Due Date

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Due Date
PengarahTodd Phillips
Lakon layar
Cerita oleh
  • Alan R. Cohen
  • Alan Freedland
Dihasilkan oleh
DibintangiRobert Downey Jr.
Zach Galifianakis
Michelle Monaghan
Juliette Lewis
Jamie Foxx
SinematografiLawrence Sher
Disunting olehDebra Neil-Fisher
Muzik olehChristophe Beck
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
31 Oktober 2010
(Night Visions)
5 November 2010
(Amerika Syarikat)
Masa tayangan
95 minit
NegaraAmerika Syarikat
Bahasabahasa Inggeris
BajetUSD65 juta[1]
Pecah panggungUSD211.8 juta[2]

Due Date ("Tarikh Kelahiran") ialah sebuah filem komedi Amerika Syarikat tahun 2010 arahan Todd Phillips untuk Warner Bros. Pictures. Ia dibintangi Robert Downey Jr., Zach Galifianakis, Michelle Monaghan, Juliette Lewis dan Jamie Foxx.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Peter Highman (Robert Downey Jr.) berada di dalam satu pesawat untuk kembali bersama isterinya, Sarah (Michelle Monaghan) yang sarat mengandung sehingga hendak melahirkan anak. Dalam pesawat sama, dia bertemu dengan Ethan Tremblay (Zach Galifianakis), yang hendak pergi ke Los Angeles untuk mencuba nasib menjadi pelakon sambil singgah di Grand Canyon untuk menyemadikan abu mayat mendiang ayahnya.

Apabila Ethan tersasul cakap semasa berbual dengan Peter sehingga semua penumpang lain menyangka ada bom dalam pesawat, mereka berdua dihalau keluar dari pesawat tersebut. Peter yang kini diharamkan terbang serta hilang dompetnya, bersetuju untuk memandu dengan Ethan ke Los Angeles bersama anjing Ethan, Sonny.[3]

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Kutipan panggung[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fritz, Ben (November 4, 2010). "Movie projector: Hollywood looking for huge weekend as 'Megamind,' 'Due Date' and 'Colored Girls' open". Los Angeles Times. Tribune Company. Dicapai pada November 5, 2010. The movie is relatively expensive for a comedy, with a budget of about $65 million split between Legendary Pictures with Warner.
  2. ^ "Due Date (2010)". Box Office Mojo. Amazon.com. Dicapai pada 22 Januari 2011.
  3. ^ Roger Ebert. "Due Date :: rogerebert.com :: Reviews". Chicago Sun Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-10. Dicapai pada December 11, 2010. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]