Diabolik Lovers

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Diabolik Lovers
Cover of Diabolik Lovers: Haunted Dark Bridal "Limited V Edition" for PlayStation Vita.
ディアボリックラヴァーズ
(Diaborikku Ravāzu)
GenreDrama, Harem, Misteri, Seram, Romantik[1]
Permainan
Diabolik Lovers:
Haunted Dark Bridal
PembangunRejet
PengeluarIdea Factory
GenreNovel visual
PelantarPSP
PS Vita (Limited V Edition)
PlayStation 4
Tarikh dikeluarkan
  • JP: October 11, 2012
  • JP: December 19, 2013 (PS Vita)
Permainan
Diabolik Lovers:
More, Blood
PembangunRejet
PengeluarIdea Factory
GenreNovel visual
PelantarPSP
PS Vita / PS TV (Limited V Edition)
PlayStation 4
Tarikh dikeluarkan
  • JP: October 24, 2013
  • JP: 15 Januari 2015 (PS Vita)
Siri televisyen anime
PengarahShinobu Tagashira
PenerbitMayumi Ichikawa
Yūko Kon
Skrip/PenulisSeiko Nagatsu
Lagu/MuzikYuki Hayashi
StudioZexcs
Dilesenkan oleh
Sentai Filmworks
Penyiaran AsalAT-X, niconico
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganSeptember 16, 2013December 9, 2013
Episod12 + 1 OVA (Senarai episod)
Permainan
Diabolik Lovers:
Vandead Carnival
PembangunRejet
PengeluarIdea Factory
GenreNovel visual
PelantarPS Vita, PS TV
Tarikh dikeluarkan
  • JP: December 4, 2014
Permainan
Diabolik Lovers:
Dark Fate
PembangunRejet
PengeluarIdea Factory
GenreNovel visual
PelantarPS Vita, PS TV
Tarikh dikeluarkan
  • JP: 26 Februari 2015
Siri televisyen anime
Diabolik Lovers More, Blood
PengarahRisako Yoshida
PenerbitMayumi Ichikawa
Kumi Totsuka
Kenji Ebato
Skrip/PenulisHiroko Kanasugi
Lagu/MuzikYuki Hayashi
Saki
StudioZexcs
Dilesenkan oleh
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganSeptember 23, 2015December 9, 2015
Episod12 (Senarai episod)
Permainan
Diabolik Lovers:
Lunatic Parade
PembangunRejet
PengeluarIdea Factory
GenreNovel visual
PelantarPS Vita, PS TV
Tarikh dikeluarkan
  • JP: 25 Februari 2016
Permainan
Diabolik Lovers:
Lost Eden
PembangunRejet
PengeluarIdea Factory
GenreNovel visual
PelantarPS Vita
Tarikh dikeluarkan
  • JP: 16 Februari 2017
Permainan
Diabolik Lovers:
Chaos Lineage
PembangunRejet
PengeluarIdea Factory
GenreNovel visual
PelantarNintendo Switch
Tarikh dikeluarkan
  • JP: 28 Mac 2019
Portal Anime dan Manga

Diabolik Lovers (Bahasa Jepun : ディアボリックラヴァーズ , Hepburn: Diaborikku Ravāzu) ialah sebuah francais novel visual oleh Jepunoleh Rejet. Entri pertamanya dikeluarkan pada 11 Oktober 2012 untuk sistem PlayStation Portable. Sejauh ini, francais telah melancarkan enam permainan dengan dua yang pertama telah dibuat ulang untuk PlayStation Vita dan dikeluarkan sebagai "Limited V Editions" . Permainan ketujuh dilancarkan pada bulan Mac 2019 yang dapat dimainkan di Nintendo Switch. Francais telah menghasilkan dua adaptasi televisyen anime 12 episod oleh Zexcs, yang ditayangkan dari 16 September 2013 hingga 9 Disember 2013 dan 23 September 2015 hingga 9 Disember 2015. Siri pertama diikuti oleh OVA , yang dimasukkan dalam Diabolik Lovers: Dark Fate pada 28 Februari 2015. Ia telah telah dijadikan pelbagai manga, anime, CD drama, CD muzik dan buku peminat. Tiga drama panggung yang diterima dengan baik juga dijalankan pada Ogos 2015, Ogos 2016, dan Januari 2018.

Watak[sunting | sunting sumber]

Watak Utama[sunting | sunting sumber]

Yui Komori (小森ユイ, Komori Yui)
Disuarakan oleh: Rie Suegara (Jepun); Maggie Flecknoe (Bahasa Inggeris)
Yui adalah pahlawan Pencinta Diabolikseri. Dia seorang pelajar yang cantik, baik, lembut, dan seorang pelajar berusia tujuh belas tahun yang kekok, yang dulu tinggal bersama ayahnya, seorang imam, yang memiliki gereja sendiri. Setelah ayahnya pindah ke luar negeri untuk bekerja, dia terpaksa tinggal di rumah besar dengan enam saudara misteri, yang sebenarnya vampir. Pada awalnya, dia ragu-ragu dengan sifat ghaib mereka, tetapi tidak menemukan jalan keluar yang lain. Dalam perjuangan untuk bertahan hidup, dia memutuskan untuk tinggal bersama mereka, sambil menahan rasa takut diserang oleh masing-masing. Dia adalah legenda pengantin korban vampir Sakamaki, dan "Hawa" yang dipilih untuk rancangan "Adam & Hawa" Karlheinz. Walaupun dianiaya oleh vampir, Yui selalu bertindak balas terhadap mereka dengan baik dan berusaha untuk memahaminya dengan lebih baik. Dalam episod pertama musim pertama anime, terungkap bahawa dia diadopsi, dan dengan itu, mulai menyelidiki masa lalunya. Dia juga mula menderita sakit dada ketika tinggal dengan orang Sakamaki, kerana pada hakikatnya hatinya pada awalnya adalah Cordelia, yang merupakan ibu dari kembar tiga bernama Ayato, Kanato dan Laito. Ini menjelaskan mengapa semua saudara sangat tertarik kepada darahnya.

