Drogheda United F.C.

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Drogheda United
Fail:Drogheda United FC.svg
Nama penuhKelab Bola Sepak Drogheda United
GelaranDrogs, Boynesiders, Super Drogs
Diasaskan1975[1]
StadiumUnited Park, Drogheda, Daerah Louth
(Kapasiti: 2,000)
PemilikMilik Penyokong
PengerusiFiachra Kierans
PengurusPete Mahon
LigaLiga Ireland
20237th
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga

Kelab Bola Sepak Drogheda United (Ireland: Cumann Peile Dhroichead Átha Aontaithe) merupakan persatuan kelab bola sepak Ireland berpusat di Drogheda, Daerah Louth. Kelab ini adalah ahli-ahli Liga Ireland Divisyen Pertama. Mereka bermain perlawanan rumah mereka di Amerika Park.

Kelab semasa adalah penyatuan dua bekas kelab-kelab di bandar: Drogheda United, kelab bukan liga yang ditubuhkan pada tahun 1919; dan Drogheda FC, yang diasaskan pada tahun 1962. Kelab digabungkan operasi mereka untuk membentuk kelab semasa pada tahun 1975 dan telah mencapai kejayaan sejak tahun 2005 dengan memenangi dua Piala Setanta Sports, sebuah Piala FAI, dan gelaran liga pertama mereka, dalam Liga Ireland 2007.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

1919-1975; (Tahun Awal)[sunting | sunting sumber]

Ditubuhkan pada tahun 1919 Drogheda United asal adalah kelab bukan liga-untuk semua tahun-tahun awal mereka tetapi pada hari Sabtu 22 Jun 1963 wujud Kelab Drogheda yang lain - Drogheda F.C. (ditubuhkan pada 1962) telah dipilih untuk menganggotai Liga Ireland apabila liga itu diperluas untuk merangkumi dua belas pasukan daripada sepuluh. Pada musim pertama mereka di sana mereka selesai kesepuluh dan juga dalam setiap satu daripada tiga musim lagi selesai dalam zon penyingkiran. Pada musim 1967-68 mereka mencapai tempat-kelima selesai secara dihormati dan musim berikut menduduki tempat keenam. Apabila liga diperluas merangkumi empat belas pasukan kelab itu jatuh ke bawah meja lagi menduduki kelima kebawah dalam setiap satu daripada enam musim akan datang dan juga merekodkan kekalahan liga paling berat mereka 8-1 kepada Cork Hibernians dalam musim 1970-71. Mereka, bagaimanapun, ke perlawanan akhir Piala FAI pada musim itu di mana mereka tewas 3-0 oleh Limerick.

1975-2003[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1975 Drogheda F.C. disatukan dengan Drogheda United untuk membentuk Drogheda United F.C. dan musim 1975-1976 menyaksikan peningkatan dalam nasib mereka di padang kerana mereka menduduki tempat keenam dalam liga dan mereka juga mencapai perlawanan akhir Piala FAI buat kali kedua, kali ini tewas 1-0 kepada Bohemians. Untuk tiga musim depan, sebaliknya apa yang telah berlaku sebelum ini, mereka menduduki tempat ketiga. Semasa musim ini Drogheda United juga mencapai dua rekod kelab - kemenangan liga terbesar mereka (7-1 v Finn Harps) dan Cathal Muckian menjaringkan 21 gol dalam satu musim. Kelab ini kemudian mengalami satu lagi musim yang sukar dalam kedudukan liga pada separuh bahagian bawah untuk lima musim akan datang menyekat musim 1982-1983 apabila mereka berjaya mencapai tangga tertinggi liga mereka enam belas mata tempat-penamat kedua di belakang Athlone Town. Mereka memenangi trofi pertama mereka pada musim ini juga, Piala Liga Ireland pada musim 1983-84.

Musim 1984-85 menyaksikan pengenalan Liga Ireland Divisyen Pertama untuk memulakan musim berikutnya dengan Drogheda United antara empat kelab yang tersingkir dari Divisyen Perdana tetapi pada musim ini juga Drogheda United memasuki Pertandingan Eropah untuk kali pertama di mana mereka telah ditewaskan oleh Tottenham Hotspur dalam Pusingan Pertama Piala UEFA dengan 14-0 secara agregat. Mereka kekal di Divisyen Pertama sehingga musim 1988-89 apabila mereka naik sebagai Juara Divisyen Pertama. Kegembiraan mereka tidak kekal lama, bagaimanapun, sebagai musim berikutnya mereka tersingkir walaupun kali ini mereka mencapai promosi buat kali pertama di tangga liga. Dalam tempoh dua musim akan datang Drogheda berjuang dengan berani menentang penyingkiran yang masih wujud dengan satu mata dan perbezaan gol di musim masing-masing. Walau bagaimanapun, mereka tersingkir buat kali ketiga pada musim 1993-94.

