Edens Zero

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Edens Zero
エデンズゼロ
(Edenzu Zero)
GenreFantasi, fiksyen sains[1][2]
Manga
PengarangHiro Mashima
PenerbitKodansha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
Majalah AsalWeekly Shōnen Magazine
Tarikh PengeluaranJun 27, 2018 – kini
Jilid1 (Senarai jilid-jilid)
Portal Anime dan Manga

Edens Zero (bahasa Jepun: エデンズゼロ, Romaji: Edenzu Zero) adalah siri manga Jepun yang ditulis dan digambarkan oleh Hiro Mashima. Pertama dilepaskan pada 27 Jun 2018, ia disirikan dalam Weekly Shōnen Magazine bersama jilid tankōbon yang dikeluarkan oleh Kodansha, yang telah menerbitkan siri ini serentak pada platform digital dalam enam bahasa lain.

Plot[sunting | sunting sumber]

Edens Zero mengisahkan Shiki Granbell, seorang anak yatim yang dibesarkan oleh animatronik yang tinggal di sebuah planet taman tema yang terpencil di Sakura Cosmos.[Jp. 1] Taman ini dilawati oleh dua pengembara angkasa, Rebecca dan teman kucingnya Happy, Shiki berkawan ketika mereka berada di sana merakam video untuk laman web perkongsian video B-Cube.[Jp. 2] Oleh kerana robot dihujung hayat bateri mereka, robot memaksa Shiki yang berputus asa pergi bersama Rebecca dan Happy dengan melakukan cubaan untuk membunuh mereka bertiga dan mencuri kapal angkasa Rebecca, Aqua Wing,[Jp. 3] menyelamatkan Shiki daripada menjadi terkandas sendirian di planet ini. Berikutan itu, Shiki bergabung dengan Rebecca dan Happy untuk meneroka alam semesta dengan harapan membuat kawan-kawan baru untuk dirinya sendiri.

Watak[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Shiki Granbell (シキ・グランベル, Shiki Guranberu)
Shiki adalah penghuni manusia tunggal di Kerajaan Granbell,[Jp. 4] taman tema fantasi di planet yang didiami oleh robot Granbell, yang mana Rebecca berasal dari nama keluarganya. Diadopsi sebagai cucu Raja Syaitan Ziggy, dia adalah pewaris Ether Gear[Jp. 5] kepunyaan Demon King yang berasaskan graviti, keupayaan luar biasa yang menyusun semula aliran "eter"[Ms. 1] yang tersembunyi di dalam badannya ke dalam mesin, yang membolehkannya mengubah kekuatan dan arah graviti untuk dirinya sendiri dan orang lain. Shiki bercita-cita untuk membuat banyak rakan di luar planetnya mungkin dengan melengkapkan impian datuknya yang belum dipenuhi untuk mencari ibu dewi kosmik. Walau bagaimanapun, dia canggung secara sosial di kalangan manusia lain kerana menghabiskan sebahagian besar hidupnya di kalangan robot.
Rebecca (レベッカ, Rebekka)
Rebecca adalah seorang gadis dari planet Blue Garden[Jp. 6] yang mengembara ke planet yang berlainan untuk merakam video untuknya dan rakannya Happy di akaun B-Cubenya, Aoneko Channel,[Jp. 7] dengan matlamat mendapatkan satu juta pelanggan. Dia juga pemilik dan perintis Aqua Wing, sebuah kapal angkasa yang berfungsi sebagai kerabat. Biasanya seorang gadis yang ceria dan bertenaga, dia mengamalkan keperibadian bodoh[Ms. 1] dan agresif ketika dalam pertempuran, dan menunjukkan kemahiran menembak yang baik dengan Happy berbentuk blaster kembar.
Happy (ハッピー, Happī)
Happy adalah kucing biru, antropomorfik asing dari planet Exceed,[Jp. 8] berdasarkan watak nama yang sama dari siri Fairy Tail oleh Hiro Mashima. Semasa zaman kanak-kanak Rebecca, Happy terbunuh dalam kemalangan jalan raya dan dihidupkan semula sebagai cyborg dengan badan prostetik yang dicipta oleh Profesor Weisz. Bertindak sebagai sahabat Rebecca, dia boleh menyusun semula badannya menjadi sepasang raygun yang dipanggil Happy Blasters,[Jp. 9] yang digunakan oleh Rebecca, yang melancarkan peluru eter yang tidak mematikan.
Weisz Steiner (ワイズ・シュタイナー, Waizu Shutainā)
Weisz adalah seorang profesor tua dan bekas pencuri dari planet Norma[Jp. 10] yang menggunakan satu bentuk Ether Gear yang dipanggil Machina Maker[Jp. 11] yang membolehkan secara segera membina semula dan mengubah suai mesin. Dia bertanggungjawab untuk membina semula Happy sebagai robot untuk Rebecca, berkhidmat sebagai dermawan mereka. Sebagai akibat daripada pemakan waktu Chronophage yang menghidupkan semula masa Norma sebanyak lima puluh tahun, versi yang lebih muda dari Weisz wujud bersama dengan dirinya sekarang dan mengiringi kumpulan Shiki dalam pengembaraan mereka.

