Eksposisi Dunia Columbus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Eksposisi Dunia Kolombus)
Eksposisi Dunia Kolombus

Eksposisi Dunia Kolombus (nama rasmi yang dipendekkan untuk Pesta Dunia: Eksposisi Kolombus, juga dikenali sebagai Pameran Dunia Chicago) adalah Pameran Sedunia yang diadakan di Chicago pada tahun 1893 untuk merayakan ulang tahun ke-400 kedatangan Christopher Columbus di Dunia Baru pada tahun 1492.

Chicago memenangi penghormatan untuk menganjurkan pameran dan Bandar New York Washington DC.; dan Louis dikalahkan dalam operasi menganjurkan pameran itu.

Pameran itu adalah peristiwa sosial dan budaya yang berpengaruh. Di sana banyak pencipta seperti Thomas Edison, Milton S. Hershey, Nikola Tesla, George Ferris, dan Marshall Field. Banyak orang terkenal di sana juga seperti Presiden Grover Cleveland, Mark Twain, Buffalo Bill, Sitting Bull, Scott Joplin, Datuk Bandar Carter Harrison, Sr., dan Daniel Burnham.

Eksposisi adalah di mana banyak ciptaan terkenal yang pertama kali dibentangkan dan banyak barangan moden seperti roda Ferris, Quaker Oats, Hershey's, tesis Frontier telah dibentangkan, United States Mint, di Amerika Syarikat, menawarkan duit syiling peringatan pertama.