Dinding toraks

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dinding toraks atau dinding dada adalah sempadan rongga toraks.

Struktur[sunting | sunting sumber]

Rangka bertulang bahagian dinding toraks adalah sangkar rusuk, dan selebihnya terdiri daripada otot, kulit, dan fascia.

Dinding toraks mempunyai 10 lapisan, iaitu kulit, fascia superfisial, fascia dalam, serratus anterior, lapisan untuk tulang rusuk (mengandungi otot interkostal), dan fascia endotoraks dari superfisial hingga dalam. Bagaimanapun, lapisan otot berbeza mengikut kawasan dinding toraks. Sebagai contoh, ia mungkin merangkumi otot seperti pektoralis major atau latisimus dorsi.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Refleks menyelam[sunting | sunting sumber]

Apabila tidak bernafas dalam jangka masa yang lama dan berbahaya di dalam air sejuk, tubuh seseorang mengalami perubahan sementara yang besar untuk mencegah kematian. Ini dapat dicapai melalui pengaktifan refleks menyelam mamalia, yang mempunyai 3 sifat utama. Selain bradikardia dan vasokonstriksi (pencerutan vena) periferi, terdapat pertukaran darah yang berlaku hanya semasa penyelaman yang sangat dalam yang mempengaruhi rongga toraks (ruang badan yang dilindungi oleh dinding toraks.) Apabila ini berlaku, dinding organ dan peredaran darah membolehkan plasma/air mengalir dengan bebas ke seluruh rongga toraks, sehingga tekanannya tetap berterusan dan organ tidak hancur. Pada tahap ini, alveoli paru-paru dipenuhi dengan plasma darah, yang diserap kembali ketika organisme meninggalkan persekitaran yang bertekanan. Tahap refleks menyelam ini telah diperhatikan pada manusia (seperti penyelamat juara dunia Martin Štěpánek) semasa menyelam bebas yang sangat dalam (lebih dari 90 meter atau 300 kaki).

Kepentingan klinikal[sunting | sunting sumber]

Nekrosis[sunting | sunting sumber]

Dalam kes yang jarang berlaku, trauma yang disengajakan atau tidak sengaja boleh menyebabkan nekrosis dinding dada (dinding toraks).[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Eskandarlou, M; Moaddab, AH (Aug 2010). "Chest wall necrosis and empyema resulting from attempting suicide by injection of petroleum into the pleural cavity". Emerg Med J. 27 (8): 616–8. doi:10.1136/emj.2009.073486. PMID 20558490.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]