Dunkirk (filem 2017)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dunkirk
Logo filem
PengarahChristopher Nolan
PenulisChristopher Nolan
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiHoyte van Hoytema
Disunting olehLee Smith
Muzik olehHans Zimmer
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
  • 13 Julai 2017 (2017-07-13) (Odeon Leicester Square)
  • 19 Julai 2017 (2017-07-19) (Perancis)[3]
  • 20 Julai 2017 (2017-07-20) (Belanda)[3]
  • 21 Julai 2017 (2017-07-21) (UK & AS)[3]
Masa tayangan
106 minit[4]
Negara
  • United Kingdom[5]
  • Amerika Syarikat[5]
  • Perancis[5]
  • Belanda[5]
Bahasainggeris
Bajet$100–150 juta
Pecah panggung$527 juta[6]

Dunkirk ialah sebuah filem perang 2017 yang ditulis, diarahkan dan diterbitkan oleh Christopher Nolan yang menggambarkan pengungsian Dunkirk pada Perang Dunia II melalui perspektif darat, laut, dan udara. pelakon ensemble dalam filem ini termasuk Fionn Whitehead, Barry Keoghan, Kenneth Branagh, Cillian Murphy, Mark Rylance, Tom Hardy dan Harry Styles.

Dunkirk menggambarkan pemindahan dunkirk dengan sedikit dialog, kerana Nolan mencuba mencipta ketegangan daripada sinematografi dan muzik. Penggambaran bermula pada Mei 2016 di Dunkirk dan berakhir pada September di Los Angeles, apabila pasca produksi bermula. Sinematografer Hoyte van Hoytema merakam filem itu pada IMAX 65 mm dan 65 mm format besar stok filem. Dunkirk mempunyai kesan praktikal yang meluas, dan menggunakan beribu-ribu tambahan serta bot bersejarah dari pengungsian Dunkirk, dan kapal terbang tempoh.

Filem ini Diedarkan oleh Warner Bros., filem ini ditayangkan pada 13 Julai 2017 di Odeon Leicester Square di London, dan telah dikeluarkan di United Kingdom dan Amerika Syarikat pada 21 Julai. Filem ini adalah filem Perang Dunia II dengan kutipan tertinggi, menghasilkan $526 juta di seluruh dunia. Dunkirk menerima pujian untuk lakon layar, arahan, skor muzik, kesan bunyi dan sinematografinya; beberapa pengkritik menyebutnya karya terbaik Nolan, dan salah satu filem perang yang paling hebat. Filem ini menerima pelbagai penghargaan, termasuk lapan pencalonan di Anugerah Akademi ke-90: Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik (Pencalonan pengarah pertama Nolan di Oscar); ia seterusnya memenangi untuk Penyuntingan Bunyi Terbaik, Campuran Bunyi Terbaik dan Penyuntingan Filem Terbaik.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1940, semasa Pertempuran Perancis, beratus-ratus ribu prajurit bersekutu telah berundur ke Dunkirk. Tommy, seorang gadis muda British, adalah satu-satunya yang selamat dari serangan Jerman. Di pantai, dia mendapati beribu-ribu pasukan menanti pemindahan dan bertemu dengan Gibson, yang menguburkan mayat. Selepas serangan menyelam-pengebom Jerman, mereka mendapati lelaki yang cedera. Mereka tergesa-gesa tenggelam ke kapal hospital, dengan harapan dapat kekal di dalam kapal, tetapi diarahkan. Kapal itu tenggelam oleh pengebom menyelam; Tommy membantu seorang lagi askar, Alex, keluar dari air. Mereka meninggalkan pada malam pada perisai, tetapi ia ditenggelamkan oleh U-boat. Gibson membuka pukat, membebaskan Tommy dan Alex dari palang, dan mereka kembali ke pantai.