Isi rumah Sakamaki[sunting | sunting sumber]

Saudara-saudara Sakamaki adalah anak lelaki Karlheinz, tetapi dari tiga ibu yang berbeza. Anak lelaki tertua, Shū dan Reiji, dikandung oleh isteri kedua Karlheinz, Beatrix. Kembar tiga, bernama Ayato, Kanato dan Laito, lahir dari isteri pertama Karlheinz, Cordelia. Anak bongsu, Subaru, berasal dari isteri ketiga Karlheinz, Christa. Walaupun mereka bersaudara, mereka tidak akrab satu sama lain, dan mereka kelihatan agak jauh kerana cara mereka dibesarkan.
Shū Sakamaki (逆巻シュウ, Sakamaki Shū)
Disuarakan oleh: Kōsuke Toriumi (Jepun); Ty Mahany (Bahasa Inggeris)
Shū adalah anak sulung dari keluarga Sakamaki, tuan rumah besar sekarang, dan anak lelaki pertama Beatrix. Shū dibesarkan kerana terlalu banyak perhatian yang tidak diingini oleh ibunya. Kerana permusuhan Cordelia terhadap Beatrix untuk menjadi isteri terbaik Karlheinz, dia memberikan semua tekanan pada Shū muda. Dia adalah salah seorang saudara yang sepertinya memiliki pengetahuan sebelumnya mengenai kedatangan Yui, menyebutkan "orang itu" telah menghubunginya meminta agar dia tinggal bersama mereka sebagai tetamu. Menurut pelajar sekolah, Shū adalah pemilik bilik muzik dan selalu ditemui tidur di sana. Yui perlu menggunakan banyak pujukan untuk membuatnya terjaga dan melakukan sesuatu untuk dirinya sendiri. Shū suka muzik walaupun tidak bersikap apatis dan malas. Satu-satunya rakannya adalah budak lelaki bernama Edgar, yang mati dalam kebakaran, yang dibakar di kampungnya oleh Reiji. Shū tidak dapat menyelamatkannya, jadi dia menyangka hidupnya terbatas dari manusia. Walaupun Shū adalah yang sulung, dia tidak pernah bertanggungjawab menjaga saudara-saudaranya dan rumahnya. Sebaliknya, dia kebanyakannya memikul tugas ini ke Reiji.
Reiji Sakamaki (逆巻レイジ, Sakamaki Reiji)
Disuarakan oleh: Katsuyuki Konishi (Jepun); David Wald (Bahasa Inggeris)
Reiji adalah anak kedua dari keluarga Sakamaki dan anak kedua Beatrix. Dia sangat formal, dan pada umumnya adalah yang paling tenang selain dari Shū. Walaupun Shū adalah satu-satunya saudara lelaki penuh darahnya, dia membencinya kerana menjadi kegemaran ibu mereka. Ini juga disebabkan oleh Beatrix mengabaikannya sepanjang masa kecilnya kerana permusuhan Cordelia. Dia akhirnya mengeluarkan kemarahannya dengan membakar kampung Edgar ketika Shū menolak untuk mendengarkan ibu mereka. Ketika nampaknya kematian Edgar tidak cukup untuk mengesankan ibunya dan membuat Shū menarik diri, Reiji mengeluarkan kemarahannya lagi dengan mengupah pemburu vampire untuk membunuh Beatrix. Dia kemudian menyesali hal ini ketika dia meninggal dalam keadaan damai, senang dibebaskan dari gangguan Cordelia dan dapat menyaksikan tanda dewasa anaknya. Dia menghargai peraturan dan menuntut yang lain mengikutinya, walaupun banyak keputusannya ganjil dan dibuat sendiri. Reiji memilih untuk menjadi role model rumah tersebut walaupun dia adalah anak kedua. Walaupun Reiji mempunyai sikap yang sangat sopan dan hampir selalu bersikap sopan, dia adalah orang yang sangat kasar. Seiring dengan minatnya untuk bereksperimen dan membuat ramuan yang dibius, dia suka mengumpul barang dapur.
