang lalu (1950)
PengasasDesi Arnaz
Lucille Ball
Dibubarkan29 Disember 1967; 56 tahun yang lalu (1967-12-29)
NasibDibeli oleh Gulf+Western dan dinamakan Paramount Television
PenggantiParamount Television (penjelmaan pertama)
Paramount Television Studios
Lucille Ball Productions
Desilu Too
Desilu Corporation
Ibu pejabatLos Angeles, California, Amerika Syarikat
KeluaranI Love Lucy Sunting ini di Wikidata
PemilikGulf+Western Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukDesilu Corporation
Tapak web
IMDB: co0080662 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Desilu Productions ( /ˈdɛsil/ ) merupakan sebuah syarikat penerbitan televisyen Amerika Syarikat yang diasaskan dan dimiliki bersama oleh suami dan isteri Desi Arnaz dan Lucille Ball . Syarikat itu terkenal dengan rancangan seperti I Love Lucy, The Lucy Show, Mannix, The Untouchables, Mission: Impossible dan Star Trek . Sehingga tahun 1962, Desilu menjadi syarikat penerbitan televisyen bebas kedua terbesar di Amerika Syarikat, di belakang Revue Studios MCA, sehingga MCA membeli Universal Pictures dan Desilu menjadi dan kekal sebagai syarikat penerbitan bebas nombor satu, sehingga dijual pada 1968.[perlu rujukan]

Ball dan Arnaz bersama-sama memiliki pegangan majoriti dalam Desilu sejak dari penubuhannya sehingga tahun 1962, apabila Ball membeli saham Arnaz dan mengendalikan syarikat itu sendiri selama beberapa tahun. Ball telah berjaya menjadikan Desilu untung semula pada tahun 1968, apabila beliau menjual saham Desilunya kepada Gulf+Western dengan harga $17 juta (bernilai $ 112 juta pada 2021 ). [1] Gulf+Western kemudiannya menukar Desilu menjadi cabang pengeluaran televisyen Paramount Pictures, menjenamakan semula syarikat itu sebagai Televisyen Paramount yang asal.

Keseluruhan karya Desilu dimiliki oleh Paramount Global melalui dua anak syarikatnya. Unit CBS memiliki semua hartanah Desilu yang dihasilkan dan dimuktamadkan sebelum tahun 1960, yang dijual kepada CBS oleh Desilu sendiri. Unit CBS Studiosnya memiliki hak untuk semua yang dihasilkan Desilu selepas tahun 1960 sebagai pengganti kepentingan kepada Paramount Television.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Desilu Productions telah ditubuhkan pada tahun 1950 menggunakan nama gabungan "Desi Arnaz" dan "Lucille Ball". Ia dicipta untuk menghasilkan lakonan vaudeville Lucy dan Desi sebagai siri televisyen dan menjualnya kepada eksekutif Columbia Broadcasting System (CBS). Arnaz dan Ball mahu mengadaptasikan siri radio CBS Ball My Favorite Husband ke televisyen. Projek televisyen akhirnya menjadi I Love Lucy . [2] Semasa beberapa tahun rancangan itu, Desilu menyewa ruang di General Service Studios (kini Sunset Las Palmas Studios ) di Santa Monica Boulevard dan North Las Palmas Avenue. Mereka menggunakan Peringkat Dua, yang dinamakan Desilu Playhouse. Kemudian, pintu masuk khas telah ditambah di 6633 Romaine Street, di sebelah selatan lot, untuk membolehkan akses terus ke sana. [3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "RADICALS & VISIONARIES Desi Arnaz & Lucille Ball". Dicapai pada June 10, 2016.
  2. ^ A.H. Weiler, Team of Ball and Arnaz Will Make Own Movies, New York Times, June 18, 1950, p. X4.
  3. ^ Sanders, Coyne; Tom Gilbert (1993). Desilu: The Story of Lucille Ball and Desi Arnaz. Harper Collins. m/s. 27. ISBN 9780688112172. Dicapai pada January 27, 2012. Desilu: The Story of Lucille Ball and Desi Arnaz.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]