Dura mater

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dura mater
Meninges di sistem saraf pusat
Dura mater memasuki rongga tengorak sebagai falx cerebri dan tentorium cerebelli dll.
Butiran
PendahuluKresta neural
Sebahagian daripadaMeninges melitupi otak dan saraf tunjang
Pengenalpastian
nama bahasa LatinDura mater
MeSHD004388
TAA14.1.01.101
A14.1.01.002
FMAFMA:9592
Terminologi anatomi

Dalam neuroanatomi, dura mater ialah membran tebal yang diperbuat daripada tisu penghubung padat tidak teratur yang mengelilingi otak dan saraf tunjang. Ia adalah lapisan paling luar daripada tiga lapisan membran yang dipanggil meninges yang melindungi sistem saraf pusat. Dua lagi lapisan meningeal ialah arachnoid mater dan pia mater. Ia menyelubungi arachnoid mater yang bertanggungjawab untuk menyimpan cecair serebrospinal. Ia diperoleh terutamanya daripada populasi sel puncak neural, dengan sumbangan postnatal oleh mesoderma paraksial.[1]

Struktur[sunting | sunting sumber]

Dura mater mempunyai beberapa fungsi dan lapisan. Dura mater ialah selaput yang menyelubungi arachnoid mater. Ia mengelilingi dan menyokong sinus dural (juga dipanggil sinus vena dural, sinus serebrum, atau sinus kranial) dan membawa darah dari otak ke jantung.

Dura mater kranial mempunyai dua lapisan yang dipanggil lamellae, lapisan cetek (juga dipanggil lapisan periosteal), yang berfungsi sebagai periosteum dalam tengkorak, dipanggil endokranium dan lapisan dalam dipanggil lapisan meningeal. Apabila ia menutupi saraf tunjang ia dikenali sebagai kantung dural atau kantung tekal. Tidak seperti dura mater tengkorak, dura mater tulang belakang hanya mempunyai satu lapisan, dikenali sebagai lapisan meningeal. Ruang berpotensi antara dua lapisan ini dikenali sebagai ruang epidura.[2]

Lipatan dan pantulan[sunting | sunting sumber]

Pantulan dan lipatan tulang belakang.

Dura ini berpisah kepada dua lapisan di pantulan dural (juga dikenali sebagai lipatan dural), tempat di mana lapisan dural dalam dipantulkan sebagai tonjolan seperti lembaran ke dalam rongga tengkorak. Terdapat dua pantulan dural utama:

Dua lipatan dalam dura lain ialah falks serebelum dan sela diafragma:

  • Falks serebelum (falx cerebelli) ialah lipatan dalam dural menegak yang terletak lebih rendah daripada tentorium serebelum di bahagian posterior fossa kranial posterior. Ia sebahagiannya memisahkan hemisfera serebelum.
  • Diafragma sela ialah lipatan dalam dural terkecil dan merupakan lembaran dura bulat yang digantung di antara proses klinoid, membentuk bumbung separa di atas fosa hipofisial. Diafragma sellae meliputi kelenjar pituitari dalam fosa ini dan mempunyai apertur bagi laluan infundibulum (tangkai pituitari) dan vena hipofisis.

Bekalan darah[sunting | sunting sumber]

Bekalan darah di dura mater bergantung pada kawasan rongga tengkorak: dalam fosa kranial anterior, arteri meninges anterior (cabang dari arteri etmoid) bertanggungjawab bagi bekalan darah; di fosa kranial tengah, arteri meninges tengah dan beberapa arteri aksesori pula bertanggungjawab. Arteri meningeal tengah ialah cabang langsung dari arteri maksimari dan memasuki rongga tengkorak melalui foramen spinosum, dan kemudian dibahagikan kepada anterior (yang berjalan biasanya dalam arah menegak merentasi pterion) dan posterior (yang berjalan secara posterior-superior), manakala aksesori arteri meninges (yang merupakan cabang dari arteri maksilari) memasuki tengkorak melalui foramen ovale dan kawasan bekalan antara dua foramina, dan dalam fossa kranial posterior dura mater mempunyai banyak bekalan darah dari arteri yang berbeza.

Saliran[sunting | sunting sumber]

Kedua-dua lapisan dura mater berjalan bersama di seluruh sebahagian besar tengkorak. Di mana mereka berpisah, jurang di antara mereka dipanggil sinus vena dural. Sinus ini mengalirkan darah dan cecair serebrospinal (CSF) dari otak dan mengalir ke dalam vena jugular dalaman.

Vili araknoid, yang merupakan hasil daripada arachnoid mater (lapisan meningeal tengah), memanjang ke dalam sinus vena dural untuk mengalirkan CSF. Villi ini bertindak sebagai injap sehala. Vena meningeal yang mengalir melalui dura mater, dan vena penyambung, yang mengalirkan tisu saraf di bawahnya dan menusuk dura mater, mengosongkan ke dalam sinus dural ini. Pecah di urat penghubung ini menyebabkan hematoma subdura.