Ayato Sakamaki (逆巻アヤト, Sakamaki Ayato)
Disuarakan oleh: Hikaru Midorikawa (Jepun); Chris Patton (Bahasa Inggeris)
Ayato adalah anak ketiga dari keluarga Sakamaki, kembar tiga tertua dan anak lelaki pertama Cordelia. Dia adalah tokoh utama lelaki yang berperanan sebagai wira jalan cerita. Sebagai seorang kanak-kanak, Ayato juga diberi tekanan untuk menjadi yang terbaik, sama seperti Shu. Namun, tidak seperti Shu, dia tidak pernah menerima kasih sayang dari ibunya. Dia dianiaya olehnya (baik secara fizikal dan lisan) sehingga dia cuba menenggelamkannya jika dia bukan yang terbaik. Oleh itu, dia membesar selalu menjadi yang terbaik; menyebabkan dia mengembangkan keperibadian yang mementingkan diri sendiri dan terlalu yakin. Dia sering menyebut dirinya sebagai "Ore-sama". Kerana tidak pernah menerima jenis cinta dari ibunya, dia tidak dapat mencintai, dan pada awalnya bersikap dingin terhadap Yui. Walaupun lama-kelamaan, dia mula menghangatkan dirinya dan bahkan menjaganya. Dia adalah yang pertama dari Sakamaki yang muncul pada awal episod pertama musim pertama anime, dan juga yang pertama meminum darah Yui. Dia juga pandai bermain bola keranjang, dan makanan kegemarannya adalah takoyaki. Sebelum permulaan siri ini, Ayato dan saudara kembarnya membunuh ibu mereka. Dia menikam Cordelia dan meminum darahnya, dan menyatakannya sebagai yang terbaik.
Kanato Sakamaki (逆巻カナト, Sakamaki Kanato)
Disuarakan oleh: Yūki Kaji (Jepun); Corey Hartzog (Bahasa Inggeris)
Kanato adalah anak keempat dari keluarga Sakamaki, yang kedua tertua dari kembar tiga dan anak kedua Cordelia. Dia biasanya disebut sebagai "masalah kembar tiga". Sebagai seorang kanak-kanak, dia mendapat sedikit perhatian daripada ibunya. Selalunya, Cordelia mengadakan perjumpaan seksual dengan lelaki yang berlainan tepat di hadapannya. Kerana diabaikan, dia sering bermain sendirian dan bercakap dengan anak patungnya, biasanya dengan Teddy yang sangat berharga yang dia bawa bersamanya di mana sahaja. Namun, ada kalanya ibunya meminta dia menyanyi untuknya. Dia menggelarnya sebagai "burung penyanyi kecil", kerana suaranya yang indah. Kanato cenderung sering menangis dan marah ketika dia tidak mendapat permintaannya. Selain itu, dia cukup dekat dengan Yui. Dia bercakap dengan sopan, tetapi sangat sadis dan cenderung memperlihatkan ledakan ganas, paling ketara kepada Yui. Dia juga terbukti kasar. Kanato juga terobsesi dengan orang mati sehingga dia lebih memilih mereka daripada yang hidup. Sebelum permulaan siri ini, dia dan saudara kembarnya membunuh ibu mereka. Kanato membakar badannya dan meletakkan mayatnya yang dikremasi di Teddy-nya.
Laito Sakamaki (逆巻ライト, Sakamaki Raito)
Disuarakan oleh: Daisuke Hirakawa (Jepun); Blake Shepard (Bahasa Inggeris)
Laito adalah anak kelima dari keluarga Sakamaki, kembar tiga bungsu dan anak ketiga Cordelia. Dia didera secara seksual oleh ibunya dan mula melihatnya sebagai kekasih dan bukannya ibu bapa. Ketika Karlheinz mendapat tahu tentang hubungan luar biasa antara mereka, dia mengurungnya di ruang bawah tanah. Kemudian, Cordelia pergi menemuinya dan memberitahunya bahawa dia sekarang melakukan hubungan seksual dengan orang lain dan hanya menggunakan Laito untuk kesenangan. Kejutan keseluruhan dan keadaan berakhir dengan Laito menjadi sesat dan tidak mempunyai pemahaman yang jelas tentang cinta. Dia selalu ceria dan suka bergurau tetapi mirip dengan Ayato ketika mengusik Yui. Namun, keperibadiannya tiba-tiba berubah apabila ada sesuatu yang bertentangan dengan keinginannya, biasanya ketika Yui terlalu menantang di sekelilingnya. Namun, Laito mempunyai fobia serangga, khususnya labah-labah. Sebelum permulaan siri ini, Laito dan saudara kembarnya membunuh ibu mereka. Dia menolak Cordelia dari balkoni setelah berpura-pura membantunya menangkis Ayato yang telah menikamnya dan meminum darahnya sebelumnya.
