Dobbs lwn. Jackson Women's Health Organization

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dobbs lwn. Jackson Women's Health Organization, No. ___ (2022), ialah kes dan keputusan Mahkamah Agung Amerika Syarikat (AS), di mana mahkamah memutuskan bahawa Perlembagaan Amerika tidak memberikan hak pengguguran janin, dan dengan itu, menolak kedua-dua keputusan Roe lwn. Rade (1973) dan Planned Parenthood lwn. Casey (1992).

Kes itu adalah mengenai kesahihan undang-undang negeri Mississippi 2018 yang melarang kebanyakan operasi pengguguran selepas 15 minggu pertama kehamilan. Pertubuhan Kesihatan Wanita Jackson, satu-satunya klinik pengguguran di Mississippi, telah menyaman Thomas E. Dobbs, pegawai kesihatan negeri dengan Jabatan Kesihatan Negeri Mississippi pada Mac 2018. Pihak mahkamah rendah telah menghalang penguatkuasaan undang-undang dengan injunksi awal. Injunksi itu berdasarkan keputusan dalam Planned Parenthood v. Casey, yang telah menghalang negeri daripada mengharamkan pengguguran sebelum daya maju janin, secara amnya dalam tempoh 24 minggu pertama, atas dasar bahawa pilihan wanita untuk pengguguran pada masa itu dilindungi oleh hak privasi di bawah Pindaan Keempat Belas Perlembagaan AS.

Peralihan ideologi pihak Mahkamah Agung yang menjadi ketara semasa pentadbiran Presiden Trump yang memuncak dengan pelantikan Hakim Amy Coney Barrett pada 2020 menjadikan Dobbs sebagai medium berpotensi bagi pihak konservatif sosial untuk mencabar Roe. Beberapa negeri telah meluluskan undang-undang, termasuk undang-undang pencetus, untuk mengawal ketat pengguguran sekiranya mahkamah konservatif baharu membatalkan Roe. Dobbs mendapat lebih perhatian berikutan pertelingkahan perundangan berhubung Akta Texas Heartbeat yang digubal pada Mei 2021, yang membawa kepada penyerahan amicus curiae yang hampir mencatat rekod.

Hujah lisan di hadapan Mahkamah Agung telah diadakan pada Disember 2021. Pada Mei 2022, Politico menerbitkan bocoran draf pendapat majoriti oleh Hakim Samuel Alito, yang mendorong lebih banyak negeri meluluskan undang-undang pencetus. Draf terbocor sebahagian besarnya sepadan dengan keputusan muktamad yang dikeluarkan pada 24 Jun 2022. Mahkamah memutuskan 6–3 untuk membatalkan keputusan mahkamah rendah; majoriti yang lebih kecil daripada lima hakim menyertai pendapat yang membatalkan Roe dan Casey . Majoriti berpendapat bahawa pengguguran bukan hak perlembagaan kerana ia tidak berakar umbi dalam Perlembagaan, dan setiap negeri mempunyai kuasa untuk mengawal selia akses kepada perkhidmatan pengguguran. Ketua Hakim Negara John Roberts bersetuju dengan penghakiman yang menyokong undang-undang Mississippi tetapi tidak menyertai majoriti dalam pendapat untuk membatalkan Roe dan Casey.

Keputusan itu disifatkan sebagai kemenangan bagi pihak konservatif Kristian dalam politik Amerika. Pegawai Gereja Katolik dan Konvensyen Baptis Selatan meraikan keputusan itu, manakala pihakdenominasi Kristian dan kumpulan agama lain menentangnya. Ahli politik terutama Republikan memuji keputusan itu, manakala rakan sejawatan Demokrat mereka mengecamnya, termasuk ramai pemerhati antarabangsa. Bantahan dan bantahan balas terhadap keputusan itu berlaku di bandar-bandar AS dan antarabangsa. Keputusan itu memecahbelahkan orang awam Amerika; tinjauan pendapat mencadangkan sekitar 55–60% rakyat Amerika menentang penggulingan Roe.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Galston, William (June 24, 2022). "Roe v. Wade overturned despite public opinion". Brookings. Diarkibkan daripada yang asal pada June 26, 2022. Dicapai pada June 26, 2022.