Ekspedisi Amerika Syarikat ke Korea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ekspedisi ke Korea
ايكسڤديسي اميريک شريكت ک كوريا

Sujagi yang drampas di atas kapal USS Colorado pada Jun 1871
Tarikh1 Jun – 3 Julai 1871
LokasiKoordinat: 37°42′00″N 126°26′00″E / 37.7000°N 126.4333°E / 37.7000; 126.4333
Keputusan

Status quo ante bellum[1]

  • Penarikan pasukan Amerika
  • Korea mengekalkan dasar pemencilan
Pihak yang terlibat
 Amerika Syarikat Korea
Komandan dan pemimpin
John Rodgers
Winfield Schley
Eo Jae-yeon 
Kekuatan
  • 650 lelaki
  • 1 kapal frigat
  • 2 kapal perang
  • 2 bot pembedil
  • 800 lelaki
  • 40 butir meriam
  • 6 kubu
  • 4 penyangga meriam pantai
Kerugian dan korban
  • 3 maut
  • 10 cedera
  • 1 bot pembedil rosak
  • 243 maut
  • 20 ditawan
  • 40 meriam ditawan
  • 5 kubu musnah
  • 1 kubu rosak
  • 4 penyangga meriam pantai musnah
Ekspedisi Amerika Syarikat ke Korea
Hangul신미양요
Hanja辛未洋擾
Perumian SemakanShinmiyangyo
McCune–ReischauerShinmiyangyo

Ekspedisi Amerika Syarikat ke Korea, yang dikenali di Korea sebagai Shinmiyangyo (Hangul신미양요; Hanja辛未洋擾; lit. "Gangguan Barat pada Tahun Shinmi (1871)" atau ringkasnya Ekspedisi ke Korea, ialah tindakan ketenteraan Amerika yang pertama di Korea dan berlaku terutamanya di dan sekitar Pulau Ganghwa pada tahun 1871. Sebab kehadiran tentera darat dan tentera laut Amerika di Korea adalah untuk menyokong delegasi diplomatik Amerika yang dihantar untuk merundingkan perdagangan dan hubungan politik dengan negara semenanjung yang diketuai oleh duta Amerika ke China, Frederick Low, untuk memastikan nasib kapal dagang General Sherman, yang telah hilang semasa melawat ke Korea pada tahun 1866. Bagaimanapun, menurut artikel National Interest, rekod Low sendiri menunjukkan kempen punitif itu didorong oleh keperluan untuk menunjukkan kuasa Amerika ke atas apa yang dianggapnya sebagai negara yang lebih lemah. Sebelum ini, komander Amerika berasa berhak untuk dapat memasuki perairan Korea "secara aman" untuk tinjauan dan perdagangan menggunakan kapal perang bersenjata lengkap dan telah mengabaikan permintaan diplomatik berulang oleh Korea untuk menghormati kedaulatan negara itu.[2]

Pada tahun 1871, Amerika Syarikat menghantar Low bersama Skuadron Asiatik Tentera Laut AS ke Korea untuk menyiasat kehilangan Jeneral Sherman dan juga cuba meyakinkan orang Korea dalam membuka hubungan perdagangan. Pegawai Korea bagaimanapun menjelaskan kepada Low bahawa mereka tidak berminat dengan perjanjian perdagangan.

Apabila penyangga meriam pantai Korea menyerang dua buah kapal perang Amerika pada 1 Jun yang sedang menyusuri Sungai Han, Low memutuskan untuk menyerang kubu melainkan orang Korea secara rasmi meminta maaf atas serangan hendap di tepi sungai. Bagaimanapun, pegawai Korea menghantar surat yang menyatakan bahawa Amerika bertanggungjawab kerana melanggar undang-undang negara mereka melalui penghantaran kapal perang bersenjata secara tidak sah ke perairan wilayah mereka, dan juga akhirnya menjelaskan kepada Low tentang apa yang sama berlaku kepada General Sherman.

