Drama (filem dan televisyen)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam filem dan televisyen, drama adalah kategori fiksyen naratif (atau separa fiksyen) yang dimaksudkan untuk lebih serius daripada nada humor.[1] Drama seperti ini biasanya memenuhi syarat dengan syarat tambahan yang menentukan genre super, genre makro, atau genre mikro,[2] seperti sinetron (drama operatik), drama jenayah polis, drama politik, drama undang-undang, drama bersejarah, drama domestik, drama remaja, dan drama komedi (dramedi). Istilah cenderung untuk menunjukkan tetapan atau hal perkara tertentu, atau mereka memenuhi syarat nada drama yang serius dengan unsur-unsur yang mendorong suasana yang lebih luas.

Semua bentuk pawagam atau televisyen yang melibatkan cerita fiksyen adalah bentuk drama dalam pengertian yang lebih luas jika penceritaan mereka dicapai dengan cara pelakon yang mewakili watak (mimesis). Dalam pengertian yang lebih luas ini, drama adalah mod yang berbeza dari novel, cerpen, dan puisi naratif atau lagu.[3] Pada era moden sebelum kelahiran pawagam atau televisyen, "drama" di dalam teater adalah jenis lakonan yang bukan komedi atau tragedi. Ini adalah pengertian yang lebih sempit yang digunakan oleh industri filem dan televisyen, bersama dengan kajian filem. "Drama radio" telah digunakan dalam keduanya—awalnya ditayangkan dalam pertunjukan langsung, juga digunakan untuk menggambarkan output radio yang lebih hebat dan serius.[4]

Jenis drama dalam filem dan televisyen[sunting | sunting sumber]

Screenwriters Taxonomy (Taksonomi Penulis Skrin) berpendapat bahawa genre filem pada asasnya berdasarkan suasana, watak dan cerita filem, dan oleh itu label "drama" dan "komedi" terlalu luas untuk dianggap sebagai genre.[2] Sebaliknya, taksonomi berpendapat bahawa drama filem adalah "Jenis" filem; menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh subjenis filem dan drama televisyen.[5]

Drama Gelap[sunting | sunting sumber]

Drama menangani masalah yang sangat serius.[6] (Contoh filem: Oldboy [2003] dan Requiem for a Dream [2000])

Dokudrama[sunting | sunting sumber]

Penyesuaian dramatik peristiwa kehidupan nyata. Walaupun tidak selalu tepat, fakta umum lebih kurang benar.[7] Perbezaan antara dokudrama dan dokumentari adalah bahawa dalam dokumentari ia menggunakan orang yang sebenarnya untuk menggambarkan sejarah atau peristiwa semasa; dalam dokudrama ia menggunakan pelakon yang dilatih secara profesional untuk memainkan peranan dalam peristiwa semasa, yang sedikit "didramatiskan". (Contoh filem: Black Mass [2015] dan Zodiac [2007])

Dokufiksyen[sunting | sunting sumber]

Berbeza dengan dokudrama, filem-filem fiksyen menggabungkan dokumentari dan fiksyen, di mana rakaman atau peristiwa sebenar disatukan dengan pemandangan yang dibuat semula.[8] (Contoh filem: Inte13] dan Your Name Here [2015])

Komedi-drama[sunting | sunting sumber]

Kisah serius yang mengandungi beberapa watak atau adegan yang sememangnya lucu untuk penonton.[9] (Contoh filem: The Best Exotic Marigold Hotel [2011], The Man Without the Past [2002], Silver Linings Playbook [2012], Three Colors: White [1994] dan The Truman Show [1998])

Drama hiper[sunting | sunting sumber]

Istilah dicipta oleh profesor filem Ken Dancyger, kisah-kisah ini membesar-besarkan watak dan situasi sehingga menjadi dongeng, legenda atau dongeng.[10] (Contoh filem: Fantastic Mr. Fox [2009] dan Maleficent [2014])

Drama Ringan[sunting | sunting sumber]

Kisah-kisah ringan yang serius. [11] (Contoh filem: The Help [2011] dan The Terminal [2004])

Satira[sunting | sunting sumber]