Subaru Sakamaki (逆巻スバル, Sakamaki Subaru)
Disuarakan oleh: Takashi Kondō (Jepun); Josh Grelle (Bahasa Inggeris)
Subaru adalah anak keenam dan termuda dari keluarga Sakamaki, dan satu-satunya anak lelaki Christa. Dia biasanya sendirian dan tidak peduli dengan apa yang berlaku di sekelilingnya, kerana bagaimana dia dibesarkan. Ibunya menjadi tidak stabil secara mental setelah dia dilahirkan, yang menjadikan hubungannya dengannya sangat rumit. Christa terus mengecamnya sebagai anaknya (secara fizikal dan lisan), dan terus menekannya untuk membunuhnya, yang merupakan sesuatu yang tidak dapat dilakukannya sendiri. Ini menyebabkan Subaru melihat dirinya sebagai kotor dan tidak diinginkan, sehingga menggunakan kekerasan untuk menghilangkan kemarahan dan kekecewaannya. Dia bahkan berusaha untuk memecahkan segalanya ketika dia sangat marah. Namun, Subaru berjaya memampatkan sisi ini ketika dia berada di sekitar Yui, walaupun dia masih rentan terhadap ledakan. Dia adalah jenis kenakalan yang suka merosakkan sesuatu, tetapi adatsundere dan sisi lembutnya yang hanya dapat dilihat oleh Yui. Dia kebetulan memperhatikan Yui ketika dia mendorongnya untuk melarikan diri dari rumah besar itu sementara dia masih memiliki kesempatan. Ketika Yui memilih untuk tinggal untuk mencari jawaban atas pertanyaannya, dia dengan enggan mematuhi keputusannya dengan memberikan pisau peraknya untuk melindungi dirinya. Hal ini juga mengisyaratkan bahwa Subaru jatuh cinta padanya, meskipun dia menolak kemungkinan itu.
Kino (キノ , Kino)
Disuarakan oleh: Tomoaki Maeno
Kino dikatakan sebagai anak haram Karlheinz. Dia membuat penampilan pertama dalam francais keenam siri ini, Diabolik Lovers, Lost Eden . Dia ditinggalkan sebagai bayi di negeri yang disebut "Rotigenbelk", dan dibesarkan oleh keluarga hantu. Namun, hidup di antara hantu itu tidak mudah bagi Kino kerana dia didiskriminasi, dibuli dan dijauhi. Segala-galanya berubah baginya suatu hari ketika kekuatan vampirnya terbangun, yang membuat Kino yakin bahawa dia adalah anak haram Karlheinz. Dengan menggunakan kekuatannya, dia membuat hantu mematuhinya dan dia memutuskan untuk menculik Yui agar menjadi Adam bersamanya sebagai Hawa.

Isi rumah Mukami[sunting | sunting sumber]

Saudara Mukami adalah watak baru yang memulakan debutnya dalam versi kedua francais, Diabolik Lovers More, Blood . Tidak seperti saudara Sakamaki, mereka tidak saling berkaitan darah antara satu sama lain. Mereka pada awalnya adalah manusia yang kemudian berubah menjadi vampir oleh Karlheinz, yang berfungsi sebagai dermawan mereka. Saudara-saudara Mukami membuat penampilan anime pertama mereka di OVA Diabolik Lovers dan mereka muncul sebagai watak baru pada musim kedua anime.
Ruki Mukami (無神ルキ , Mukami Ruki)
Disuarakan oleh: Takahiro Sakurai (Jepun); Adam Gibbs (Bahasa Inggeris)
Ruki adalah anak sulung dari keluarga Mukami dan dikenali sebagai 'Otak' kumpulan itu. Semasa dia masih manusia, Ruki adalah anak bangsawan. Semasa kecil, dia dimanjakan dan sombong sehingga keluarganya muflis. Dia menjadi yatim piatu setelah ayahnya membunuh diri, sementara ibunya melarikan diri bersama kekasih rahsia. Ini menyebabkan Ruki tidak mempercayai orang kerana ibunya tidak pernah kembali kepadanya, bahkan ketika dia mengatakan kepadanya dalam surat bahawa dia masih mencintainya. Ruki berakhir di rumah anak yatim di mana dia dibuli oleh anak yatim yang lain dan dianiaya oleh kakitangannya sejak dia bekas bangsawan, sehingga dia bertemu saudara-saudaranya, Kou, Yuma dan Azusa. Dia membuat rancangan untuk melarikan diri dari rumah anak yatim yang gagal ketika dia dan saudara-saudaranya ditembak oleh kakitangan rumah anak yatim tersebut, yang menyebabkan dia dijenamakan sebagai 'ternakan' di belakang sebagai hukuman. Tepat ketika dia sekarat, dia bertemu dengan ayah Sakamaki, Karlheinz, yang menawarkannya kesempatan lain untuk hidup, tetapi sebagai vampir. Ruki segera menerima tawaran itu, melihat ini sebagai peluang untuk membalas dendam terhadap mereka yang menyalahgunakannya dan merampas kemanusiaannya. Sebagai pemimpin Mukami, Ruki adalah manipulator yang kejam dengan sikap yang sejuk yang dapat menjaga segala sesuatu di bawah kawalannya dan sedikitkuudere yang diperhatikan oleh Yui. Dia sering dilihat membawa buku bersamanya yang dikatakan sebagai kenang-kenangan ayahnya. Pada musim kedua anime, dia adalah yang pertama dari Mukami yang meminum darah Yui. Dia juga bersaing dengan Ayato dan nampaknya suka mengejek dan memprovokasi dia ketika datang ke Yui.
