Dewi Sukarno

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Dewi Soekarno)
Dewi Sukarno
デヴィ・スカルノ
Dewi Sukarno pada 1970
Kelahiran
Naoko Nemoto
根本 七保子

(1940-02-06) 6 Februari 1940 (umur 84)
PekerjaanAhli perniagaan, sosialit, personaliti televisyen, dermawan
Terkenal keranaIsteri Presiden Indonesia Sukarno
PasanganSukarno
Anak-anakKartika Sari Dewi Soekarno

Dewi Sukarno (Jepun: デヴィ・スカルノ, Hepburn: Devi Sukaruno), nama lengkap Ratna Sari Dewi Sukarno (Jepun: ラトナ・サリ・デヴィ・スカルノ, Hepburn: Ratona Sari Devi Sukaruno), lahir Naoko Nemoto (Jepun: 根本 七保子, Hepburn: Nemoto Naoko, lahir 6 Februari 1940), juga dikenali di Jepun sebagai Dewi Fujin (デヴィ夫人, Lady Dewi, Madame Dewi) ialah ahli perniagaan, sosialit, personaliti televisyen, dan dermawan Jepun. Beliau ialah salah seorang daripada isteri-isteri Presiden Indonesia yang pertama, Sukarno.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Naoko Nemoto berusia 19 tahun bertemu dengan Sukarno berusia 57 tahun di bar pelayan wanita Ginza di Tokyo, berhampiran Imperial Hotel. Beliau merupakan seorang pelajar seni dan penghibur,[1] beliau pada lawatan negara ke Jepun.

Naoko berkahwin dengan Sukarno di Indonesia pada tahun 1962 dan memeluk Islam, dan Sukarno memberikannya nama Indonesia Ratna Sari Dewi Soekarno; berasal dari Jawa-Sanskrit yang bermaksud "intipati permata dewi". Mereka mempunyai seorang anak perempuan, Kartika (kini menggunakan nama "Carina").[1] Sukarno digulingkan oleh Jeneral Suharto dalam rampasan kuasa 1967, dan meninggal dunia tiga tahun kemudian.

Dewi berpindah ke Eropah selepas penyingkiran Sukarno dan sejak tinggal di negara-negara yang berbeza, termasuk Switzerland, Perancis dan Amerika Syarikat. Pada 2008 beliau tinggal di Shibuya, Tokyo, Jepun, di mana beliau tinggal di kediaman memorabilia berisi beliau.[2]

Dewi Sukarno dikenali kerana personalitinya yang lantang. Di Jepun, beliau secara lazimnya dirujuk sebagai Dewi Fujin (Jepun: デヴィ夫人, Hepburn: Devi Fujin, secara harfiah dikenali sebagai "Cik Dewi" atau "Puan Dewi") daripada nama penuhnya. Beliau membuat kemunculan di media berita selepas kematian Januari 2008 pengganti suaminya, Suharto, menyalahkan beliau untuk memulakan rejim yang menindas dan menyamakannya dengan penzalim Kemboja Pol Pot).[3]

Sehingga 2012, Dewi Sukarno menjaga 16 anjing beliau dan perniagaan kosmetik, dan mempunyai perniagaan amal sendiri yang sering diteliti oleh Agensi Cukai Negara. Beliau kini menyara hidup melakukan kerja sambilan dan yang terdapat di televisyen Jepun, dan telah berkhidmat sebagai hakim untuk pertandingan kecantikan, kerana Miss International 2005 diadakan di Tokyo. Beliau terkenal dengan kecantikan dipahat dan sering mendakwa tidak mempunyai bedah kecantikan dan pembedahan plastik yang doktor telah dikhabarkan melakukannya.

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Pada Januari 1992, Dewi terlibat dalam perbalahan yang lebih publisiti di sebuah parti di Aspen, Colorado, Amerika Syarikat dengan rakan-rakan sosialit antarabangsa dan waris perempuan, Minnie Osmeña. Cucu bekas Presiden Filipina, Sergio Osmeña. Osmeña dilaporkan mengulas mengenai sejarah Dewi, dan berakhir dengan Dewi memukul muka Osmeña dengan segelas wain. Osmeña memerlukan 37 jahitan untuk menutup luka parah, manakala Dewi kemudiannya ditahan selama 34 hari di Aspen untuk kelakuan tidak senonoh.[4][1] Dewi dan Osmeña telah pun bermusuhan antara satu sama lain selepas pertukaran pada pihak yang lebih awal bulan sebelum ini, di mana Dewi kedengaran ketawa pada rancangan politik Osmeña (antara yang adalah untuk bertanding bagi Naib Presiden Filipina).

Dua tahun kemudian, beliau mengemukakan sebuah buku gambar-gambar yang telah diterbitkan di negara asal Jepun (juga dikenali sebagai "Madame de Syuga"). Beberapa imej menampilkan beliau sebahagiannya telanjang, dan lain-lain menunjukkan apa yang kelihatan seperti tatu seperti seni badan. Buku ini, semasa tidak diedarkan di Indonesia, segera diharamkan, dan ramai rakyat Indonesia berasa tersinggung dengan apa yang dilihat sebagai kehinaan nama dan legasi Sukarno.[1]

Aktiviti politik[sunting | sunting sumber]

Selepas rampasan kuasa 1967, Dewi mempunyai sedikit penglibatan dengan politik Indonesia.[5] Beliau telah bekerja dengan Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP), dan telah menyatakan hasrat untuk membantu pelarian serta orang-orang yang hidup di bawah rejim seperti Korea Utara. Ketika diminta mengulas mengenai pemerintahan anak perempuan tiri beliau, Megawati, semuanya beliau menjawab, "Saya fikir Megawati secara beransur-ansur melakukan apa sahaja yang dia boleh. Ia bukan mudah menjadi presiden wanita Muslim."[2]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

  • PriPara Mi~nna no Akogare Let's Go PriPari (2016) sebagai Ploria Ōkanda (suara)[6]

Rujukan dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Di Nerima Daikon Brothers, watak Yukika Karakuri / Deb Sukarno / "Lady Deb" adalah parodi dari Dewi Sukarno.

Dalam Sayonara Zetsubou Sensei "Presiden Sukarno" adalah dalam senarai "perkara-perkara menarik yang dibayangi"; "Madame Dewi" adalah apa yang membayanginya.

Dalam Gaki tidak Tsukai ya Arahende beliau membuat penampilan kameo semasa No 2009 Laughing Hotelman Batsu Permainan sebagai pemandu teksi juga pada tahun 2015 No Laughing Prison Batsu Game sebagai ahli penjara saingan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Mydans 1998.
  2. ^ a b "A Life in the Day of Madame Dewi". Japan Today.
  3. ^ AFP 2008-01-28.
  4. ^ Lo 2003.
  5. ^ Sukarno 2003.
  6. ^ "SKE48 Idol Group Sings 2016 PriPara Film's Theme". Anime News Network. February 17, 2016. Dicapai pada March 21, 2016.
Sumber petikan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]