Dengan tahi lalat, hanya boleh didapati untuk kapal-kapal yang mendalam - draft kapal-kapal, Royal Navy menuntut kapal sipil di UK yang boleh sampai ke pantai. Di Weymouth, pelayar awam Dawson dan anaknya Peter menaiki botnya Moonstone , daripada membiarkan pasukannya memerintahnya. Secara tidak langsung, teman remaja Peter George menyertai mereka. Di laut, mereka menyelamatkan serpihan [[Shell shock] yang terkejut]] dari kapal yang rusak. Ketika dia menyadari bahwa Dawson sedang berlayar untuk Dunkirk, askar itu menuntut agar mereka kembali dan mencuba untuk merebut perahu; dalam perjuangan, George jatuh dan mengalami kecederaan kepala yang menjadikannya buta. Tiga Spitfires menyeberangi Saluran Bahasa Inggeris, menuju ke Dunkirk. Selepas pemimpin mereka ditembak jatuh dalam pertempuran anjing, salah seorang juruterbang, Farrier, menganggap arahan, walaupun tolok ukurnya hancur. Mereka menjimatkan mesin rampasan dari pengebom Jerman Heinkel He 111, tetapi Spitfire yang lain dilanggar dan parit. Juruterbang, Collins, tidak dapat membuka kanopinya untuk melarikan diri, tetapi diselamatkan oleh Moonstone .

Tommy, Alex dan Gibson menyertai sesetengah tentera dari rejimen Highlanders dan bersembunyi di dalam trawler yang diluncurkan di luar kawasan Allied. Tentera Jerman menembak di bot, dan air memasuki lubang peluru. Alex, dengan harapan untuk meringankan perahu, menuduh Gibson (yang telah diam sepanjang) menjadi seorang perisik Jerman, dan menuntut bahawa dia pergi. Gibson mendedahkan dia Perancis; dia mencuri identiti tentera mati yang dikebumikannya, dengan harapan akan dipindahkan dengan British. Kapten itu kembali dan bot berlayar ketika naiknya mengangkatnya dari pantai, tetapi para askar meninggalkannya ketika ia mulai tenggelam. Gibson tidak dapat keluar dan lemas. Alex dan Tommy berenang ke arah pemusnah berhampiran, tetapi ia tenggelam oleh pengebom. 'Manusia' Moonstone 'untuk mengambil orang-orang di dalam air, termasuk Alex dan Tommy. Peter mendapati bahawa George mati; apabila ditanya oleh askar yang terkejut, dia berbohong bahawa George baik-baik saja. Farrier menembak pengebom sebelum bahan api habis. Meluncur ke atas pantai, dia menembak peluru menyelam, dan kemudian melampaui perimeter. Dia menembak dengan pesawatnya dan kemudian ditawan. Di pantai, Panglima Tentera Laut Diraja Bolton menyaksikan meninggalkan tentera British yang terakhir. Dia mencatat bahawa hampir 300,000 telah dipindahkan, sepuluh kali lebih besar daripada Perdana Menteri Winston Churchill yang diharapkan. Dia tetap mengawasi pemindahan orang Perancis.

Tiba di Weymouth, Dawson mengucapkan tahniah kerana menyelamatkan begitu banyak lelaki. Askar yang mengejutkan shell melihat tubuh George terbawa. Peter pergi ke akhbar tempatan; artikel muka depan kemudian memuji George sebagai wira. Alex dan Tommy menaiki kereta api, dan Alex mengharapkan permusuhan orang awam apabila kereta api itu mendekati Woking, tetapi mereka menerima sambutan pahlawan. Tommy membaca Churchill's alamat ke negara dari akhbar

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Kritikan[sunting | sunting sumber]

Kutipan panggung[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan VarietyInsight-2017 tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Debruge-2017 tidak disediakan
  3. ^ a b c Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DunkirkMovie tidak disediakan
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BBFC tidak disediakan
  5. ^ a b c d Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BritishCouncil tidak disediakan
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BoxOfficeMojo tidak disediakan
  7. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Maytum-2017 tidak disediakan
  8. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan KentOnline-2017 tidak disediakan
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan citeAVmedia tidak disediakan
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Sullivan-2016 tidak disediakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]