Dockwise

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dockwise Group
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPengangkutan
Ditubuhkan1993
Dibubarkan2018 Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatBreda, Belanda
Kawasan perkhidmatanGlobal
Tokoh pentingCEO: Peter Berdowski
PerkhidmatanPengangkutan Marin Berat
Hasil$399 juta
Syarikat indukRoyal Boskalis Westminster N.V.
Anak syarikatDockwise B.V.
Offshore Kinematics, Inc.
Tapak webboskalis.com/about-us/dockwise.html
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dockwise Group ialah syarikat induk industri pengangkutan laut Belanda

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Dockwise ditubuhkan pada September 1993 oleh penggabungan dua syarikat pelengkap, Wijsmuller Transport (sebuah bahagian Heerema) dan Dock Express Shipping (sebuah bahagian Royal Vopak), menjadi syarikat perkapalan pengangkutan berat terbesar di dunia.[1] Syarikat gabungan itu beroperasi dari ibu pejabat baru di Meer (Hoogstraten), Belgium. Wijsmuller membawa sebuah kapal tujuh tangki separa tenggelam (Mighty Servant 1, Mighty Servant 2, Mighty Servant 3 dan Super Servant 3, 4, 5, dan 6) dan empat kapal jenis kapal dok (Dock Express 10, 11, 12, dan 20).

Pada tahun 2001, Offshore Heavy Transport ASA (OHT) menyertai syarikat itu, sambil menambah dua kapal pengangkutan berat, MV  Black Marlin dan MV  Blue Marlin.[1]

Pada November 2010, untuk memberi perkhidmatan kepada pasaran yang baru muncul untuk pengangkutan ultra-besar, seperti kapal angkat jenis Dockwise's Type 0, ia melantik Hyundai Heavy Industries (HHI) Korea sebagai kawasan pembuatan kapalnya. HHI dijadualkan menyerahkan kapal itu pada suku terakhir 2012.[2][3] Jenis 0 dinamakan semula sebagai Dockwise Vanguard.

Pada 2013, Dockwise diperolehi oleh Royal Boskalis Westminster NV, yang menyediakan perkhidmatan dalam pengorekan, infrastruktur darat, tenaga luar pesisir, tunda dan penyelamatan.

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "About History Dockwise". Dockwise. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 January 2013. Dicapai pada 7 November 2009.
  2. ^ "Dockwise Selects HHI to Build Type O Super Vessel". RigZone.com. 7 February 2011. Dicapai pada 28 November 2017.
  3. ^ "The Netherlands: Dockwise Ltd. Planning to Build a New "Type o" Semi-Submersible Vessel". OffshoreEnergyToday.com. 20 September 2010. Dicapai pada 28 November 2017.