Duti import kenderaan bermotor Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Duti import kenderaan bermotor Malaysia ialah artikel yang menerangkan duti eksais ke atas kenderaan yang diimport ke dalam negara.[1]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Industri kereta Malaysia dikuasai oleh dua pengeluar tempatan yang disokong oleh kerajaan melalui Dasar Kereta Nasional contohnya halangan perdagangan. Pengeluar tempatan ini ialah Proton dan Perodua.[2] Duti eksais yang dikenakan ke atas kereta keluaran asing ini telah menjadikannya sangat mahal bagi pengguna di Malaysia. Cukai ini juga merupakan antara yang tertinggi di dunia. [3] Ini menjadikan kebanyakan kereta asing sangat mahal untuk pembeli, walaupun lebih murah di negara lain. Cukai ini menyebabkan kos kereta asing hampir tiga kali ganda atau 200% lebih daripada harga asal.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Malaysia Automotive Association". www.maa.org.my. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-04-14.
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 20 August 2010. Dicapai pada 20 October 2010.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 March 2012. Dicapai pada 20 October 2010.CS1 maint: archived copy as title (link)