Gabenor Ganghwa juga menghantar apa yang disifatkan Low sebagai "beberapa barang tidak bernilai"—tiga ekor lembu, lima puluh ekor ayam dan seribu telur—dalam usaha untuk mengurangkan ketegangan. Orang Amerika menolak tawaran itu. Sebaliknya kempen punitif dilancarkan selepas laksamana Amerika yang memerintah gagal menerima permohonan maaf rasmi daripada rakyat Korea.[3] Sifat pemencilan kerajaan dinasti Joseon dan sifat imperial Amerika yang tidak mengiktiraf dasar yang ditetapkan Korea, mengubah ekspedisi diplomatik menjadi konflik bersenjata.[4] Pada 10 Jun, kira-kira 650 orang Amerika mendarat dan menawan beberapa kubu, membunuh lebih 200 tentera Korea dengan kehilangan hanya tiga tentera Amerika yang mati. Korea terus menolak untuk berunding dengan Amerika Syarikat sehingga tahun 1882. 

Pertembungan awal[sunting | sunting sumber]

Ekspedisi itu terdiri daripada kira-kira 650 orang, lebih 500 orang kelasi dan 100 orang Marin, serta lima kapal perang:[5] Colorado, Alaska, Palos, Monocacy, dan Benicia. Berangkat di Colorado ialah Laksamana Muda John Rodgers, dan Frederick F. Low, Duta Besar Amerika Syarikat ke China.[6][7] Pasukan Korea, yang dikenali sebagai "Pemburu Harimau", diketuai oleh Jeneral Eo Jae-yeon (Hangul: 어재연; Hanja: 魚在淵).

Orang Amerika selamat membuat hubungan dengan penduduk Korea, yang digambarkan sebagai "orang yang memakai pakaian putih". Apabila mereka bertanya tentang insiden General Sherman, orang Korea pada mulanya keberatan untuk membincangkan topik itu, kononnya untuk mengelak daripada membayar sebarang pampasan. Akibatnya, Amerika memberitahu orang Korea bahawa armada mereka akan meneroka kawasan itu, dan bahawa mereka tidak bermaksud membahayakan. Gerak isyarat ini telah disalahtafsirkan; dasar Korea pada masa itu melarang kapal asing belayar di Sungai Han, kerana ia menuju terus ke ibu kota Hanyang, Seoul zaman moden. Oleh itu, kerajaan Joseon menolak permintaan AS. Walau bagaimanapun, di sebalik penolakan kerajaan Joseon, Amerika Syarikat terus berlayar.[8]

Pada 1 Jun, kubu Korea menembak ke arah armada AS semasa mereka belayar ke Selat Ganghwa, yang menuju ke sungai. Tentera AS tidak mengalami kerosakan teruk kerana "tembakan buruk [K]orean, yang apinya, walaupun sangat panas selama lima belas minit mereka mengekalkannya, tidak terarah, dan akibatnya tidak berkesan."[9] AS menuntut permohonan maaf dalam tempoh 10 hari; tiada tindak balas dari pihak lawan jadi Rodgers memutuskan serangan punitif ke atas kubu.[7]

Pertempuran Ganghwa[sunting | sunting sumber]

Askar tentera Amerika selepas menawan Fort Dŏkjin (Fort Monocacy) pada 10 Jun oleh Felice Beato.

Pada 10 Jun, orang Amerika menyerang Garison Choji yang mempunyai pertahanan kecil di Ganghwa, di sepanjang Sungai Salee. Orang Korea dipersenjatai dengan senjata yang sangat ketinggalan zaman, seperti pencucuh tetapi dengan meriam. Selepas mereka ditakluki dengan cepat, orang Amerika bergerak ke objektif mereka yang seterusnya, Garison Deokjin Garrison. Pasukan Korea yang kurang bersenjata telah dijauhkan dari jarak efektif oleh meriam katak 12 paun Amerika. Tentera Amerika meneruskan ke arah objektif seterusnya, Kubu Deokjin, yang mereka dapati terbengkalai. Kelasi dan Marin segera membongkar kubu ini dan terus ke Garison Gwangseong, sebuah kubu. Pada masa ini, tentera Korea telah berkumpul semula di sana. Di sepanjang perjalanan, beberapa unit Korea cuba mengapit tentera AS, tetapi ditewaskan sekali lagi kerana penempatan strategik artileri di dua buah bukit.