Kou Mukami (無神コウ, Mukami Kou)
Disuarakan oleh: Ryōhei Kimura (Jepun); Bryson Baugus (Bahasa Inggeris)
Kou adalah anak kedua dari keluarga Mukami. Ketika dia masih manusia, Kou adalah anak yatim piatu yang ditinggalkan di lubang, sehingga tidak mengetahui tentang ibu bapa kelahirannya. Satu-satunya hasratnya pada waktu itu adalah untuk melihat langit biru yang luas dari lurangnya. Dia berakhir di rumah anak yatim di mana dia menjadi playtoy untuk golongan bangsawan kerana kecantikannya. Dia dianiaya setiap hari dan dia memaksa dirinya untuk diterima menjadi playtoy kerana dia dapat memperoleh banyak perkara baik dari rumah anak yatim. Ini mengakibatkan dia kehilangan mata kanan, dan kerana lukanya tidak diberi waktu untuk sembuh, dia akhirnya mengalami parut di seluruh tubuhnya. Akibatnya, Kou tumbuh dengan percaya bahawa dunia adalah mengenai 'memberi-dan-menerima'. Dia bertemu saudara-saudaranya, Ruki, Yuma dan Azusa, dan berusaha melarikan diri dari rumah anak yatim bersama mereka, tetapi ditembak oleh kakitangan rumah anak yatim. Dia bertemu Karlheinz ketika dia sedang sekarat dan ditawarkan kesempatan lain untuk hidup, tetapi sebagai vampir. Kou menerima tawaran itu, memandangkan ini sebagai peluang lain untuk melihat langit biru. Setelah dia berubah menjadi vampir, Karlheinz memberinya mata prostetik ajaib yang memungkinkannya melihat ke dalam hati orang. Kerana trauma masa kecilnya, Kou mengembangkan keperibadian dua muka yang hanya muncul ketika sesuatu tidak berjalan lancar atau ketika Yui menantang. Selain itu, dia bekerja sebagai idola di dunia manusia sekarang yang memberinya kelebihan menggunakan ciri cantik dan murni untuk menipu peminat dan orang lain. Dia juga bersaing dengan Subaru dan nampaknya senang memprovokasi dia ketika berhadapan dengan Yui. Setelah dia berubah menjadi vampir, Karlheinz memberinya mata prostetik ajaib yang memungkinkannya melihat ke dalam hati orang. Kerana trauma masa kecilnya, Kou mengembangkan keperibadian dua muka yang hanya muncul ketika sesuatu tidak berjalan lancar atau ketika Yui menantang. Selain itu, dia bekerja sebagai idola di dunia manusia sekarang yang memberinya kelebihan menggunakan ciri cantik dan murni untuk menipu peminat dan orang lain. Dia juga bersaing dengan Subaru dan nampaknya senang memprovokasi dia ketika berhadapan dengan Yui. Setelah dia berubah menjadi vampir, Karlheinz memberinya mata prostetik ajaib yang memungkinkannya melihat ke dalam hati orang. Kerana trauma masa kecilnya, Kou mengembangkan keperibadian dua muka yang hanya muncul ketika sesuatu tidak berjalan lancar atau ketika Yui menantang. Selain itu, dia bekerja sebagai idola di dunia manusia sekarang yang memberinya kelebihan menggunakan ciri cantik dan murni untuk menipu peminat dan orang lain. Dia juga bersaing dengan Subaru dan nampaknya senang memprovokasi dia ketika berhadapan dengan Yui. dia bekerja sebagai idola di dunia manusia sekarang yang memberinya kelebihan menggunakan ciri-cirinya yang cantik dan murni untuk menipu peminat dan orang lain. Dia juga bersaing dengan Subaru dan nampaknya senang memprovokasi dia ketika berhadapan dengan Yui. dia bekerja sebagai idola di dunia manusia sekarang yang memberinya kelebihan menggunakan ciri-cirinya yang cantik dan murni untuk menipu peminat dan orang lain. Dia juga bersaing dengan Subaru dan nampaknya senang memprovokasi dia ketika berhadapan dengan Yui.
Yuma Mukami (無神ユーマ, Mukami Yuuma) / Edgar (エドガー, Edoga)
Disuarakan oleh: Tatsuhisa Suzuki (Jepun); Andrew Love (Bahasa Inggeris)
Yuma adalah anak ketiga dari keluarga Mukami dan merupakan anak tertinggi dari saudara-saudaranya. Dia sebenarnya adalah Edgar, satu-satunya teman masa kecil Shū yang disangka Shū telah mati dalam api. Yuma, ketika itu Edgar sebenarnya terselamat dari kebakaran kerana keadaan yang tidak diketahui tetapi telah kehilangan semua ingatannya tentang masa lalu dan siapa dia, menyebabkan dia menderita amnesia. Dia kemudiannya bergabung dengan kumpulan jalanan dan diberi nama 'Bear'. Untuk bertahan di jalanan, dia harus meninggalkan rasa malu dan sifat tidak bersalah; menjadi, kasar, ganas, agresif, memberontak dan menguasai dari masa ke masa. Selebihnya gengnya terbunuh semasa rampasan kuasa dan dengan nasib malang, dia adalah satu-satunya yang terselamat. Dia berakhir di panti asuhan di mana dia bertemu saudara-saudaranya, Ruki, Kou dan Azusa, dan berusaha melarikan diri bersama mereka, tetapi ditembak oleh kakitangan rumah anak yatim. Dia bertemu Karlheinz ketika dia sedang sekarat dan ditawarkan kesempatan lain untuk hidup, tetapi sebagai vampir. Dia menerima tawaran itu, melihat ini sebagai peluang lain untuk memenuhi impian bos gengnya; untuk menyingkirkan golongan bangsawan dan mempunyai dunia di mana tidak ada kelas sosial. Karlheinz mengganti namanya menjadi "Yuma" setelah dia berubah menjadi vampir. Setiap kali Yuma marah, dia biasanya mengamuk. Dia adalah jenis kenakalan dengan minat untuk berkebun sayur dan sedikittsundere yang diperhatikan oleh Yui. Shū mengenali Yuma sebagai Edgar, tetapi enggan mempercayainya pada mulanya, menganggap itu hanya khayalannya. Namun, Reiji menyedari bahawa Yuma sebenarnya adalah Edgar beberapa ketika selepas Shū.