Watak sampingan[sunting | sunting sumber]

  • Raja Syaitan Ziggy[Jp. 12] adalah robot yang baik dan datuk angkat Shiki di Kerajaan Granbell, di mana dia berkhidmat sebagai watak jahat animatronic taman sebelum memecahkan semasa zaman kanak-kanak Shiki.
  • Mother[Jp. 13] adalah manusia bersaiz planet yang wujud di luar Sakura Cosmos, di mana dia dianggap sebagai dewi mitos. Dia adalah subjek usaha pencarian gagal yang banyak yang dilakukan oleh penjelajah angkasa, dengan Shiki bertekad untuk menjadi yang pertama untuk mengesahkan kewujudannya.
  • Elsie Crimson[Jp. 14] adalah sebuah lanun angkasa berperisai yang terkenal dengan menakluk tujuh "alam kosmik" alam semesta. Dia menjadi salah satu sekutu Shiki selepas menyerahkan kapal perang Ziggy kepada Shiki kerana terhutang budi kepada Raja Syaitan. Nama dan rupanya sama dengan Erza Scarlet, seorang watak dalam siri Fairy Tail.
  • Clarisse Layer[Jp. 15] adalah penyambut tetamu yang sensitif dan mesra dari Shooting Starlight,[Jp. 16] sebuah persatuan pengembara di Blue Garden dimana Shiki, Rebecca, dan Happy merupakan antara ahli-ahlinya.
  • Labilia Christy[Jp. 17] adalah personaliti B-Cube yang terkenal dan ahli Starlight Shooting yang mempunyai hubungan antagonistik dengan Rebecca. Dia menjadi terpesona dengan Shiki selepas terkena kuasa graviti Shiki, dan mahu menjadikan Shiki sebagai tumpuan videonya yang seterusnya.
  • Xiaomei[Jp. 18] adalah seorang gadis yang mengetahui segalanya sebagai narator siri sebagai pemecah dinding keempat.
  • E.M. Pino[Jp. 19] adalah "anti-bot" android miniatur yang mampu mencipta EMP yang melumpuhkan jentera dan Ether Gear untuk jangka waktu yang singkat. Dia adalah harta Raja Syaitan, dan menyertai kru Shiki untuk memulihkan ingatannya kepada "tuan"nya selepas ia dipadamkan oleh bekas geng jenayah Weisz.
  • Justice,[Jp. 20] Victory,[Jp. 21] dan Creed[Jp. 22] adalah pegawai dari Tentera Bersekutu Antara Bintang,[Jp. 23] angkatan tentera kerajaan kosmik yang mengejar Elsie Crimson.

Produksi[sunting | sunting sumber]

