Downton Abbey (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Downton Abbey ialah sebuah filem drama sejarah 2019 yang ditulis oleh Julian Fellowes, pencipta siri dan penulis siri televisyen dengan nama yang sama, [1] dan diarahkan oleh Michael Engler . Filem ini diterbitkan oleh Carnival Films dan Perfect World Pictures, dan ia meneruskan jalan cerita dari siri ini, dengan kebanyakan pelakon asal kembali. [2] Filem ini, berlatarkan tahun 1927, menggambarkan lawatan diraja ke rumah mewah keluarga Crawley di Yorkshire . Seorang pembunuh upahan juga telah tiba ketika kakitangan diraja menyantuni Downton dan cuba membunuh raja. Keluarga Crawley dan orang suruhan mereka bertelagah dengan rombongan diraja, termasuk wanita berautoriti permaisuri, yang telah berselisih dengan keluarga Crawley, terutamanya Countess Dowager, kerana isu pewarisan.

  1. ^ "Julian Fellowes List of Movies and TV Shows | TV Guide". CBS Interactive Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 July 2018. Dicapai pada 16 September 2019.
  2. ^ "Downton Abbey bosses reveal why they didn't bring back Lily James for the movie". Radio Times. 23 December 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2019. Dicapai pada 5 September 2019.