Dosa ringan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Menurut Gereja Roman Katolik, dosa kecil ( bahasa Inggeris: venial sin adalah dosa yang lebih rendah tahapnya yang tidak menyebabkan perpisahan sepenuhnya dari Allah dan azab kekal di Neraka kerana disebabkan oleh dosa berat yang tidak disesali. [1] [2] Dosa-dosa kecil termasuk tindakan yang tidak boleh dilakukan oleh seseorang, tetapi yang sebenarnya tetap selaras dengan keadaan rahmat, berbeza dengan apa yang dimaksudkan oleh dosa berat. Dosa-dosa kecil tidak memutuskan persahabatan seseorang dengan Tuhan, tetapi melukainya. [3]

Definisi[sunting | sunting sumber]

Dosa merupakan sesuatu perbuatan, jika tidak ditujukan kepada kebaikan, dikira berdosa - sama ada ringan atau berat. Perbuatan itu adalah dosa ringan jika perkara yang dibincangkan tidak material atau sesuatu yang dianggap "berat" (iaitu pelanggaran Sepuluh Perintah ). Perbuatan sebegini, walaupun dilakukan dengan penuh pengetahuan dan pertimbangan atau kelulusan penuh, masih dianggap ringan, selagi subjek tindakan itu bukan perkara yang serius. Walau bagaimanapun, jika perkara-perkara sesuatu tindakan diklasifikasikan sebagai "teruk", maka tindakan itu berkemungkinan dosa besar. Di samping itu, membuat dosa dengan keadaan waras (atau pura-pura tidak tahu) dan "kekerasan hati" sebenarnya meningkatkan aspek "sukarela" dosa, atau keinginan untuk berbuat dosa, bukan mengurangkannya. Oleh itu, dalam membincangkan perbezaan antara dosa ringan dan dosa berat, St. Thomas Aquinas dalam Summa Theologiae menunjukkan bahawa dosa ringan adalah berbeza daripada dosa berat, dengan cara yang sama bahawa sesuatu yang tidak sempurna adalah berbeza daripada sesuatu yang sempurna.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Inggeris) "Catechism of the Catholic Church". 1863. Venial sin does not deprive the sinner of sanctifying grace, friendship with God, charity, and consequently eternal happiness.
  2. ^ (Inggeris) "Venial Sin". Dictionary.com.
  3. ^ (Inggeris) Donovan, Colin. "Mortal verses Venial Sin". EWTN.