Berikutan kesimpulan siri beliau Fairy Tail pada 26 Julai 2017, Hiro Mashima mencatatkan sebuah Tweet pada 31 Disember 2017 menjanjikan untuk memulakan siri baru pada 2018.[3] Selepas lawatannya ke Festival Komik Antarabangsa Angoulême di Perancis, Mashima mendedahkan bahawa siri baru itu akan menjadi "satu bentuk baru fantasi", dan menyatakan watak Plue dari siri terdahulu Rave Master akan muncul dalam manga.[1] Pada 14 Mei 2018, Mashima mengulas di Twitter bahawa dia telah menjadi "agak keliru" kerana bekerja serentak pada siri ini, sebuah sambungan Fairy Tail, dan satu lagi projek "rahsia". Dia juga menyatakan bahawa dia datang dengan idea baru untuk siri "satu demi satu".[4] Pada 30 Mei, 2018, Weekly Shōnen Magazine mendedahkan bahawa siri itu secara sementara bertajuk Eden's Zero.[5]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Siri ini dilancarkan pada majalah manga shōnen Weekly Shōnen Magazine pada 27 Jun 2018.[6] Siri ini diterbitkan serentak dalam enam bahasa yang berlainan: Bahasa Inggeris, Perancis, Cina, Korea, Thailand, dan Brazil Portugis.[5][7] Penerbit Amerika Utara Kodansha USA akan melepaskan bab siri platform digital seperti Crunchyroll Manga, ComiXology, dan Amazon Kindle.[5] Jilid tankōbon pertama telah dikeluarkan pada 14 September 2018.[8]

Senarai jilid[sunting | sunting sumber]

Bil.TajukKeluaran JepunKeluaran Inggeris
1Ke Langit Di mana Bunga Ceri Bertebaran
Sakura Mau Sora ni (桜舞うソラに)
September 14, 2018[8][9]
ISBN 978-4-06-513234-0
November 6, 2018[10]
ISBN 978-1-63-236756-3
  1. "Ke Langit Di mana Bunga Ceri Bertebaran" (桜舞うソラに, Sakura Mau Sora ni)
  2. "Gadis dan Kucing Biru" (少女と青猫, Shōjo to Ao Neko)
  1. "Pengembara" (冒険者たち, Bōkensha-tachi)
  2. "Norma" (ノーマ, Nōma)
Shiki dibesarkan dari zaman kanak-kanak oleh komuniti robot di taman tema Granbell Kingdom yang terbengkalai. Taman ini dikunjungi oleh dua pelancong — Rebecca dan teman kucing sibernetiknya, Happy — dimana Shiki dengan cepat menjadi kawan. Keesokan harinya, robot-robot taman itu memusuhi dan menahan para pelawat, mengisytiharkan membalas dendam terhadap manusia kerana membuang mereka semua. Apabila robot menyerang Shiki juga, dia melawan dan menyelamatkan Rebecca menggunakan keupayaan Gravity Ether Gearnya. Rebecca dan Happy melarikan diri dari planet ini dengan Shiki di kapal angkasa mereka, Aqua Wing, sementara robot-robot itu mengungkapkan kepuasan terhadap pelarian Shiki untuk menyelamatkan Shiki dari terkandas keseorangan sebelum semua robot serentak rebah dan rosak. Ketiganya tiba di planet Blue Garden dan mendaftarkan Shiki ke dalam persatuan pengembara, di mana Shiki mengenali hologram entiti kosmik yang dipanggil Mother. Apabila persatuan itu tidak percaya dengan pertemuan Shiki dengannya, dia dan kawan-kawannya memutuskan untuk mencari Mother dan membuktikan kewujudannya, menuju ke planet Norma untuk memperolehi kapal yang lebih baik daripada dermawan kepada Rebecca dan Happy, Professor Weisz Steiner. Setelah melawat makmal Weisz, mereka dihadapkan dengan orang asing yang memperkenalkan dirinya dengan nama profesor.
2TBAFebruari 5, 2019[11]
ISBN 978-1-63-236757-0
3TBAApril 2, 2019[12]
ISBN 9781632367587
4TBAJun 4, 2019[13]
ISBN 9781632367587

Bab yang masih belum dalam format tankōbon[sunting | sunting sumber]

Bab-bab ini masih belum diterbitkan dalam jilid tankōbon. Mereka pada asalnya disirikan di Jepun dalam isu-isu Weekly Shōnen Magazine dan dalam bahasa Inggeris dalam isu-isu Crunchyroll Manga dari Julai 2018.