Satira boleh melibatkan humor, tetapi hasil akhirnya biasanya komen sosial yang tajam dan lucu. Satira sering menggunakan ironi atau keterlaluan untuk mendedahkan kesalahan dalam masyarakat atau individu yang mempengaruhi ideologi sosial.[12] (Contoh filem: Idiocracy [2006] dan Thank You for Smoking [2005])

Drama Lurus[sunting | sunting sumber]

Drama Lurus berlaku bagi mereka yang tidak mencuba pendekatan khusus untuk drama tetapi, sebaliknya, menganggap drama sebagai kekurangan teknik komedi.[12] (Contoh filem: Ghost World [2001] dan Wuthering Heights [2011])

Gabungan jenis/genre[sunting | sunting sumber]

Menurut Screenwriters Taxonomy (Taksonomi Penulis Skrin), semua deskripsi filem harus mengandungi jenisnya (komedi atau drama) yang digabungkan dengan satu (atau lebih) dari sebelas genre super. [2] Gabungan ini tidak menghasilkan genre yang terpisah, melainkan memberikan pemahaman yang lebih baik mengenai filem ini.

Menurut taksonomi, menggabungkan jenis dengan genre tidak mewujudkan genre yang terpisah. [2] Sebagai contoh, "Drama Seram" hanyalah sebuah filem seram dramatik (berbanding filem seram komedi). "Drama Seram" bukan genre yang terpisah dari genre seram atau jenis drama. [13]

Drama aksi[sunting | sunting sumber]

Drama aksi cenderung bersifat viseral, bukan intelektual, dengan adegan pertarungan yang dinamis, adegan mengejar yang luas, dan aksi yang menggoda. Wira itu hampir selalu pandai, cepat berdiri, dan mampu melakukan peningkatan mental dan fizikal. Wira memulakan filem dengan masalah dalaman, dengan cepat diikuti oleh masalah luaran. Menjelang akhir cerita, wira menyelesaikan kedua-dua masalah. [2] Contoh drama aksi merangkumi Die Hard (1988) dan siri Mad Max.

Drama jenayah[sunting | sunting sumber]

Drama jenayah meneroka tema kebenaran, keadilan, dan kebebasan, dan mengandungi dikotomi asas "penjenayah vs undang-undang". Filem-filem jenayah membuat penonton melompat melalui rangkaian "gelung" mental; tidak jarang drama kejahatan menggunakan gimnastik lisan untuk menjaga penonton dan protagonis di jari kaki mereka.[2] Contoh drama jenayah termasuk: The Big Short (2015), The Godfather (1972), dan The Usual Suspects (1995).

Drama debaran[sunting | sunting sumber]

Dalam drama debaran (thriller), protagonis sering menjadi pahlawan yang tidak disengajakan dengan enggan terlibat dalam cerita dan mesti bertempur dengan penjahat epik untuk menyelamatkan nyawa mangsa yang tidak bersalah; wira itu pasti mendapati dirinya sangat terlibat dalam situasi yang melibatkan penjahat gila dengan masa lalu yang sangat gelap, yang akan mengancam, mengkhianat, dan membunuh sesiapa sahaja yang menghalangi mereka.[14]

Menurut penulis skrip dan sarjana Eric R. Williams:

Even the typical good guys in other genres (the police, detectives, and guards) can't be trusted in a thriller. Granted, there are "good guys" in a thriller, but the audience and hero never really know who they are until the end. Thrillers explore the ideas of Hope and Fear, constantly tearing the hero (and more importantly: the audience) between these two extremes. It is not uncommon to have the audience hope that the hero will defeat the villain yet remain fearful that they will not. Often, there is a central mystery that the protagonist must solve, one that is obfuscated from the audience and the hero, so that it is difficult to know what is needed to successfully unravel the impending sense of doom that hangs over the hero.[2]

Filem seperti Black Swan (2010), Se7en (1995), Shutter Island (2010), dan Zodiac (2007) adalah drama debaran.

Drama fantasi[sunting | sunting sumber]

Menurut Eric R. Williams, ciri khas filem drama fantasi adalah "rasa hairan, biasanya dimainkan dalam dunia yang penuh dengan visual yang dihuni oleh makhluk mitos, sihir dan/atau watak super. Alat peraga dan kostum dalam filem ini sering mempercayai mitologi dan cerita rakyat – sama ada kuno, futuristik, atau duniawi lain. Kostum, serta dunia eksotik, mencerminkan perjuangan peribadi dan dalaman yang dihadapi oleh pahlawan dalam kisah ini."[2] Contoh drama fantasi meliputi: Life of Pi (2012), Lord of the Rings (2001-2003), Pan's Labyrinth (2006), dan Where the Wild Things Are (2009).

