Divergent (novel)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Divergent adalah novel fiksyen sains karya penulis Amerika Syarikat Veronica Roth. Berlatar tempat di Chicago masa depan, novel ini merupakan siri pertama dalam trilogi Divergent . Divergent kerap dibanding-bandingkan dengan novel remaja sejenis seperti The Hunger Games dan The Maze aRunner kerana persamaan tema dan sasaran pembacanya. Roth berkata bahawa idea cerita Divergent muncul saat ia masih berkuliah. Plot utama novel ini adalah mengenai pembahagian masyarakat ke dalam pelbagai jenis puak mengikut personaliti, mirip dengan novel Clans of the Alphane Moon (1964) karya Philip K. Dick.

Summit Entertainment membeli hak pengadaptasian novel menjadi filem dan mula menghasilkan filem adaptasinya pada tahun 2013, yang juga berjudul Divergent . [1] Novel kedua dalam trilogi ini adalah Insurgent , yang diterbitkan pada 1 Mei 2012, dan novel ketika sekaligus terakhir, Allegiant , pada 22 Oktober 2013.

Plot[sunting | sunting sumber]

Kisah novel ini berlangsung di bandar Chicago masa depan usai perang nuklear yang menghancurkan dunia. Penduduk bandar dibahagikan kepada 5 puak: abnegation untuk orang-orang yang tidak mementingkan diri sendiri dan tidak mementingkan diri sendiri; Amity untuk orang-orang yang cinta perdamaian; Candor untuk orang-orang jujur; Dauntless untuk orang-orang yang berani; dan Erudite untuk orang-orang bijak. Setiap tahun, semua penduduk yang berusia enam belas tahun harus mengikuti ujian bakat yang akan menentukan puak yang paling sesuai bagi mereka. Setelah menerima hasil ujian, mereka perlu memutuskan sama ada akan tetap tinggal bersama keluarga atau bergabung dengan puak baru.

Seorang gadis enam belas tahun bernama Beatrice Prior dilahirkan dari keluarga abnegation yang sederhana dan tidak mementingkan diri sendiri. Namun, ia memilih meninggalkan puak ini untuk bergabung dengan para berani di Puak Dauntless . Meninggalkan orang tuanya, membuang namanya untuk hidup bersama puak yang baru, Beatrice menjadi Tris, berharap mencari jati dirinya bersama para Dauntless . Namun, Tris harus lulus ujian permulaan terlebih dulu agar boleh diterima. Tak ada jalan kembali. Tak lulus permulaan bermakna Tris akan bergabung dengan orang-orang yang terbuang dan hidup menggelandang. Para calon Dauntless diharuskan bertarung untuk benar-benar menjadi ahli dari puak Dauntless , mulai dari bertarung fizikal hingga mental, dan pada akhirnya, hanya sepuluh orang sahaja yang akan diterima sebagai ahli.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [http: //www.divergentlexicon.com/news/lionsgate-talks-divergent-movie "News"] Periksa nilai |url= (bantuan). Divergent Lexicon. 31 May 2012. Dicapai pada 7 June 2012. 

Bacaan lanjutan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikiquote-logo.svg
Wikiquote mempunyai koleksi petikan mengenai: