Dongmyeong dari Goguryeo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dongmyeong dari Goguryeo
Patung Raja Dongmyeong di Makam Raja Tongmyong di Pyongyang
Pemerintahan37 SM – 19 SM
Diikuti olehYuri dari Goguryeo
Keputeraan58 SM
Kemangkatan19 SM (berumur 39 tahun)
PemakamanPyongyang
PasanganPuan Besar Ye
Soseono
AnakandaLihat bawah
AyahandaHae Mo-su dari Buyeo
BondaPuan Besar Yuhwa
Dongmyeong dari Goguryeo
Chosŏn'gŭl atau
Hancha atau
McCune–ReischauerTongmyŏng-sŏngwang atau Tongmyŏng-wang
Perumian SemakanDongmyeong-seongwang atau Dongmyeong-wang
Nama lahir
Chosŏn'gŭl atau
Hancha atau
McCune–ReischauerKo Chumong atau Ch'umo
Perumian SemakanGo Jumong atau Chumo

Raja Dongmyeong dari Goguryeo (58 SM - 19 SM, r. 37 SM - 19 SM) atau Dongmyeongseongwang (Hangul동명성왕; Hanja東明聖王), yang secara harfiah bermaksud Raja Suci Timur, juga dikenali dengan nama kelahirannya Jumong (Hangul주몽; Hanja朱蒙), adalah raja pengasas kerajaan Goguryeo, yang paling utara dari Tiga Kerajaan Korea. Di Prasasti Gwanggaeto, baginda disebut sebagai Chumo-wang (Raja Chumo). Di Samguk Sagi dan Samgungnyusa, baginda dicatat sebagai Jumong dengan nama keluarga Go (Hanja: 高). Samguk Sagi menyatakan bahawa baginda juga dikenali sebagai Chumo atau Sanghae (Hangul상해; Hanja象解). Nama itu juga ditranskrip dalam catatan lain sebagai Chumong (Hangul추몽; Hanja鄒蒙), Jungmo (Hangul중모; Hanja中牟), atau Domo (Hangul도모; Hanja都牟).[1]

Kelahiran[sunting | sunting sumber]

Mitos pengasasan Goguryeo ada hubungannya dengan tulisan kuno, termasuk Prasasti Gwanggaeto. Versi paling boleh terkenal dijumpai, dengan sedikit variasi, di Samguk Sagi, Samgungnyusa, dan bab "Raja Dongmyeong" (Hangul동명왕편; Hanja東明王篇) dari Dongguk Yisang Gukjip (Hangul동국이상국집; Hanja東國李相國集). Puak Hae mungkin adalah wangsa diraja sebelum puak Buyeo menggantikannya, dan kedua-dua puak itu berasal dari garis keturunan Buyeo dan Goguryeo. Keluarga diraja Buyeo memiliki nama keluarga "Hae".[2] Raja pengasas Goguryeo, Jumong mempunyai nama keluarga "Hae" tetapi nama keluarga diubah menjadi Go (高). Aksara (解) bermaksud "melonggarkan; melepaskan, menguraikan atau menerangkan". Ini juga bermaksud "matahari" dalam bahasa Korea kerana Buyeo, Goguryeo dan Baekje sangat terlibat dalam Penyembahan Matahari.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 37 SM, Jumong dan isteri keduanya Soseono mendirikan Goguryeo dan menjadi Raja dan Permaisuri pertamanya. Pada tahun yang sama, Raja Songyang (Hangul송양; Hanja松讓) dari Biryu menyerah kalah kepadanya setelah menerima bantuan untuk mengalahkan pencerobohan orang-orang Mohe. Pada tahun 34 SM, istana dan ibu kota pertama Goguryeo Jolbon telah selesai dibina. Empat tahun kemudian, pada 28 SM, Jumong mengirim Jeneral Bu Wiyeom (Hangul부위염; Hanja扶尉厭) untuk menakluki Okjeo.[3][4] Pada tahun yang sama, ibu Jumong, Puan Besar Yuhwa, mangkat di istana Buyeo Timur, dan diberi upacara pengebumian setaraf permaisuri damping walaupun dia hanya selir.

Jumong mengirim utusan dan hadiah kepada Raja Geumwa sebagai ucapan terima kasih atas kemurahan hati Raja Geumwa. Pada tahun 19 SM, isteri pertama Jumong, Puan Besar Ye, melarikan diri dari Timur Buyeo dengan anak mereka Yuri ke Goguryeo. Pada masa itu, isteri kedua Jumong, Soseono ialah permaisuri. Ketika Puan Besar Ye dan Yuri tiba di Goguryeo, Soseono menyerahkan gelarannya setelah menyedari bahawa Jumong akan menjadikan Yuri sebagai Putera Mahkota dan memutuskan untuk meninggalkan Goguryeo. Soseono meninggalkan Goguryeo bersama dua anak lelakinya dan beberapa orang bawahannya dan menuju lebih jauh ke selatan Semenanjung Korea ke tempat yang sekarang menjadi Korea Selatan. Di sana dia mendirikan Baekje. Jumong memilih anak pertamanya, Yuri sebagai pengganti takhta.

Jumong menubuhkan tentera yang disebut tentera Damul. Damul bermaksud "pemulihan tanah lama", yang merupakan ideologi asas Goguryeo. "Tanah lama" merujuk kepada Gojoseon, negara asal Goguryeo.

Kemangkatan[sunting | sunting sumber]

Makam Raja Tongmyong

Jumong mangkat pada tahun 19 SM pada usia 40 tahun.[5] Putera Mahkota Yuri menguburkan bapanya di makam piramid dan memberinya nama anumerta "Raja Suci Jumong".

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Digital Korean Studies "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-02-13. Dicapai pada 2008-03-06.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ Samguk Sagi
  3. ^ History of Korea (Korean) "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-12. Dicapai pada 2008-03-06.CS1 maint: archived copy as title (link)
  4. ^ 《三国史记》:“六年 秋八月 神雀集宫庭 冬十月 王命乌伊扶芬奴 伐太白山东南人国 取其地为城邑。十年 秋九月 鸾集于王台 冬十一月 王命扶尉 伐北沃沮灭之 以其地为城邑”
  5. ^ 秋九月 王升遐 時年四十歲 葬龍山 號東明聖王, Samguksagi Goguryeo, volume 13.
Dongmyeong dari Goguryeo
Tarikh kemangkatan: 19 SM
Gelaran pemerintah
Gelaran baharu Raja Goguryeo
37 SM – 19 SM
Diikuti oleh:
Yuri