Drogheda United telah banyak menjadi Kelab yo-yo, bertukar-tukar bahagian setiap musim di antara musim 1993-94 dan 2000-01 apabila di 2000-01 mereka selesai di tangga kesembilan dalam sepuluh pasukan Divisyen Pertama. Dalam 2002-03 mereka telah dinaikkan pangkat ke Divisyen Perdana di bawah Harry McCue dan telah berada di sana sejak itu.

2003-2008; (Paul Doolin)[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2003, Harry McCue dipecat sebagai pengurus Drogheda United. Paul Doolin mengambil alih dan menaik taraf latihan dan tahap kecergasan. Walau bagaimanapun, dia mendapati bahawa untuk bersaing dengan kelab-kelab besar seperti Bohemians dan Shelbourne memerlukan beliau Skuad profesional. Pada tahun 2004, beliau membuat skuad profesional sepenuhnya dan memberikan pemain sambilan pilihan untuk menghidupkan profesional atau meninggalkan kelab. Perubahan untuk sepenuh masa menyaksikan nasib kelab itu secara drastik bertambah baik. Mereka memenangi Piala FAI pertama pada 2005, mengalahkan Cork City pada perlawanan akhir dan memenangi kembali-dari-belakang Piala Setanta di 2006 dan 2007.

Mereka juga layak ke Piala UEFA untuk musim 2006-07, terima kasih kepada kejayaan Piala FAI 2005 mereka. Kali ini mereka menunjukkan prestasi lebih baik daripada kemasukan pertama mereka ke Eropah kerana mereka mengalahkan HJK Helsinki dengan agregat 4-2 dalam Pusingan Kelayakan Pertama dan telah dihapuskan hanya 11-10 dalam penalti yang mendebarkan pada pusingan seterusnya menentang IK Start di Norway. Mereka juga berada di peringkat Kelayakan Piala UEFA untuk kempen 2007-08, tewas kepada Helsingborgs IF di pusingan kedua.

United akhirnya memenangi Liga Ireland buat kali pertama pada tahun 2007, mengalahkan Cork City 2-1 di Amerika Park dengan baki tiga perlawanan lagi. Guy Bates menjaringkan gol kemenangan untuk Drogheda hari itu, membuat dirinya menjadi cerita rakyat. Drogheda yang dominan dalam liga, hanya kalah tiga perlawanan dan memenangi kejuaraan dengan tujuh mata.

Kemenangan liga bermakna Drogheda akan bermain di dalam kelayakan Liga Juara-juara buat kali pertama dalam sejarah mereka pada musim 2008-09. Mereka berjaya dalam pusingan kelayakan pertama mereka menentang Levadia Tallinn, mengalahkan mereka dengan agregat 3-1. Mereka bermain Pusingan Kelayakan Kedua menentang Dynamo Kyiv, mereka akhirnya tewas 4-3 secara agregat. Dalam satu gol lewat pertama bagi Kiev memperoleh kemenangan 2-1 di Dalymount Park. Dalam permainan kedua, gol awal Kiev selepas 13 minit seolah-olah telah selesai dari seri, tetapi 41 minit kemudian, Drogheda diberikan penalti. Shane Robinson melangkah dan menolak masuk sepakan penalti. Drogheda kemudian bekerja tanpa mengenal penat lelah berusaha untuk mendapatkan gol kedua, mereka memberi sepakan penalti pada minit ke-72, yang telah ditukar. 2-1 ke bawah, seolah-olah seri itu akan berakhir sekarang. Peliknya bagaimanapun, Graham Gartland menjaringkan gol pada minit ke-88 untuk menjadikan kedudukan 2-2. Adam Hughes mendapat peluang lagi apabila dia mendapat gol yang terbuka, tetapi kesilapan tendangannya dan bola terbang melepasi palang. Kemudian, Shane Robinson menyepak dari sudut sukar yang terkena tiang. Walaupun kebangkitan lewat Drogheda, mereka tetap tersingkir oleh Dynamo Kyiv.