Azusa Mukami (無神アズサ, Mukami Azusa)
Disuarakan oleh: Daisuke Kishio (Jepun); Greg Ayres (Bahasa Inggeris)
Azusa adalah anak keempat dan termuda dalam keluarga Mukami. Semasa dia masih manusia, Azusa adalah anak yatim piatu yang tidak mengetahui ibu bapa kelahirannya. Dia juga meragui keberadaannya dan percaya bahawa hidupnya tidak ada makna, sehinggalah dia dijemput oleh tiga anak pencuri bernama; Justin, Melissa dan Christina, yang akan terus memukulnya dengan alasan tidak masuk akal. Namun, semakin Azusa dipukul, dia mulai menikmatinya dan mula melihat kesakitan sebagai makna keberadaannya, percaya bahawa dapat merasakan kesakitan akan mengesahkan bahawa kamu masih hidup. Ini berlanjutan sehingga Justin, Melissa dan Christina terbunuh ketika mereka cuba merompak seorang bangsawan. Azusa terus memotong dirinya setelah kematian mereka dan menamakan tiga luka yang menonjol di lengannya untuk mengabadikannya. Dia segera berakhir di rumah anak yatim di mana dia menjadi beg peninju untuk anak-anak yatim yang lain sehingga dia bertemu saudara-saudaranya, Ruki, Kou dan Yuma. Ketika Ruki membuat rancangan untuk melarikan diri dari rumah anak yatim, Azusa ragu-ragu sehingga Ruki memukulnya. Dia bersetuju untuk mengikuti rancangan melarikan diri dan ditembak oleh kakitangan rumah anak yatim. Karlheinz muncul di hadapannya ketika dia sedang sekarat dan menawarkannya kesempatan lain untuk hidup, tetapi sebagai vampir. Azusa menerima tawaran itu untuk merasa sakit lagi dan dianggap sebagai manusia yang menyedihkan sebelum berubah menjadi vampir. Dia adalah satu-satunya daripada Mukami yang nampaknya memperlakukan Yui dengan sopan. Di samping minatnya untuk mengumpul pisau, cara dia bercakap agak malu-malu dan dia sedikit Azusa ragu-ragu sehingga Ruki menumbuknya. Dia bersetuju untuk mengikuti rancangan melarikan diri dan ditembak oleh kakitangan rumah anak yatim. Karlheinz muncul di hadapannya ketika dia sedang sekarat dan menawarkannya kesempatan lain untuk hidup, tetapi sebagai vampir. Azusa menerima tawaran itu untuk merasa sakit lagi dan dianggap sebagai manusia yang menyedihkan sebelum berubah menjadi vampir. Dia adalah satu-satunya daripada Mukami yang nampaknya memperlakukan Yui dengan sopan. Di samping minatnya untuk mengumpul pisau, cara dia bercakap agak malu-malu dan dia sedikit Azusa ragu-ragu sehingga Ruki menumbuknya. Dia bersetuju untuk mengikuti rancangan melarikan diri dan ditembak oleh kakitangan rumah anak yatim. Karlheinz muncul di hadapannya ketika dia sedang sekarat dan menawarkannya kesempatan lain untuk hidup, tetapi sebagai vampir. Azusa menerima tawaran itu untuk merasa sakit lagi dan dianggap sebagai manusia yang menyedihkan sebelum berubah menjadi vampir. Dia adalah satu-satunya daripada Mukami yang nampaknya memperlakukan Yui dengan sopan. Di samping minatnya untuk mengumpul pisau, cara dia bercakap agak malu-malu dan dia sedikit Dia adalah satu-satunya daripada Mukami yang nampaknya memperlakukan Yui dengan sopan. Di samping minatnya untuk mengumpul pisau, cara dia bercakap agak malu-malu dan dia sedikit Dia adalah satu-satunya daripada Mukami yang nampaknya memperlakukan Yui dengan sopan. Di samping minatnya untuk mengumpul pisau, cara dia bercakap agak malu-malu dan dia sedikityandere . Dia juga bersaing dengan Kanato dan nampaknya senang memprovokasi dia.

Rumah tangga Tsukinami[sunting | sunting sumber]

Saudara-saudara Tsukinami adalah watak baru yang diperkenalkan dalam permainan keempat francais, Diabolik Lovers, Dark Fate. Mereka adalah pengasas vampir asli yang cuba menculik Yui dengan alasan yang tidak diketahui. Mereka membuat penampilan anime pertama mereka di OVA Diabolik Lovers dan mereka membuat penampilan singkat pada musim kedua anime.
