Drum and bass

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Drum and bass ("dram dan bes", juga ditulis sebagai drum & bass atau drum'n'bass dan biasanya disingkatkan sebagai D&B, DnB, atau D'n'B) ialah genre muzik tarian elektronik yang dicirikan oleh rentak pantas (biasanya 165–185 rentak seminit[2]) dengan garisan bes dan subbes berat,[3] sampel, dan pensintesis. Genre ini berkembang daripada adegan rave UK pada tahun 1990-an.[4]

Populariti DnB pada kemuncak komersialnya adalah selari dengan beberapa gaya tarian UK yang lain. Pengaruh utama ialah bunyi dub Jamaica dan bunyi reggae yang mempengaruhi bunyi bes berat jungle. Satu lagi ciri gaya ialah penyegerakan kompleks pada rentak pemecah trek dram.[5] Subgenre DnB termasuk breakcore, jungle ragga, hardstep, darkstep, techstep, neurofunk, jenis ambien, liquid funk, jump up, drumfunk, sambass dan drill 'n' bass. Drum and bass telah mempengaruhi banyak genre lain seperti hip hop, big beat, dubstep, house, trip hop, muzik ambien, tekno, jazz, rock dan pop.

DnB dikuasai oleh kumpulan label rekod yang agak kecil. Label muzik antarabangsa utama telah menunjukkan minat yang sangat sedikit dalam adegan dram dan bes sehingga BMG Rights Management memperoleh RAM pada Februari 2016.[6] Sejak itu, genre ini telah menyaksikan pertumbuhan yang ketara dalam pendedahan. Walaupun asal usul muzik DnB adalah di UK, genre ini telah berkembang dengan ketara dengan banyak pangkalan peminat terkemuka lain yang terletak di seluruh dunia.

Ciri-ciri muzik[sunting | sunting sumber]

Drum and bass menggabungkan beberapa adegan dan gaya, daripada bunyi techstep industri yang sangat elektronik kepada penggunaan instrumentasi akustik konvensional yang mencirikan hujung spektrum yang lebih dipengaruhi jazz.[3][7] Bunyi dram dan bes sangat pelbagai disebabkan oleh pelbagai pengaruh di sebalik muzik. DnB pada satu masa boleh ditakrifkan sebagai genre muzik elektronik yang ketat, dengan satu-satunya elemen "langsung" ialah pemilihan DJ dan pencampuran rekod semasa set. DnB "langsung" menggunakan alat elektrik, elektronik dan akustik yang dimainkan oleh pemuzik di atas pentas muncul pada tahun-tahun berikutnya dalam perkembangan genre itu.[8][9][10]

Unsur dram[sunting | sunting sumber]

Pensampelan[sunting | sunting sumber]

Rehat Amen adalah sinonim dengan pengeluaran DnB awal, tetapi sampel lain mempunyai kesan yang ketara, termasuk gaya Apache, Funky Drummer, "Soul Pride", "Scorpio" dan "Think (About It)".[11][12] Perintis awal sering menggunakan pensampel dan penjujukan Akai pada Atari ST untuk mencipta runut mereka.[13]

Sintesis[sunting | sunting sumber]

Roland TR-808, dikilang 1980–1984, mempunyai bunyi dram bes yang menjadi sangat penting dalam drum and bass.

Alat dengan kepentingan yang sama ialah dram tendangan TR-808, bunyi dram bes yang diturunkan secara buatan atau memanjang yang disampel daripada mesin gendang TR-808 klasik Roland, dan bunyi yang telah tertakluk kepada sejumlah besar eksperimentasi selama bertahun-tahun.[14]

Gubahan irama[sunting | sunting sumber]

Banyak trek DnB telah menampilkan lebih daripada satu rentak berakbeat sampel di dalamnya, dan teknik bertukar antara dua rehat selepas setiap bar berkembang. Gaya rehat yang lebih terkini yang biasa digunakan ialah "Tramen", yang menggabungkan rehat Amen, breakbeat funk James Brown ("Tighten Up " atau "Samurai") dan breakbeat DnB Alex Reece.[15]

Unsur bes[sunting | sunting sumber]

Genre ini sangat mementingkan garis bes, dalam kes ini corak muzik subbes yang mendalam yang boleh dirasai secara fizikal melalui sistem bunyi berkuasa disebabkan oleh frekuensi julat rendah yang diberi keutamaan. Terdapat banyak penerokaan warna bunyi yang berbeza di kawasan bassline, terutamanya dalam techstep. Bassline terutamanya berasal daripada sumber sampel atau pensintesis. Sementara itu, bassline yang dihasilkan dengan alat bes, sama ada elektrik, akustik atau bes ganda, adalah kurang biasa.

Unsur vokal dan melodi[sunting | sunting sumber]

DnB zaman lama biasanya termasuk MC yang menyediakan vokal. Sesetengah gaya (seperti DnB yang dipengaruhi jazz) juga termasuk instrumen melodi yang dimainkan secara solo pada muzik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Reynolds, Simon (2013). Energy Flash: A Journey Through Rave Music and Dance Culture. Soft Skull Press. Whether they were black or white, or skinny lads from brum called combatant these artists reaffirmed drum and bass's place in an African continuum (dub, hip hop James Brown, etc...) whose premise constitute a radical break with Western music, classical and pop.
  2. ^ "List of Average Tempo (BPM) By Genre | Digital DJ Hub". DigitalDJHub. Dicapai pada 30 April 2020.
  3. ^ a b "Jungle/Drum'n'Bass". AllMusic. Dicapai pada 1 June 2014.
  4. ^ Murphy, Ben. "These are the drum 'n' bass sub-genres that you need to know". Red Bull Music Academy. Dicapai pada 25 December 2020.
  5. ^ Proctor, Landon (21 February 2006). "Video explains the world's most important 6-sec drum loop". YouTube. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-11. Dicapai pada 15 February 2017.
  6. ^ "BMG Invests In Drum & Bass Powerhouse RAM". BMG. 3 February 2016. Dicapai pada 18 August 2017.
  7. ^ Reynolds, Simon (2013). Energy Flash: A Journey Through Rave Music and Dance Culture. Soft Skull Press. Where intelligent drum and bass suffers from an obsessive-compulsive cleanliness, techstep production is deliberately dirty, all dense murk and noxious drones.
  8. ^ New Dawn – City Clubs Take Back The Night article, Village Voice, 27 February 2001
  9. ^ "Knowledge Magazine Article mentioning rise of live drum and bass in 2004". Diarkibkan daripada yang asal pada 12 March 2007. Dicapai pada 18 October 2006.
  10. ^ "Knowledge Magazine Article on live drum and bass bands". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 October 2006. Dicapai pada 18 October 2006.
  11. ^ "Forever And Ever Amen article on knowledgemag.co.uk". Diarkibkan daripada yang asal pada 9 March 2007. Dicapai pada 6 September 2006.
  12. ^ "The Breaks". Jungle Breaks. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 August 2010. Dicapai pada 15 August 2010.
  13. ^ "Forever And Ever Amen article on knowledgemag.co.uk". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-03-09. Dicapai pada September 6, 2006.
  14. ^ "TR-808". Dicapai pada 24 December 2006.
  15. ^ "Dom & Roland interview by Ben Willmott at knowledgemag.co.uk". Diarkibkan daripada yang asal pada 24 July 2011. Dicapai pada 6 September 2006.