2008 (Examinership)[sunting | sunting sumber]

Darragh Hanaphy in action for Drogheda United April 2011
Darragh Hanaphy beraksi untuk Drogheda United, April 2011

Pada bulan Oktober 2008 Drogheda masuk ke dalam examinership, seperti Cork City, selepas gagal membayar balik pinjaman €500,000 kepada Pesuruhjaya Hasil dan €10.000 sewa kepada Bohemians untuk kegunaan mereka daripada Dalymount Park dalam kelayakan Liga Juara-juara mereka.[2] Rancangan mereka untuk sebuah stadium €35m baru jatuh dan pada bulan November 2008 mereka telah di menghasilkan 10 mata. Selepas berjaya mengumpul wang melalui pelbagai peningkat dana diatur oleh penyokong, kelab ini melarikan diri dari kepupusan pada Januari 2009 apabila seorang hakim memutuskan memihak Drogheda untuk menggembirakan Pengerusi Vincent Hoey yang berlinang air mata.

2009-2011[sunting | sunting sumber]

Pada musim 2009 Drogheda mendapat permulaan yang sukar. Oleh kerana kebankrapan, kelab ini telah separuh masa dan hilang skuad bintang keseluruhan liga mereka, dan pengurus, Paul Doolin, yang mengambil alih Cork City. Bekas Cork dan bos Longford Alan Mathews mengambil alih.[3] Mathews terpaksa menandatangani sisi semi pro dan ejen bebas. Drogheda adalah pada separuh bahagian bawah meja untuk keseluruhan musim ini, walaupun beberapa kemenangan kejutan. Pada 10 November 2009 mereka mengalahkan Bray Wanderers 2-0 dalam penyingkiran play-off.

Musim 2010 adalah bencana di dalam dan luar padang. Drogheda mula teruk dan selepas kekalahan 6-0 di tangan Sligo Rovers pada 15 Mei, Alan Mathews meletak jawatan pengurusan beliau. Kelab melantik Jurulatih pasukan belia dan Drogheda asli Darius Kierans sebagai pengurus walaupun dia masih belum melengkapkan Lesen Eropah beliau yang merupakan keperluan FAI bagi pengurus liga. Selepas banyak bantahan daripada FAI[4] Kierans menjadi Pengarah Bola Sepak dan kelab melantik Paul Lumsden sebagai Pengurus sementara. Lumsden mengambil pasukan untuk hanya satu permainan[5] before resigning.[6] Brian Donnelly[7] kemudian dilantik sebagai Pengurus Sementara kedua musim ini tetapi dia juga meletakkan jawatan pada bulan September. Pada 27 September, kelab itu mengumumkan ketibaan pasti sebagai pengurus dari bekas pemain – Bobby Browne.[8] Walaupun menduduki kedudukan-tercorot dengan hanya empat kemenangan dan sembilan seri (sebanyak 21 mata) pada tahun 2010 dan tersingkir, Drogheda United telah diberi tempoh selepas pemadaman Sporting Fingal pada Februari 2011[9] Browne meletak jawatan pada 26 Februari 2011.

Lambang[sunting | sunting sumber]

Simbol lengan Drogheda.

Lambang perisai Drogheda United merupakan adaptasi daripada senjata bandar Drogheda, yang menampilkan simbol bentara daripada Bintang dan bulan sabit lebih yang menggambarkan perisai St. Lawrence's Gate, tiga singa dan kapal. Tiga singa sambil lepas - sebagai Drogheda meletakkan dalam pudar dan merupakan sebuah bandar pasukan pengawal dikepung - dan kapal mewakili pelabuhan di bandar ini.[10]

Puncak tanda Kelab memberi tumpuan kepada bintang dan bulan sabit unsur lengan bandar Drogheda, dan meterai diraja Raja John, yang memberikan bandar piagamnya.[10] Puncak ialah sama dengan Portsmouth di England, diberikan oleh Richard I dari England. mercu-Nya adalah sumber bintang dan simbol bulan sabit, yang diambilnya dari Gabenor biasa Maharaja Byzantine Ishak Komnenos selepas menguasai Cyprus.

