Eksploitasi seksual komersial kanak-kanak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Eksploitasi seksual komersial kanak-kanak (CSEC) adalah transaksi komersial yang melibatkan eksploitasi seksual kanak-kanak, seperti pelacuran kanak-kanak, pornografi kanak-kanak, dan penjualan (perdagangan) yang sering dikaitkan dengan kanak-kanak.[1] CSEC mungkin melibatkan paksaan dan keganasan terhadap kanak-kanak, eksploitasi ekonomi, buruh paksa, perhambaan kontemporari.[1][2][3]

Pengisytiharan Kongres Dunia terhadap Eksploitasi Seksual Kanak-Kanak Komersial, yang diadakan di Stockholm pada tahun 1996, menyatakan CSEC sebagai:

penderaan seksual oleh orang dewasa dan imbuhan secara tunai atau baik kepada anak atau orang ketiga atau orang. Anak itu dianggap sebagai objek seksual dan sebagai objek komersil.[1]

CSEC termasuk pelancongan seks kanak-kanak dan lain-lain bentuk urus niaga transaksional di mana kanak-kanak terlibat dalam aktiviti seksual mempunyai keperluan utama yang dipenuhi, seperti makanan, tempat tinggal atau akses kepada pendidikan. Ia termasuk bentuk urus niaga transaksional di mana penyalahgunaan kanak-kanak seks tidak dihentikan atau dilaporkan oleh anggota isi rumah, disebabkan faedah yang diperoleh oleh isi rumah daripada pelaku. CSEC juga berpotensi termasuk perkahwinan yang disusun melibatkan kanak-kanak di bawah umur persetujuan, di mana kanak-kanak itu tidak secara bebas bersetuju untuk berkahwin dan di mana kanak-kanak itu dilanggar secara seksual.

Pusat Kebangsaan Kanak-kanak Hilang dan Dieksploitasi (NCMEC) menyatakan bahawa kira-kira satu daripada setiap lima kanak-kanak perempuan dan satu daripada setiap sepuluh lelaki akan dieksploitasi secara seksual atau didera sebelum mereka menjadi dewasa.[4] UNICEF mengatakan bahawa eksploitasi seksual kanak-kanak adalah "salah satu pelanggaran hak-hak paling berat yang boleh bertahan kanak-kanak".[3]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Clift, Stephen; Simon Carter (2000). Tourism and Sex. Cengage Learning EMEA. m/s. 75–78. ISBN 1-85567-636-2.
  2. ^ YAPI.org
  3. ^ a b Gerdes, Louise I.; Brian M. Willis; Barry S. Levy (2006). Prostitution and sex trafficking: opposing viewpoints. Detroit: Greenhaven Press.
  4. ^ U.S. Department of Justice (2007). Commercial sexual exploitation of children: what do we know and what do we do about it?. U.S. Dept. of Justice, Office of Justice Programs.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Alisa Jordheim (2014). Made in the U.S.A.: The Sex Trafficking of America's Children. HigherLife Publishing. ISBN 978-1939183408.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]