Drama seram[sunting | sunting sumber]

Drama seram sering berlaku pada zaman moden dengan watak-watak utamanya terpencil dari masyarakat lain. Watak-watak ini sering kali remaja atau orang-orang berusia awal dua puluhan (penonton utama genre) dan akhirnya terbunuh semasa filem ini berlangsung. Secara tematik, filem-filem seram sering dijadikan kisah moral, dengan pembunuhan itu menanggung dosa penebusan dosa-dosa mangsa yang lalu.[5] Secara kiasan, ini menjadi pertempuran antara Kebaikan lwn. Kejahatan atau Kesucian lwn. Kedosaan. The Conjuring, Psycho, Halloween, dan Friday the 13th adalah contoh filem drama seram.

Drama kehidupan (hari dalam kehidupan)[sunting | sunting sumber]

Filem hari-hari kehidupan mengambil peristiwa kecil dalam kehidupan seseorang dan meningkatkan tahap kepentingannya. "Perkara-perkara kecil dalam hidup" terasa penting bagi protagonis (dan penonton) seperti pertempuran klimaks dalam filem aksi, atau penembakan terakhir dalam filem western.[5] Selalunya, para protagonis menangani banyak masalah yang bertindih dalam filem ini – sama seperti kita dalam kehidupan. Filem gabungan jenis/genre ini merangkumi: 12 Years a Slave (2013), Dallas Buyers Club (2013), Moonlight (2016), dan The Wrestler (2008).

Drama romantik[sunting | sunting sumber]

Drama romantis adalah filem dengan tema sentral yang menguatkan kepercayaan kita tentang cinta (misalnya: tema seperti "cinta pada pandangan pertama", "cinta adalah segalanya", atau "ada seseorang di luar sana untuk semua orang"); ceritanya biasanya berkisar pada watak-watak yang jatuh cinta (dan meninggalkan, dan kembali ke) percintaan.[15] Annie Hall (1977), Carol (2015), Her (2013), La La Land (2016) dan The Notebook (2004) adalah contoh drama romantik.

Drama fiksyen sains[sunting | sunting sumber]

Filem drama fiksyen ilmiah ini sering menjadi kisah tentang seorang protagonis (dan sekutunya) menghadapi sesuatu yang "tidak diketahui" yang berpotensi untuk mengubah masa depan umat manusia; perkara yang tidak diketahui ini mungkin diwakili oleh penjahat dengan kekuatan yang tidak dapat difahami, makhluk yang tidak kita fahami, atau senario saintifik yang mengancam untuk mengubah dunia; kisah fiksyen ilmiah memaksa penonton untuk mempertimbangkan hakikat manusia, batasan masa atau ruang, dan / atau konsep kewujudan manusia secara umum. [16] Contohnya termasuk: Blade Runner (1982), Children of Men (2006), Clockwork Orange (1971), Planet of the Apes (1968), dan Ready Player One (2018).

Drama sukan[sunting | sunting sumber]

Biasanya dalam genre sukan, watak akan bermain sukan. Secara tematik, ceritanya sering menjadi "Pasukan Kami" berbanding "Pasukan Mereka"; pasukan mereka akan sentiasa berusaha untuk menang, dan pasukan kami akan menunjukkan kepada dunia bahawa mereka layak mendapat pengiktirafan atau penebusan; kisahnya tidak semestinya melibatkan pasukan. Cerita ini juga boleh mengenai seorang atlet individu atau kisahnya boleh memberi tumpuan kepada individu yang bermain dalam satu pasukan.[17] Contoh genre/jenis ini termasuk: Hoosiers (1986), The Hustler (1961), Moneyball (2011), dan Remember the Titans (2000).