Drogheda United berkongsi simbol yang sama dan warna Trabzonspor, di Turki - kedua-dua baru-baru ini diisytiharkan sebagai saudara. Lambang itu diberikan memihak kepada bantuan kerajaan Othman semasa Ireland dalam masa tanaman mereka telah dijangkiti.[11][12]

Penyokong dan persaingan[sunting | sunting sumber]

Drogs adalah nama samaran untuk penyokong kelab. Apabila nama Drogs mula muncul dalam dua akhbar di akhir 1990-an, The Sun dan Ketua kelab Drogheda ini telah menulis kepada akhbar dengan Ketua Drogheda menuntut bahawa nama itu tidak digunakan sambil menambah bahawa ia tidak digunakan dalam stadium oleh peminat. Akhbar itu berhujah bahawa ia tidak mencipta nama, ianya kerana peminat shed di stadium sering menyanyi sebuah lagu yang dipanggil Super Drogs. Kelab ini menganggap nama itu menjatuhkan maruah dan adalah semata-mata nama panggilan itu, panggilan Ketua Drogheda tidak digunakan oleh penyokong. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini kelab itu secara rasmi berpegang nama samaran itu.

Penyokong-penyokong yang paling lantang berdiri di "sisi gelanggang" di Amerika Park. Banyak peminat Drogs menghadiri setiap perlawanan rumah mereka sementara sekumpulan kecil datang menyokong pasukan di gelanggang lawan. Mereka menyanyi bola sepak/laungan Drogheda United, dengan memakai jersi kelab (anggur merah dan biru), gelombang kain rentang dan bendera dan umumnya cuba untuk membantu mengangkat pasukan dan menunjukkan sokongan kuat. Satu bahagian penyokong mereka yang dikenali sebagai 'F45U' (Famous 45 Ultras.)

Kelab Penyokong Drogheda United (DUSC) telah ditubuhkan lebih daripada dua tahun lalu. Matlamat utamanya adalah untuk mempromosi Drogheda United F.C. ke seluruh masyarakat. Kelab penyokong berganding bahu dengan kelab bola sepak dalam pelbagai cara termasuk menyumbang kepada program hari perlawanan, menganjurkan dengan menaikkan malam seperti kuiz dan malam perlumbaan dana dan dengan menganjurkan bas ke tempat lawan.[13]

Kepujian[sunting | sunting sumber]

Rekod Eropah[sunting | sunting sumber]

Rekod Kejohanan[sunting | sunting sumber]

Liga Juara-Juara UEFA:

Kemunculan Perlawanan Menang Seri Kalah Gol Bolos
1 4 2 1 1 6 5

Piala UEFA:

Kemunculan Perlawanan Menang Seri Kalah Gol Bolos
3 10 3 3 4 10 24

Keseluruhan:

Kemunculan Perlawanan Menang Seri Kalah Gol Bolos
4 14 5 4 5 16 29

Lawan yang lalu[sunting | sunting sumber]

Musim Kejohanan Pusingan Kelab Perlawanan Pertama Perlawanan Kedua Agregat
1983–84 Piala UEFA Pusingan Pertama England Tottenham Hotspur 0–6 0–8 0–14
2006–07 Piala UEFA Kelayakan Pusingan Pertama Finland HJK Helsinki 1–1 3–1 4–2 (smt)
Kelayakan Pusingan Kedua Norway IK Start 0–1 1–0 1–1 (10–11 p)
2007–08 Piala UEFA Kelayakan Pusingan Pertama San Marino AC Libertas 1–1 3–0 4–1
Kelayakan Pusingan Kedua Sweden Helsingborgs IF 1–1 0–3 1–4
2008–09 Liga Juara-Juara UEFA Kelayakan Pusingan Pertama Estonia Levadia Tallinn 2–1 1–0 3–1
Kelayakan Pusingan Kedua Ukraine Dynamo Kyiv 1–2 2–2 3–4
2013–14 Liga Eropah UEFA Kelayakan Pusingan Pertama Sweden Malmö FF 0–0 0–2 0–2

Drogheda BulletsGraham Gartland mempunyai penampilan paling banyak untuk kelab dalam pertandingan Eropah setelah muncul rekod 12 (dua belas) kali dalam warna-warna Drogheda dalam pertandingan UEFA. Beliau juga terikat dengan Eamon Zayed, pada 3 (tiga) gol, sebagai penjaring terbanyak Drogheda United di pertandingan UEFA.[14]