Carla Tsukinami (月浪カルラ, Tsukinami Karura)
Disuarakan oleh: Toshiyuki Morikawa (Jepun); Josh Morrison (Bahasa Inggeris)
Carla adalah Raja Darah Pertama. Dia juga merupakan kakak dari vampir pengasas, memiliki kepandaian dan akal. Namun, dia menyembunyikan keganasan sadis rahsia di bawahnya. Dalam jangka hayatnya yang panjang, dia mempunyai watak malas dan tenang. Di samping adiknya Shin, Carla adalah salah satu daripada dua anggota keluarga pengasas yang tinggal. Sebagai pengasas, dia memiliki kemampuan untuk berubah menjadi serigala, ular, kelawar dan helang. Dia, bagaimanapun, tidak pernah menggunakan bentuk-bentuk itu, kerana dia memiliki sihir tingkat tinggi yang membuatnya sangat kuat. Dan jika dia tidak sakit dari Endzeit, dia mungkin akan lebih kuat daripada Karlheinz.
Shin Tsukinami (月浪シン, Tsukinami Shin)
Disuarakan oleh: Showtaro Morikubo (Jepun); Houston Hayes (Bahasa Inggeris)
Shin adalah adik lelaki Carla. Dia mempunyai kebanggaan yang tinggi kerana menjadi pengasas, dia memandang rendah vampir dari garis keturunan lain. Darah yang indah adalah keutamaannya dan sering mengucapkan pernyataan narsisistik. Biasanya kata-katanya sopan, tetapi apabila dia hilang sabar, ucapannya akan menjadi ganas dan sering mengandungi kata-kata yang menyakitkan atau tidak sensitif. Bersama kakaknya Carla, Shin adalah salah satu daripada dua anggota keluarga pengasas yang tinggal. Dia memiliki kemampuan untuk berubah menjadi serigala, ular, kelawar dan helang. Namun, dia lebih suka menggunakan bentuk serigala. Dia mempunyai kekuatan, kepantasan, dan kemampuan regeneratif yang tinggi. Dia juga mampu menggunakan pedang.

Watak lain[sunting | sunting sumber]

Tougo Sakamaki (逆巻透吾, Sakamaki Tōgo) / Karlheinz (カールハインツ, Kāruhaintsu)
Disuarakan oleh: Masataka Sawada (Jepun); John Swasey (Bahasa Inggeris)
Karlheinz adalah bapa saudara-saudara Sakamaki, dan juga pewaris saudara-saudara Mukami. Dia juga suami kepada Cordelia, Beatrix dan Christa. Di dunia manusia, dia berubah menjadi Tougo Sakamaki, seorang ahli politik terkenal. Dalam Diabolik Lovers More, Blood , dia beralih ke dokter sekolah, Reinhart, untuk mengawasi anak-anaknya dan orang-orang Mukami serta untuk melihat rancangannya yang dikenal sebagai "Adam & Hawa".
Lebih kaya (リヒター, Rihitā)
Disuarakan oleh: Jun Konno (Jepun); David Matranga (Bahasa Inggeris)
Richter adalah adik lelaki Karlheinz sehingga menjadikannya paman dari enam saudara Sakamaki. Cordelia mula berselingkuh dengannya, dan dikatakan bahawa dia dan Karlheinz bertengkar dengannya sekali, tetapi Karlheinz akhirnya memenangkan hatinya. Dalam anime itu, ketika Cordelia terbaring mati (setelah Laito mendorongnya dari balkoni dan sebelum Kanato menjumpainya), dia meminta Richter mengeluarkan jantungnya dan memasukkannya ke kapal lain. Richter menanamkan jantung ke Yui ketika dia masih bayi, dan dia menyerahkannya kepada Seiji Komori yang membesarkannya sebagai anak perempuannya sejak itu. Dia kemudian kembali ke rumah Sakamaki dan dia mula memerhatikan Yui dari bayang-bayang untuk melihat 'kebangkitan'. Namun, kemudian dinyatakan bahawa Richter tidak pernah mencintai Cordelia sejak awal, dan hanya menggunakannya sebagai alat untuk menjadi ketua keluarga Sakamaki seterusnya. Ketika 'kebangkitan' sedang terjadi, dia berusaha untuk menghidupkan kembali Cordelia di tubuh Yui, tetapi gagal ketika dia ditikam oleh Ayato dan akhirnya dibunuh oleh Laito pada akhir musim pertama anime.