  1. "Lelaki Bernama Weisz" (ワイズという男, Waizu Toiu Otoko)
  2. "Pencuri" (盗賊(シーフ), Shīfu)
  3. "Air Mata Besi" (鉄の涙, Tetsu no Namida)
  4. "Krash!! Keluarga Sibir" (激突!! シビルファミリー, Gekitotsu!! Shibiru Famirī)
  5. "Lwn. Foote Bersaudara" (VS. フットブラザーズ, VS. Futto Burazāzu)
  6. "Kita kawan, bukan?" (友達だろ, Tomodachi Daro)
  7. "Machina Maker" (マキナ・メイカー, Makina Meikā)
  8. "Skull Fairy" (スカルフェアリー号, Sukaru Fearī-gō)
  9. "Edens Zero" (シキVSエルシー, Shiki VS Erushī, lit. "Shiki vs. Elsie")
  10. "Lahir Semula" (もう一度生まれる, Mō Ichido Umareru)
  11. "Kapal Raja Syaitan" (魔王戦艦, Maō Senkan)

Nota[sunting | sunting sumber]

Bahasa Jepun
  1. ^ 桜宇宙, サクラコスモス Sakura Kosumosu?, lit. "Kosmos Bunga Ceri"
  2. ^ B・キューブ B Kyūbu?
  3. ^ アクアウイング Akua Uingu?
  4. ^ グランベル王国 Guranberu Ōkoku?
  5. ^ エーテルギア Ēteru Gia?
  6. ^ ブルーガーデン Burū Gāden?
  7. ^ AONEKOチャネル Aoneko Chaneru?, lit. "Siaran Kucing Biru"
  8. ^ エクシド星 Ekushido-hoshi?
  9. ^ ハッピーブラスター Happī Burasutā?
  10. ^ ノーマ Nōma?
  11. ^ マキナ・メイカー Makina Meikā?
  12. ^ 魔王ジギー Maō Jigī?
  13. ^ マザー Mazā?
  14. ^ エルシー・クリムゾン Erushī Kurimuzon?
  15. ^ クラリス・レイヤー Kurarisu Reiyā?
  16. ^ 流星の灯 Ryūsei no Tomoshibi?
  17. ^ ラビリア・クリスティ Rabiria Kurisuti?
  18. ^ シャオメイ Shaomei?
  19. ^ EMピーノ Ī Emu Pīno?
  20. ^ ジャスティス Jasutisu?
  21. ^ ビクトリー Bikutorī?
  22. ^ クリード Kurīdo?
  23. ^ 星系連盟軍 Seikei Renmeigun?
Bahasa Melayu
  1. ^ a b ether Definisi: (gas) eterselanjutnya di PRPM Ralat petik: Invalid <ref> tag; name "" defined multiple times with different content

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Hodgkins, Crystalyn (January 28, 2018). "Hiro Mashima Teases More Details About Planned New Work". Anime News Network. Dicapai June 1, 2018. 
  2. ^ "EDENS ZERO #1". Comixology. Dicapai June 27, 2018. 
  3. ^ Sherman, Jennifer (December 31, 2017). "Fairy Tail Creator Hiro Mashima: 'I'll Work Hard to Launch a New Manga Next Year'". Anime News Network. Dicapai June 1, 2018. 
  4. ^ Sherman, Jennifer (May 14, 2018). "Fairy Tail Manga's Hiro Mashima Teases 'Secret' Project". Anime News Network. Dicapai June 1, 2018. 
  5. ^ a b c Hodgkins, Crystalyn (May 29, 2018). "Hiro Mashima's New Manga Gets Tentative Title, Simultaneous Release in 5 Languages". Anime News Network. Dicapai June 1, 2018. 
  6. ^ Hodgkins, Crystalyn (April 5, 2018). "Hiro Mashima Launches New Manga on June 27, Also Plans Fairy Tail Sequel & Spinoff Manga". Anime News Network. Dicapai June 1, 2018. 
  7. ^ "#NovidadeJBC: Edens Zero!!! - Henshin". Henshin (dalam bahasa Portugis). 2018-06-22. Dicapai 2018-07-26. 
  8. ^ a b "EDENS ZERO(1)". Kodansha (dalam bahasa Japanese). Dicapai September 8, 2018. 
  9. ^ "EDENS ZERO(1)特装版". Kodansha (dalam bahasa Japanese). Dicapai September 8, 2018. 
  10. ^ "Edens Zero 1". Penguin Random House. Dicapai July 15, 2018. 
  11. ^ "Edens Zero 2". Penguin Random House. Dicapai July 15, 2018. 
  12. ^ "Edens Zero 3". Penguin Random House. Dicapai July 15, 2018. 
  13. ^ "Edens Zero 4". Penguin Random House. Dicapai September 8, 2018.