Juga diperhatikan adalah bahawa satu lagi bekas pemain Drogheda Ollie Cahill memegang rekod bersama dengan Owen heary untuk penampilan terbanyak di pertandingan Eropah untuk pemain domestik Ireland (41). Dia menjaringkan menentang Olimpija Ljubljana pada bulan Ogos 2003[15] dan sekali lagi untuk Drogheda menentang Levadia Tallinn pada 16 Julai 2008 dalam kelayakan Liga Juara-juara.[16]

Rekod[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan gol Liga dijaringkan oleh Drogheda United F.C.[sunting | sunting sumber]

(Pemain-pemain dalam huruf tebal masih bermain untuk Drogheda)

# Nama Karier Gol
1 Republik Ireland Declan O'Brien 2002–08, 2012–14 108
2 Republik Ireland Gel Martin 1972–86, 1987–89 52
3 Republik Ireland Damien Byrne 1974–83 47
4 Republik Ireland Jerome Clarke 1968–80 45
5 Republik Ireland Cathal Muckian 1972–78 40
6 Republik Ireland Andy Myler 2002–04 33
7 Republik Ireland Paddy Dillon 198?–86 30
8 Republik Ireland Barry O'Connor 1992–96 29
9 Republik Ireland Denis Stephens 1973–77 27
Republik Ireland Gerry Brammeld 1973–79 (atau 1980) 27
11 Republik Ireland Martin Murray 1982–86 25
12 Republik Ireland Gavin Brennan 2010-2014 20

Rekod lain[sunting | sunting sumber]

Mata terbanyak dalam Musim 68: 2007
Kemenangan terbesar liga 7–1: vs Finn Harps, 24 April 1977
Kekalahan terbesar liga 1–8: vs Cork Hibernians, 30 Januari 1972
Penjaring terbanyak Declan O'Brien: 108, 2002–08, 2012–14
Gol terbanyak liga Declan O'Brien: 88, 2002–08, 2012–14
Gol terbanyak musim Cathal Muckian: 21, 1977–78

Pemain[sunting | sunting sumber]

Skuad pertama[sunting | sunting sumber]

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
1 GK Republik Ireland Dylan Connolly
3 DF Republik Ireland Joe Gorman
8 MF Republik Ireland Seán Thornton
9 FW Republik Ireland Seán Brennan
13 FW Republik Ireland Adam Whelan
15 DF Republik Ireland Mark O'Brien
18 DF Republik Ireland Sam McGowan
19 MF Republik Ireland Jake Corrigan
20 MF Republik Ireland Stephen Maher
21 DF Republik Ireland Lloyd Buckley
26 DF Republik Ireland Fionn Reilly
No. Pos. Negara Pemain
27 MF Republik Ireland Tom Reilly
28 DF Republik Ireland Ciarán Cluskey-Kelly
29 DF Republik Ireland Dominic Mahon
TBA GK Republik Ireland Patrick Dunican
TBA DF Republik Ireland Stephen Dunne
TBA MF Republik Ireland Aaron Molloy
TBA FW Republik Ireland Sam O'Connor
TBA DF Republik Ireland Niall Cooney
TBA MF Republik Ireland Derek Doyle
TBA FW Australia Marc Griffin

Bekas pemain terkenal[sunting | sunting sumber]

Pemain-pemain dalam huruf tebal masih aktif

1970s

1980s

2000s



2010s


Kakitangan[sunting | sunting sumber]

Kakitangan teknikal[sunting | sunting sumber]

Posisi Kakitangan
Pengurus Pete Mahon
Penolong Pengurus John Gill
Ketua Jurulatih Mark Kinsella
Jurulatih Penjaga Gol Chris Bennion
Jurulatih Kecergasan Jonny McGailey
Doktor Conor Kelly
Fisioterapi Danny Miller
Gelanggang sukan Matt Kavanagh
Pembawa Kit Gary Harrison

Pengurusan[sunting | sunting sumber]

Posisi Kakitangan
Presiden
Pengerusi Fiachra Kierans
Setiausaha Nicola Carpenter
Pegawai kewangan Martin Hodgins
Pegawai Media Róisín Phillips
Perwakilan Noel Heeney

Sejarah Pengurusan[sunting | sunting sumber]