Tembakan artileri daripada tentera darat dan Monocacy luar pesisir membedil benteng sebagai persediaan untuk serangan oleh tentera AS. Pasukan 546 orang kelasi dan 105 orang Marin berkumpul di bukit di barat kubu (tentera infantri berada di atas bukit di sebelah barat kubu, manakala tentera artileri di bukit satu lagi kedua-duanya membedil kubu dan juga menutup rusuk dan belakang Amerika) mengekalkan perlindungan dan balas tembakan. Setelah pengeboman berhenti, orang Amerika menyerbu benteng, diketuai oleh Leftenan Hugh McKee. Masa mengisi semula peluru senapan cucuh yang perlahan membantu orang Amerika, yang bersenjata dengan karbin Remington Rolling Block yang unggul, yang boleh melepasi dinding; orang Korea malah akhirnya membaling batu ke arah penyerang.

McKee ialah orang pertama yang berjaya masuk ke dalam benteng, dan cedera parah akibat tembakan di pangkal paha. Selepas beliau, muncul pula Komander Winfield Scott Schley, yang menembak askar Korea yang telah membunuh McKee.[10] Bendera komander Korea, General Eo Jae-Yon, yang dipanggil "Sujagi" oleh Korea, telah dirampas oleh Koperal Charles Brown pengawal Colorado dan Prebet Hugh Purvis pengawal Alaska.[11] Jeneral Eo pula telah dibunuh oleh Prebet James Dougherty.[12] Semasa berkhidmat sebagai pembawa panji untuk anak-anak kapal Colorado dan Marin, Carpenter Colorado Cyrus Hayden menanam bendera AS di kubu walaupun dihujani api musuh. Koperal Brown, Prebet Dougherty dan Purvis, dan Carpenter Hayden kemudian menerima Pingat Kehormatan.

Perlawanan itu berlangsung selama lima belas minit. Jumlah yang terbunuh ialah 243 warga Korea dan tiga warga Amerika; McKee, Pelaut Seth Allen, dan Prebet Kor Marin AS Denis Hanrahan.[13] 10 orang Amerika telah cedera dan 20 orang Korea telah ditangkap, beberapa daripadanya telah cedera. Lima buah kubu Korea telah ditawan secara keseluruhan, dengan berpuluh-puluh meriam kecil yang pelbagai.[14][15] Timbalan komander Korea adalah antara yang cedera yang ditangkap.[16] AS berharap untuk menggunakan tawanan sebagai tebusan untuk bertemu dengan pegawai tempatan, tetapi orang Korea enggan, menggelar tawanan tersebut sebagai pengecut dan "Low diberitahu bahawa dia dialu-alukan untuk menahan tahanan yang cedera".[17] Tetapi orang Amerika membebaskan tahanan dan beredar pergi.

Berikutan operasi ketenteraan pada 10–12 Jun, Skuadron Asiatik Amerika Syarikat tinggal di pelabuhan di Pulau Jakyak sehingga 3 Julai, apabila mereka berlepas ke China.[18][19]

Kesudahannya[sunting | sunting sumber]

Amerika Syarikat berharap bahawa kemenangan mereka akan memujuk rakyat Korea untuk kembali ke meja rundingan. Tetapi orang Korea enggan berunding. Malah, peristiwa-peristiwa ini menyebabkan pemangku raja Daewon-gun mengukuhkan dasar pemencilannya dan mengeluarkan pengisytiharan kebangsaan untuk menentang orang asing.[20] Selain itu, orang Korea tidak lama kemudian menghantar bala bantuan dalam jumlah besar yang bersenjatakan senjata moden untuk menghadapi tentera Amerika. Menyedari bahawa kemungkinan telah berubah, armada AS akibatnya beredar dan berlayar ke China pada 3 Julai.[21]

Tiada lagi serangan ke atas kapal asing sejak itu. Pada tahun 1876, Korea mengadakan perjanjian perdagangan dengan Jepun selepas kapal Jepun menghampiri Pulau Ganghwa dan mengancam untuk menembak Seoul. Perjanjian dengan negara-negara Eropah dan AS diikuti tidak lama kemudian.

Sembilan orang kelasi telah dianugerahkan Pingat Kehormatan, yang pertama untuk tindakan dalam konflik asing.

