Dove (mandian)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dove
داۏ

Dove (Merpati, tulisan Jawi : داۏ) ialah jenama mandian mewah yang dikeluarkan oleh Unilever. Jenama ini dilancarkan pada tahun 1955. Jenis-jenis produk Dove dijual di Amerika Syarikat, Argentina, Australia, Belanda, Brazil, China, Jerman, Indonesia, Ireland, Kanada, Malaysia, Pakistan, Thailand, dan Turki. Selain daripada negara-negara itu, Dove juga dijual di 35 negara lainnya di dunia.[1] Nama jenama dan jata rasmi "Dove" sekarang dimiliki oleh Unilever. Perkembangan jata rasmi Dove berasal daripada burung merpati yang warnanya ditukar menjadi emas.

Jenis-jenis produk Dove merangkumi: antiperspirants/deodoran, sabun cecair, bar kecantikan, losyen/pelembap, syampu dan perapi rambut, dan pembersih muka. Dove terutamanya dibuat daripada surfaktan sintetik, sabun (yang diperolehi daripada minyak sayuran seperti isirong sawit) dan garam lemak haiwan (lemak). Di sesetengah negara, tetapi tidak di Inggeris, Dove berasal daripada lemak (seperti sabun banyak) dan atas sebab ini, ia tak dianggap vegetarian, tidak seperti minyak sayuran sabun berasaskan.[2][3] Dove digubal untuk menjadi pH neutral, pH yang biasanya antara 6,5 (enam berpuluhan lima) dan 7,5 (tujuh berpuluhan lima).

Kempen pemasaran[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2006, Dove memulakan "Dove Self-Esteem Fund". Ia berupa sebagai "an agent of change to educate and inspire girls on a wider definition of beauty and to make them feel more confident about themselves" (bahasa Melayu : "ejen perubahan untuk mendidik dan memberi ilham kepada gadis-gadis untuk pemfahaman yang lebih luas untuk kecantikan dan untuk membuat mereka berasa lebih yakin tentang diri mereka").[4] Sehingga hari ini, Dove telah mencipta beberapa sebahagian besar/majoritinya hanya talian filem pendek, termasuk "Daughters" (yang pula disiarkan dalam titik 75 saat semasa Super Bowl XL), "Evolution" (yang memenangi dua anugerah di Festival Pengiklanan Antarabangsa Cannes Lions), "Onslaught", dan "Amy".

Anugerah dan Pengiktirafan[sunting | sunting sumber]

Dove telah disenaraikan sebagai salah satu jenama yang paling dipercayai di India oleh Brand Trust Report (bahasa Melayu : Laporan Jenama Amanah) 2011, kerana harga yang bereputasi.[5]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ DOVE
  2. ^ "http://www.thepetitionsite.com/takeaction/737024543". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-29. Dicapai pada 2012-11-03. External link in |title= (bantuan)
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-12. Dicapai pada 2012-11-03.
  4. ^ "India's 50 most trusted brands". Rediff.com. 2011-01-20.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]