Drama perang[sunting | sunting sumber]

Filem perang biasanya menceritakan kisah sekumpulan kecil individu terpencil yang - satu persatu - terbunuh (secara harfiah atau kiasan) oleh kekuatan luar sehingga ada pertarungan terakhir hingga mati; idea protagonis menghadapi kematian adalah harapan utama dalam filem perang. Dalam filem perang walaupun musuh boleh keluar nombor, atau keluar kuasa, wira, kita menganggap bahawa musuh dapat dikalahkan jika hanya wira boleh memikirkan bagaimana. [5] Contohnya merangkumi: 1944 (2015), Apocalypse Now (1979), Hacksaw Ridge (2016), The Hurt Locker (2008), Life is Beautiful (1997), dan Wildeye (2015).

Drama Western[sunting | sunting sumber]

Filem dalam genre super western sering berlaku di Barat Daya Amerika atau Mexico, dengan sebilangan besar adegan berlaku di luar sehingga kita dapat menyerap pemandangan yang indah. Apa yang diinginkan oleh penonton adalah pertarungan lawan, permainan tembak, dan adegan mengejar. Terdapat juga keinginan gambar panorama luar bandar yang menakjubkan termasuk matahari terbenam, pemandangan terbuka luas, serta padang pasir dan langit yang tidak berpenghujung.[2] Contoh drama Western termasuk: Django Unchained (2012), Hell atau High Water (2016), Mad Max (1979), No Country for Old Men (2007), dan Unforgiven (1992).

Kategori yang tidak dikenali[sunting | sunting sumber]

Beberapa kategori filem yang menggunakan kata "komedi" atau "drama" tidak dikenali oleh Taksonomi Penulis Skrin sebagai genre filem atau jenis filem. Misalnya, "Melodrama" dan "Screwball Comedy" dianggap Pathways, [18] sementara "Komedi Romantis" dan "Drama Keluarga" adalah genre makro. [19] 

Drama kekeluargaan[sunting | sunting sumber]

genre makro dalam Taksonomi Penulis Skrin. Filem-filem ini menceritakan di mana banyak watak utama berkaitan. Cerita ini berkisar tentang bagaimana keluarga secara keseluruhannya bertindak balas terhadap cabaran utama. Terdapat empat genre mikro untuk Drama Kekeluargaan: Family Bond, Family Feud, Family Loss, and Family Rift.[2]

Melodrama[sunting | sunting sumber]

subjenis filem drama yang menggunakan plot yang menarik bagi emosi penonton yang meningkat. Plot melodramatik sering menangani "krisis emosi manusia, percintaan yang gagal atau persahabatan, situasi keluarga yang tegang, tragedi, penyakit, neurosis, atau kesukaran emosi dan fizikal".[20] Pengkritik filem kadang-kadang menggunakan istilah "secara perojatif untuk memberi erti yang tidak realistik, rasa kesedihan yang penuh, kisah kem percintaan atau situasi domestik dengan watak-watak stereotaip (sering termasuk watak wanita utama) yang secara langsung akan menarik kepada penonton feminin".[21] Juga disebut "filem wanita", tangis, atau "drama sangat". Sekiranya mereka disasarkan kepada penonton lelaki, maka mereka dipanggil filem "lelaki menangis". Sering dianggap drama "sinetron".

Drama jenayah / prosedur polis / undang-undang[sunting | sunting sumber]

pengembangan watak berdasarkan tema yang melibatkan penjenayah, penguatkuasaan undang-undang dan sistem perundangan.

Drama bersejarah[sunting | sunting sumber]

filem yang memfokuskan peristiwa dramatik dalam sejarah.

Drama perubatan[sunting | sunting sumber]

Berfokus pada doktor, jururawat, kakitangan hospital, dan mangsa menyelamatkan ambulans dan interaksi kehidupan seharian mereka

Drama remaja[sunting | sunting sumber]

memberi tumpuan kepada watak remaja, terutamanya di mana persekitaran sekolah menengah memainkan peranan