Perjanjian Persahabatan dan Perdagangan[sunting | sunting sumber]

Dari April–Mei 1882, Amerika Syarikat, yang diwakili oleh Komodor Robert W. Shufeldt dari Tentera Laut Amerika Syarikat, dan Korea berunding dan meluluskan perjanjian 14 perkara.[22] Perjanjian itu mewujudkan persahabatan bersama dan bantuan bersama sekiranya berlaku serangan;[23] dan juga menangani perkara khusus seperti hak luar wilayah untuk warga Amerika di Korea[24] dan status perdagangan negara diutamakan[25]

Perjanjian itu kekal berkuat kuasa sehingga pengilhakan Korea pada tahun 1910.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chay, Jongsuk (2002). Unequal Partners in Peace and War: The Republic of Korea and the United States, 1948–1953. Praeger Publishers. p. 10. ISBN 0-275-97125-2.
  2. ^ Roblin, Sebastien (18 Januari 2018). "In 1871, America 'Invaded' Korea. Here's What Happened". The National Interest (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2020. Dicapai pada 14 April 2021.
  3. ^ Rights to Protect Citizens in Foreign Countries by Landing Forces. U.S. Government Printing Office. 1912. m/s. 59. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 April 2021. Dicapai pada 14 April 2021.
  4. ^ Hwang, Kyung Moon, penyunting (2019), "The General Sherman Incident of 1866", Past Forward: Essays in Korean History, Anthem Press: 170–171, ISBN 978-1-78308-880-5, diarkibkan daripada yang asal pada 15 April 2021, dicapai pada 15 April 2021
  5. ^ The number of ships is confirmed by Lee (1984), p. 264.
  6. ^ Lee (1984), loc. cit.
  7. ^ a b Colorado Archived copy di Library of Congress Web Archives (diarkibkan 4 Oktober 2012).
  8. ^ Korean History Dictionary Compilation Society (10 September 2005). "신미양요". terms.naver.com (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Jun 2021. Dicapai pada 6 Jun 2021.
  9. ^ "Report of Rear Admiral John Rodgers Diarkibkan 20 September 2020 di Wayback Machine".
  10. ^ Lexington Morning Herald 28 November 1897
  11. ^ Report of Captain McLane Tilton to the Secretary of the Navy, Korea, 16 June 1871
  12. ^ Report of Commander L.A. Kimberly (USN) to the Secretary of the Navy, Korea, 5 July 1871
  13. ^ Dispatch from Commodore John Rodgers to the Secretary of the Navy, Corea, 23 June 1871
  14. ^ Nahm (1996), p. 149.
  15. ^ Rear-Admiral John Rodgers, General Order No. 32, 12 June 1871
  16. ^ "The Korean War", New York Times, Vol. 20, No. 6215, 22 August 1871
  17. ^ Kim Young-Sik, PhD. "Association for Asia Research- The early US-Korea relations". Asianresearch.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2015. Dicapai pada 18 Julai 2014.
  18. ^ Report of Rear-Admiral John Rodgers to the Secretary of the Navy, 5 July 1871
  19. ^ Deck logs for the USS Colorado, USS Alaska, USS Benecia, USS Monocacy, and USS Palos from 10 June 1871 to 3 July 1871
  20. ^ Nahm (1986), p. 149-150; Lee (1984), p. 266.
  21. ^ "TWE Remembers: The Korean Expedition of 1871 and the Battle of Ganghwa (Shinmiyangyo)". Council on Foreign Relations (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 15 April 2021. Dicapai pada 15 April 2021.
  22. ^ Yŏng-ho Ch'oe et al. (2000).
  23. ^ Korean Mission [ Korea's Appeal to the Conference on Limitation of Armament, p. 29.], m/s. 29, di Buku Google; excerpt, ".
  24. ^ Korean Mission [ p. 29.], m/s. 29, di Buku Google; excerpt, ".
  25. ^ Korean Mission [ p. 29.], m/s. 29, di Buku Google; excerpt, ".
  26. ^ [A similar version of the same scene is at "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2021. Dicapai pada 6 Januari 2022.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link).

Rujukan[sunting | sunting sumber]