Ekolokasi haiwan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penggambaran isyarat ultrabunyi yang dikeluarkan oleh kelawar, dan gema dari objek berdekatan.

Ekolokasi atau biosonar ialah kaedah sonar biologi yang digunakan oleh beberapa jenis haiwan. Haiwan melepaskan makanan memanggil kepada persekitaran dan mendengar gema panggilan yang berpantul pulang dari pelbagai objek berhampiran; gema-gema dimanfaatkan untuk mencari dan mengenal pasti objek. Ekolokasi turut digunakan untuk navigasi dan untuk mencari (atau memburu) dalam pelbagai persekitaran.

Kebolehan ini didapati dalam haiwan berkeliaran termasuk beberapa mamalia dan beberapa burung; terutamanya microchiropteran kelawar dan odontocetes (ikan paus dan ikan lumba-lumba bergigi), tetapi juga dalam bentuk mudah dalam kumpulan-kumpulan lain seperti tikus kasturi, satu genus megachiropteran kelawar (Rousettus) dan dua gua kediaman burung, yang dipanggil gua burung layang-layang dalam genus Aerodramus (dahulu Collocalia) dan Oilbird Steatornis caripensis yang tidak berkaitan.[1]

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Holland, R. A.; Waters, D. A.; Rayner, J. M. V. (2004). "Echolocation signal structure in the Megachiropteran bat Rousettus aegyptiacus Geoffroy 1810". Journal of Experimental Biology. 207 (25): 4361–4369. doi:10.1242/Jeb.01288. PMID 15557022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]