Tarikh Nama Kepujian
1963–64 Republik Ireland Peter Farrell
1964–65 Republik Ireland Mick Lynch
1965–66 Republik Ireland Alf Girvan
1966–67 Republik Ireland Theo Dunne
1967–69 Republik Ireland Arthur Fitzsimons / Theo Dunne
1969 Republik Ireland Theo Dunne
1969–73 Republik Ireland Mick Meagan
1973–75 Republik Ireland John Cowan
1975–78 Ireland Utara Jimmy McAlinden
1978–79 Republik Ireland Willie Roche
1979–80 Republik Ireland Shay Noonan
1980–82 Republik Ireland Ray Treacy
1982–85 Republik Ireland Tony Macken Piala Liga Ireland - 1983–84
1985–86 Republik Ireland Tony Reilly
1986 Republik Ireland Mick Lawlor
1987 Republik Ireland Ciaran Maher
1987–88 Republik Ireland Arthur Brady
1988–89 Republik Ireland Synan Braddish
1989–90 Republik Ireland Synan Braddish / Liam Brien
1990–92 Republik Ireland Liam Brien
1992–93 Republik Ireland Pat Devlin
1993–96 Republik Ireland Jim McLaughlin
1996–97 Republik Ireland Anto Whelan
1997–99 Republik Ireland Martin Lawlor
1999–00 England Eddie May
2000–03 Republik Ireland Harry McCue
2003–08 Republik Ireland Paul Doolin Piala FAI- 2005; Piala Setanta - 2006, 2007; Liga Ireland- 2007
1 Feb 2009–17 Mei 2010 Republik Ireland Alan Mathews
18 Mei 2010 – 4 Jun 2010 Republik Ireland Darius Kierans (sementara)
5 Jun 2010 – 12 Julai 2010 Republik Ireland Darius Kierans
2010 Republik Ireland Paul Lumsden
13 Julai 2010– 27 Sept 2010 Republik Ireland Brian Donnelly
30 Sept 2010– 26 Feb 2011 Republik Ireland Bobby Browne
27 Feb 2011– 26 Okt 2013 Republik Ireland Mick Cooke Piala Liga Ireland - 2012
14 Nov 2013– 17 Jun 2014 Republik Ireland Robbie Horgan
21 Jun 2014 – 26 Julai 2014 Republik Ireland Darius Kierans (sementara)
26 Julai 2014– 13 Nov 2014 Republik Ireland Damien Richardson
28 Nov 2014– Republik Ireland Johnny McDonnell

Anugerah Penyokong Pemain Terbaik[sunting | sunting sumber]

Musim Pemenang
2014 Republik Ireland Gavan Holohan
2013 Republik Ireland Mick Daly
2012 Republik Ireland Gavin Brennan
2011 Republik Ireland Lee Lynch
2010 Republik Ireland Mick Daly
2009 Republik Ireland James Chambers
2008 Republik Ireland Graham Gartland
2007 Republik Ireland Brian Shelley
2006 Republik Ireland Brian Shelley

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Stadium Lourdes

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Local soccer clubs merge to form new Drogheda United". Drogheda Independent. 1975. Dicapai pada 16 May 2012.
  2. ^ "Drogs need €500,000 to avoid extinction". Irish Independent. 3 December 2012. C1 control character in |title= at position 13 (bantuan)
  3. ^ http://www.irishtimes.com/sports/soccer/2009/0204/1224240566254.html
  4. ^ "Manager chaos may see Drogs' licence revoked". Irish Independent. 30 November 2012.
  5. ^ Valuable three points for Drogheda | BreakingNews.ie
  6. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-26. Dicapai pada 2016-01-05. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Donnelly named as Drogheda manager - Independent.ie
  8. ^ "Drogheda United Football Club - Welcome". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-28. Dicapai pada 2016-01-05.
  9. ^ "Drogheda back in the Premier Division". RTÉ News. 14 February 2011.
  10. ^ a b Coat of arms of DROGHEDA(Irish heraldry)
  11. ^ "Drogheda United Football Club - Welcome". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-04. Dicapai pada 2016-01-05.
  12. ^ Trabzonspor 2010/2011 season {R} | Soccer Forum | BigSoccer
  13. ^ Supporters Club Diarkibkan 2007-08-23 di Wayback Machine, Drogheda United Official Website, 2007. Retrieved on 2 August 2007.
  14. ^ Drogheda – UEFA.com
  15. ^ [1]
  16. ^ [2][pautan mati kekal]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.