Diego Velázquez de Cuéllar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Diego Velazquez de Cuellar)
Untuk pelukis Sepanyol, lihat Diego Velázquez
Diego Velázquez de Cuéllar
Butiran peribadi
Lahir1465
Cuéllar, Segovia, Spain
Meninggal dunia1524 (berumur 58–59)
Santiago de Cuba, Cuba
KerakyatanSepanyol
ProfesionPenjelajah

Diego Velázquez de Cuéllar (1465, Cuéllar, Spain – ca. 12 Jun 1524, Santiago de Cuba) merupakan seorang konkuistador Sepanyol. Beliau mentadbir seluruh Cuba untuk meluaskan Empayar Sepanyol.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Diego Velázquez telah dilahirkan di Cuellar 1465, di Segovia iaitu sebuah daerah di Sepanyol. Beliau berjuang dalam Kerajaan Napoli sebelum berpindah ke Seville, di mana beliau telah bertemu Bartholomew Columbus. Beliau mula melawat Dunia Baru dalam anak kapal Christopher Columbus iaitu pelayaran keduanya pada tahun 1493. Ketika berada di Dunia Baru, beliau menetap di Hispaniola.

Penaklukan Cuba[sunting | sunting sumber]

Beliau juga aktif dalam penaklukan Cuba pada tahun 1511 di bawah arahan dari Diego Columbus. Beliau mengasaskan beberapa penempatan Sepanyol dan bandar-bandar baru di pulau itu, pertama ialah Baracoa pada tahun 1511 dan kemudian Santiago de Cuba pada tahun 1514 dan Havana pada tahun 1515. Velázquez telah dilantik sebagai Gabenor Cuba. Para pendatang di Cuba tidak mahu berada di bawah kuasa peribadi Diego Columbus, jadi Velázquez terus memberi tekanan terhadap mereka. Beliau juga mengikuti pengembaraan ke Mexico.

Penaklukan Mexico[sunting | sunting sumber]

Menyedari kelemahan orang asli, Velázquez telah membenarkan kemasukan hamba abdi orang hitam pada 1513. Beliau dibenarkan pelbagai ekspedisi untuk meneroka tanah yang belum diterokai di barat, termasuk ekspedisi ke Yucatán. Pada 1518, beliau dilantik sebagai Adelantado pertama Cuba. Beliau pada awalnya menyokong Hernán Cortés, seorang ekspedisi terkenal yang menakluk Mexico, tetapi ditarik balik sokongan beliau sebelum ekspedisi dijadual melancarkan kerana permusuhan peribadi beliau ialah Cortés. Cortés melanggar perintah Velázquez untuk membubarkan pasukan ekspedisi dan meninggalkan Mexico. Apabila Cortés cuba untuk merampas Mexico, dengan menggunakan teknik Cabildo, Cortés didakwa Velazquez melebihi kekuasaannya dan mengarahkan Panfilo de Narváez untuk menangkapnya. Cortes mengalahkan tentera Narvaez dalam serangan mengejut dan memujuk mangsa tawanan perang untuk menyertainya. Oleh itu Velázquez tidak nampak semua kekayaan yang datang dari Mexico. Diego Velázquez de Cuellar meninggal dunia di Santiago de Cuba pada tahun 1524. Selepas penaklukan Mexico, Cuba mengalami penghijrahan peneroka. Satu dekad kemudian, Cuba telah menjadi sebahagian daripada Sepanyol Baru.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]