Bekalan saraf[sunting | sunting sumber]

Membran dura mater supratentorial dibekalkan oleh cawangan meningeal kecil saraf trigeminal (V1, V2 dan V3).[5] Bekalan saraf bagi dura mater infratentorial adalah melalui saraf serviks atas dan cabang meningeal saraf vagus.[6]

Kepentingan[sunting | sunting sumber]

Banyak keadaan perubatan melibatkan dura mater. Hematoma subdura berlaku apabila terdapat pengumpulan darah yang tidak normal antara dura dan araknoid, biasanya akibat daripada urat penghubung yang terkoyak akibat trauma kepala. Hematoma epidural ialah pengumpulan darah di antara dura dengan permukaan dalam tengkorak, dan biasanya disebabkan oleh pendarahan arteri. Prosedur intradural, seperti penyingkiran tumor otak atau rawatan neuralgia trigeminal melalui penyahmampatan mikrovaskular, memerlukan hirisan dibuat pada dura mater. Untuk mencapai pembaikan kedap air dan mengelakkan komplikasi selepas pembedahan yang berpotensi, dura biasanya ditutup dengan jahitan. Sekiranya terdapat kekurangan dura, maka pengganti dural boleh digunakan untuk menggantikan membran ini. Jurang kecil dalam dura boleh ditutup dengan filem penutup pembedahan.

Pada tahun 2011, penyelidik menemui jambatan tisu penghubung dari rektus kapitis posterior major ke dura mater serviks. Pelbagai manifestasi klinikal mungkin dikaitkan dengan hubungan anatomi ini seperti sakit kepala, neuralgia trigeminal dan gejala lain yang melibatkan dura serviks.[7] Rektus capitis posterior minor mempunyai hubungan yang serupa.[8]

Sambungan dura-otot, dura-ligamen di bahagian atas tulang belakang serviks dan kawasan oksipital mungkin memberikan jawapan anatomi dan fisiologi kepada punca sakit kepala servikogenik. Cadangan ini akan menjelaskan lagi keberkesanan manipulasi dalam rawatan sakit kepala servikogenik.[9]

Palang Merah Amerika dan beberapa agensi lain yang menerima derma darah menganggap pemindahan dura mater, bersama-sama dengan penerimaan hormon pertumbuhan yang berasal dari pituitari sebagai faktor risiko akibat kebimbangan mengenai penyakit Creutzfeldt-Jakob.[10]

Ektopia tonsil serebelum, atau malformasi Chiari ialah keadaan yang sebelum ini dianggap sebagai kongenital, tetapi boleh disebabkan oleh trauma.[11] Ketegangan dural mungkin menarik otak kecil ke bawah, atau herotan tengkorak mungkin mendorong otak ke bawah.

Ektasia dura ialah pembesaran dura dan biasa berlaku dalam gangguan tisu penghubung, seperti sindrom Marfan dan sindrom Ehlers–Danlos. Keadaan ini kadangkala ditemui bersama dengan kecacatan Arnold–Chiari.

Kebocoran cecair serebrospinal spontan ialah cecair dan kehilangan tekanan cecair tulang belakang akibat lubang pada dura mater.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama dura mater berasal dari bahasa Latin untuk ibu tegar (atau ibu keras),[12] terjemahan pinjaman dari bahasa Arab أم الدماغ الصفيقة ( umm al-dimāgh al-ṣafīqah), secara literal "ibu otak tebal", matriks otak,[13][14] dan juga dirujuk dengan istilah pachymeninx.[13]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gagan, Jeffrey R.; Tholpady, Sunil S.; Ogle, Roy C. (2007). "Cellular dynamics and tissue interactions of the dura mater during head development". Birth Defects Research Part C: Embryo Today: Reviews. 81 (4): 297–304. doi:10.1002/bdrc.20104. PMID 18228258.
  2. ^ University of New England, The Dura Mater.
  3. ^ Shepherd S. 2004. "Head Trauma." Emedicine.com.
  4. ^ Vinas FC and Pilitsis J. 2004. "Penetrating Head Trauma." Emedicine.com.
  5. ^ 'Gray's Anatomy for Students' 2005, Drake, Vogl and Mitchell, Elsevier
  6. ^ Keller, Jeffrey T.; Saunders, Mary C.; Beduk, Altay; Jollis, James G. (1985-01-01). "Innervation of the posterior fossa dura of the cat". Brain Research Bulletin. 14 (1): 97–102. doi:10.1016/0361-9230(85)90181-9. ISSN 0361-9230. PMID 3872702.
  7. ^ Frank Scali; Eric S. Marsili; Matt E. Pontell (2011). "Anatomical Connection Between the Rectus Capitis Posterior Major and the Dura Mater". Spine. 36 (25): E1612–E1614. doi:10.1097/brs.0b013e31821129df. PMID 21278628.
  8. ^ Hack, GD (Dec 1, 1995). "Anatomic relation between the rectus capitis posterior minor muscle and the dura mater". Spine. 20 (23): 2484–6. doi:10.1097/00007632-199512000-00003. PMID 8610241.
  9. ^ Gary D. Hack; Peter Ratiu; John P. Kerr; Gwendolyn F. Dunn; Mi Young Toh. "Visualization of the Muscle-Dural Bridge in the Visible Human Female Data Set". The Visible Human Project, National Library of Medicine.
  10. ^ International Red Cross and Red Crescent Movement - redcross.org
  11. ^ Freeman, MD (2010). "A case-control study of cerebellar tonsillar ectopia (Chiari) and head/neck trauma (whiplash)". Brain Injury. 24 (7–8): 988–94. doi:10.3109/02699052.2010.490512. PMID 20545453.
  12. ^ Sakka, Laurent (2020), "Anatomy of the Spinal Meninges", Spinal Anatomy, Springer International Publishing, 12 (2): 403–419, doi:10.1007/978-3-030-20925-4_26, ISBN 978-3-030-20924-7, PMID 29506096
  13. ^ a b William C. Shiel Jr. "Medical Definition of Dura". Medicine Net.
  14. ^ "dura mater (n.)". Etymonline. Douglas Harper.