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Drama". Merriam-Webster, Incorporated. 2015. a play, movie, television show, that is about a serious subject and is not meant to make the audience laugh
  2. ^ a b c d e f g h i j Williams, Eric R., (2017). The screenwriters taxonomy : a roadmap to collaborative storytelling. New York, NY: Routledge Studies in Media Theory and Practice. ISBN 978-1-315-10864-3. OCLC 993983488.CS1 maint: extra punctuation (link) CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Elam (1980, 98).
  4. ^ Banham (1998, 894–900).
  5. ^ a b c d Williams, Eric R., (2017). Screen adaptation : beyond the basics : techniques for adapting books, comics, and real-life stories into screenplays. New York: Focal Press. ISBN 978-1-315-66941-0. OCLC 986993829.CS1 maint: extra punctuation (link) CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  6. ^ Turchiano, Danielle; Turchiano, Danielle (2018-06-04). "The Importance of Leaning Into Dark Dramas During Dark Times in History (Column)". Variety (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-16.
  7. ^ "Documentary Is Never Neutral | Television Docudrama as Alternative Records of History". www.documentaryisneverneutral.com. Dicapai pada 2020-06-16.
  8. ^ "Producing Docu-Fiction | Center for Documentary Studies at Duke University". documentarystudies.duke.edu. Dicapai pada 2020-06-16.
  9. ^ Williams, Eric R. (2019). Falling in Love with Romance Movies (Episode #3 Comedy and Tragedy: Age Does Not Protect You ) (dalam bahasa Inggeris). Audible.
  10. ^ Dancyger, Ken. (2015). Alternative scriptwriting : beyond the hollywood formula. England: Focal. ISBN 1-138-17118-2. OCLC 941876150.
  11. ^ Jones, Phil, 1958 April 22- (2007). Drama as therapy : theory, practice, and research (ed. 2nd). London: Routledge. ISBN 978-0-415-41555-2. OCLC 85485014.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  12. ^ a b Williams, Eric R. (2019). Falling in Love with Romance Movies (Episode #8 Satire and Social Commentary) (dalam bahasa Inggeris). Audible.
  13. ^ Williams, Eric. R. (2018). "How to View and Appreciate Great Movies (episode #4: Genre Layers and Audience Expectations)". English (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-14.
  14. ^ "Thriller & Suspense" (dalam bahasa Inggeris). The SilverScreen Analysis. 2016-11-19. Dicapai pada 2020-06-16.
  15. ^ Williams, Eric R. (2019). Falling in Love with Romance Movies (Episode #2 Genre: To Feel the Sun on Both Sides) (dalam bahasa Inggeris). Audible.
  16. ^ Williams, Eric R. (2018). "How to View and Appreciate Great Movies (Episode #6 Themes on Screen)". English (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-16.
  17. ^ Firestein, David J. (2007). "Fields of Dreams: American Sports Movies". E journal USA. 12.
  18. ^ Williams, Eric R. (2018). "How to View and Appreciate Great Movies (episode #22 Pathways to Great Antagonists)". English (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-14.
  19. ^ Williams, Eric R. (2018). "How to View and Appreciate Great Movies (episode #3 Movie Genre: It's Not What You Think)". English (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-14.
  20. ^ "Greatest Tearjerkers - Scenes and Moments". www.filmsite.org. Dicapai pada 2020-06-16.
  21. ^ "Melodramas Films". www.filmsite.org. Dicapai pada 2020-06-16.

Catatan kaki[sunting | sunting sumber]

  • Banham, Martin, ed. 1998. The Cambridge Guide to Theatre. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-43437-8.
  • Cook, Pam, and Mieke Bernink, eds. 1999. The Cinema Book. 2nd ed. London: British Film Institute. ISBN 0-851-70726-2.
  • Elam, Keir. 1980. The Semiotics of Theatre and Drama. New Accents ser. London and New York: Methuen. ISBN 0-416-72060-9.
  • Hayward, Susan. 1996. Key Concepts in Cinema Studies. Key Concepts ser. London: Routledge. ISBN 0-415-10719-9.
  • Neale, Steve. 2000. Genre and Hollywood. London: Routledge. ISBN 0-415-02606-7.
  • Sheehan, Helena. 1987.'Drama Televisyen Ireland: Masyarakat dan KisahnyaISBN 0-86029-011-5
  • Williams, Eric R. (2017) Taksonomi Penulis Skrin: Peta Jalan untuk Bercerita Kreatif. New York, NY: Routledge Press, Kajian dalam Teori dan Praktik Media.ISBN 978-1-315-10864-3.

Templat:Film genres Templat:Filmsbygenre