Cordelia (コーデリア, Köderia)
Disuarakan oleh: Akane Tomonaga (Jepun); Monica Rial (Bahasa Inggeris)
Cordelia adalah anak perempuan Demon Lord dan merupakan isteri pertama Karlheinz. Dia juga ibu dari kembar tiga: Ayato, Kanato dan Laito. Sebelum permulaan siri ini, dia dibunuh oleh anak-anaknya tetapi Richter mengeluarkan hatinya dan jika ia ditanamkan ke Yui, sehingga dia akan dapat bangkit kembali dalam tubuh yang lain. Cordelia juga membenci isteri kedua Karlheinz, Beatrix, kerana dia adalah orang pertama yang mengandung anak dan bukannya dia. Dia berusaha menjadikan anak-anaknya kelihatan lebih baik daripada Beatrix dengan mendorong kembar tiga tertua Ayato untuk selalu menjadi yang terbaik dengan cara yang tidak dicintai. Ketika 'kebangkitan' terjadi, dia memiliki Yui dan berusaha untuk memisahkan saudara-saudara Sakamaki dengan bantuan Richter. Ini menjadi kebal apabila Richter mendedahkan bahawa dia tidak pernah mencintainya sejak awal. Dalam episod terakhir musim pertama anime,
Beatrix (ベアトリクス, Beatorikusu)
Disuarakan oleh: Mana Hirata (Jepun); Luci Christian (Inggeris)
Beatrix adalah isteri kedua Karlheinz dan ibu Shū dan Reiji. Tidak banyak yang diperkatakan mengenai perkahwinannya dengan Karlheinz, tetapi walaupun dia adalah isteri keduanya, dia mengandung sebelum Cordelia menjadikan Shū dan Reiji sebagai putra tertua. Cordelia membencinya kerana itu dan terus menyiksanya. Ini menyebabkan Beatrix akhirnya menumpukan seluruh perhatiannya pada anak sulungnya, Shū, untuk menjadikannya menjadi pewaris Karlheinz, sementara secara tidak sengaja mengabaikan anak kelahirannya yang kedua, Reiji. Pada hakikatnya, Beatrix benar-benar mengasihi kedua-dua anaknya dan merawat mereka dengan tulus, tetapi dia merasa sukar untuk meluahkan perasaan itu kerana keperibadiannya yang serius dan canggung. Sebelum permulaan siri ini, dia dibunuh oleh pemburu vampire yang disewa Reiji, tetapi Beatrix mati dengan tenang; selamat dibebaskan dari Cordelia '
Christa (クリスタ, Kurisuta)
Disuarakan oleh: Yuki Tashiro (Jepun); Brittney Karbowski (Bahasa Inggeris)
Christa adalah isteri ketiga Karlheinz dan ibu kepada Subaru. Sebelum dia bertemu Karlheinz, dia dikenal sebagai "Rose Putih" oleh semua vampir kerana kecantikan dan kebaikannya. Karlheinz menikahinya sehingga kelahiran Subaru. Christa menjadi tidak stabil secara mental ketika dia mendapati Karlheinz melihatnya hanya sebagai percubaan lain. Dia bahkan menjadi khayalan sehingga dia kadang-kadang akan menyalah anggap anaknya sendiri untuk suaminya. Subaru yakin bahawa itu adalah kesalahannya kerana mengandung dan dia terus ditekan oleh ibunya untuk membunuhnya dengan pisau perak yang dapat memusnahkan vampir.
Seiji Komori (小森セイジ, Komori Seiji)
Seiji adalah bapa pendeta Yui yang menjalankan gereja sendiri. Tidak banyak yang diperkatakan tentangnya, tetapi sebelum permulaan siri ini, dia tiba-tiba harus pergi ke luar negeri untuk bekerja dan dia meninggalkan Yui untuk menjaga Sakamaki. Dalam anime itu, Yui mendapat tahu bahawa dia bukan ayah kandungnya setelah menemui buku hariannya. Dia kemudian dinyatakan sebagai pemburu vampir yang pernah disewa Reiji untuk membunuh ibunya, Beatrix.
Justin, Melissa dan Christina ジャスティン、メリッサ、クリスィーナ, Jasutin, Merissa, Kurisutīna)
Sekumpulan kanak-kanak pencuri yang sebelumnya bersama Azusa sebelum dia bertemu saudara-saudaranya, dan sebelum dia menjadi vampir. Mereka terus-menerus mengintimidasi Azusa, dan kekejaman terhadapnya adalah penyebab pemikiran masokistiknya. Walaupun Azusa tahu bahawa mereka telah memperlakukannya dengan teruk, dia tetap menganggap mereka 'keluarganya' kerana mereka telah menyelamatkannya dari mati di jalanan. Dia sangat sedih dengan kematian mereka setelah mereka dibunuh kerana cuba merompak seorang bangsawan. Ini juga menyebabkan dia mengembangkan kebiasaan yang membahayakan dirinya sendiri, dengan memotong dirinya sendiri dan menamakan tiga luka yang menonjol di lengannya untuk mengabadikan pengganggu.
Lucks (ルクス, Rukusu)
Dia adalah ketua geng jalanan Yuma bergabung sebelum dia bertemu saudara-saudaranya, dan sebelum dia menjadi vampir. Yuma memandang Lucks yang mencuri, mencuri atau bekerja keras untuk menampung dirinya dan gengnya. Dia juga berkongsi dengan Yuma impiannya untuk menyingkirkan golongan bangsawan dan hidup di dunia yang tidak mempunyai kelas sosial. Yuma trauma ketika Lucks dan gengnya semua terbunuh semasa rampasan kuasa, menjadikannya sebagai satu-satunya yang masih hidup.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Diabolik Lovers - Sentai Filmworks". Sentai Filmworks. Dicapai pada 17 September 2014.
  2. ^ "Aniplus HD to Air Diabolik Lovers More, Blood TV Anime on October 8". Anime News Network. Dicapai pada July 13, 2016.