Edgecliff, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Edgecliff
SydneyNew South Wales
Pusat Edgecliff, New South Head Road
Map
Map
Penduduk2,580 (2016)[1]
 • Kepadatan8,060/km2 (20,900/sq mi)
Poskod2027
Kawasan0.32 km2 (0.1 sq mi)
Lokasi4 km (2 mi) E Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanPerbandaran Woollahra
Kawasan pilihan raya negeriSydney
Kawasan pilihan raya persekutuanWentworth
Subbandar di sekitar Edgecliff:
Teluk Rushcutters Darling Point Double Bay
Darlinghurst Edgecliff Double Bay
Paddington Woollahra Bukit Bellevue

Edgecliff adalah pinggir bandar kecil di Subbandar Timur di Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Edgecliff terletak 4 kilometer di sebelah timur daerah pusat perniagaan Sydney, di kawasan pemerintahan tempatan di Perbandaran Woollahra. Poskod adalah 2027.

Edgecliff dikelilingi oleh pinggir bandar Double Bay, Woollahra, Paddington, Rushcutters Bay dan Darling Point. Harga harta tanah sangat tinggi kerana berdekatan dengan bandar dan banyak kediaman memberikan pemandangan Port Jackson (Pelabuhan Sydney).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Edgecliff mengambil namanya dari lokasinya kerana secara harfiah terletak di pinggir tebing. Tebing berbatu digali secara meluas pada awal penempatan Eropah.

Kawasan ini dikuasai untuk beberapa waktu oleh harta tanah Glenrock, di sebelah utara New South Head Road. Sir Edward Knox membina Fiona pada tahun 1864 setelah ia dirancang oleh J. F. Hilly. Ini telah digambarkan sebagai "sebuah rumah agam Kebangkitan Klasik dua tingkat" dan terbuat dari batu pasir. Unsur-unsur harta tanah lain termasuk Glenrock, sebuah kediaman Italianate yang dirancang oleh David MacBeath dan dibina oleh John Marks sekitar tahun 1870. Terdapat juga gerbang besi tempa dan batu pasir yang besar. Bangunan ini dirobohkan ketika Jalan New South Head dilebarkan, namun pintu gerbangnya tetap selamat. Juga di ladang itu adalah Rumah Dower, sebuah rumah batu pasir Victoria Kebangkitan Gothik, yang dibina beberapa ketika selepas tahun 1842 oleh Whistler Smith. Estet ini kini menjadi lokasi Sekolah Ascham, dan barang-barang di atas terdapat di Estet Negara.[2]

Pada bulan September 1894 sebuah perkhidmatan trem kabel dibuka, yang beroperasi dari King Street di bandar ke Ocean Street di Edgecliff. Rumah kuasa yang memandu ia terletak di Rushcutters Bay. Tidak seperti trem lain pada zaman itu yang didorong oleh wap, kabel itu berlari di selokan antara trek. Kereta mencengkam kabel bergerak untuk maju dan melepaskannya untuk berhenti. Ia beroperasi sehingga tahun 1905 ketika laluan trem dihidupkan elektrik. Stesen kereta api Edgecliff dibuka pada tahun 1979, ketika landasan kereta api Eastern Suburbs dibuka dari Central ke Bondi Junction.[3]

Senarai warisan[sunting | sunting sumber]

Edgecliff mempunyai sejumlah laman web yang tersenarai sebagai warisan, termasuk:

Jumlah penduduk[sunting | sunting sumber]

Pada 2016, terdapat 2,580 penduduk di Edgecliff.[1]

  • Sebilangan besar orang di Edgecliff berasal dari latar belakang Inggeris-Keltik dengan keturunan yang paling biasa adalah Inggeris 24.9%, Australia 15.0%, Ireland 10.7% dan Scotland 8.1%.
  • 53.3% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran yang paling biasa seterusnya ialah England pada 7.4%.
  • 72.6% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah.
  • Jawapan yang paling umum untuk agama adalah Tidak Beragama 33.0% dan Katolik 19.1%.
  • Dengan stesen kereta api dan jaraknya dekat dengan kota, terdapat kadar penggunaan pengangkutan awam yang tinggi. 41.8% orang mengembara ke tempat kerja dengan pengangkutan awam, berbanding dengan purata negara 10.4%.
  • Perumahan di Edgecliff berkepadatan tinggi dan kediaman persendirian yang paling banyak diduduki adalah pangsapuri (73.6%). Sebahagian besar kediaman selebihnya berkembar (21.6%).

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Perkembangan komersial terletak di New South Head Road. Pusat Edgecliff adalah bangunan komersial dengan ruang runcit berhampiran dengan perkhidmatan pengangkutan dan ruang pejabat di atas. Edgecliff Eastpoint adalah pusat membeli-belah di atas stesen kereta api Edgecliff dan di bawah pertukaran bas.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Stesen kereta api Edgecliff adalah stesen kereta api bawah tanah di Laluan Eastern Suburbs dari rangkaian Sydney Trains. Keretapi agak kerap, terutamanya pada waktu puncak. Pertukaran bas terletak di atas stesen keretapi.

Sekolah[sunting | sunting sumber]

Ascham School dan salah satu sekolah rendah Sydney Grammar bersempadan dengan Edgecliff. Padang Sukan Weigall dan White City, yang keduanya milik Sydney Grammar School, juga terletak berdekatan.

Sport and recreation[sunting | sunting sumber]

Since 1908, Edgecliff has been represented in one of Australia's most popular sporting competitions, the National Rugby League, by the Sydney Roosters, officially known as the Eastern Suburbs District Rugby League Football Club.

References[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Edgecliff (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 2 Julai 2017. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company of Australia, 1981, ISBN 0-333-33750-6
  3. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8
  4. ^ "Fenton and surrounds". Daftar Warisan Negeri New South Wales. Pejabat Alam Sekitar dan Warisan. H00249. Dicapai pada 18 Mei 2018.


Koordinat: 33°53′00″S 151°14′00″E / 33.8833°S 151.2333°E / -33.8833; 151.2333 Templat:Sydney Woollahra suburbs