Muzik tarian elektronik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Electronic dance music)


Muzik tarian elektronik atau muzik dansa elektronik (bahasa Inggeris: electronic dance music, disingkatkan kepada EDM) ialah suatu genre muzik elektronik yang dihasilkan terutamanya untuk tujuan penggunaan dalam kelab malam, atau dalam persekitaran yang menumpukan kepada kegiatan tarian untuk tujuan hiburan. Ia sebahagian besarnya dicipta untuk digunakan oleh cakera penunggang dan dihasilkan dengan niat untuk didengar dalam konteks berterusan DJ set; di mana DJ berlangsung dari satu rekod kepada melalui satu disegerakkan segue atau "Campuran".[1]

Muzik tarian elektronik ialah satu istilah yang luas yang dicipta selepas tahun 1990-an, yang digunakan untuk menggambarkan satu set percussive [genre muzik]] yang sebahagian besarnya berpunca daripada kaedah pengeluaran muzik disko, house, tekno, dan hip-hop. Muzik apa-apa pada asalnya dilahirkan dan dipopularkan melalui serantau kelab malam adegan dalam tahun 1980-an, adegan gudang parti akhir 1980-an, dan adegan awal sambutan hangat pergerakan rumah asid dalam tahun 1980-an. Menjelang awal tahun 1990-an, kehadiran muzik tarian elektronik dalam budaya kontemporari adalah diperhatikan secara meluas dan peranannya dalam masyarakat mula diterokai dalam kajian sains yang diterbitkan akademik sejarah, budaya dan sosial. Ia dibina dengan menggunakan instrumen elektronik seperti pensintesis, mesin drum dan sequencer s, dan secara amnya menekankan bunyi yang unik dari orang-orang instrumen, walaupun meniru instrumentasi akustik tradisional. Ia kadang-kadang merangkumi muzik tidak dimaksudkan untuk menari, tetapi berasal dari tarian berorientasikan [Senarai [muzik elektronik [2]

Sinonim[sunting | sunting sumber]

Sejak sekitar pertengahan 1980-an, muzik tarian elektronik telah menikmati populariti dalam banyak kelab malam, dan jenis yang utama muzik yang dimainkan dalam disko serta tempat tarian rave. Oleh itu, istilah "muzik kelab (malam)" yang berkaitan, manakala secara umumnya merujuk kepada mana-mana genre muzik yang kini menjadi tren dan dikaitkan dengan kelab malam, telah menjadi sinonim dengan muzik tarian semua elektronik, atau hanya orang-orang genre atau subset beberapa daripadanya yang biasanya dimainkan di disko-disko arus perdana. Ia kadang-kadang digunakan lebih meluas untuk merangkumi muzik bukan elektronik yang dimainkan di tempat-tempat itu, atau muzik elektronik yang tidak biasanya dimainkan di kelab-kelab tetapi bahawa ciri-ciri saham dengan muzik yang. Apakah secara meluas dianggap sebagai kelab muzik perubahan dari semasa ke semasa, termasuk genre yang berbeza bergantung kepada rantau ini dan yang membuat rujukan, dan mungkin tidak selalu merangkumi muzik tarian elektronik. Begitu juga, muzik tarian elektronik kadang-kadang bermaksud perkara yang berbeza kepada orang yang berbeza. Kedua-dua istilah samar-samar merangkumi genre berbilang, dan kadang-kadang digunakan seolah-olah mereka genre sendiri. Perbezaan ialah bahawa muzik kelab akhirnya berdasarkan apa yang popular, manakala muzik tarian elektronik adalah berdasarkan sifat-sifat muzik itu sendiri. [3]

Genres[sunting | sunting sumber]

Muzik tarian elektronik dikategorikan oleh wartawan muzik dan kipas sama seperti kebanyakan yang sentiasa berubah genre dinamakan, gaya dan sub-gaya. Dengan pelbagai jenis muzik dance, bilangan denyutan seminit (BPM) membantu menentukan pemisahan antara genre. Kehadiran vokal, instrumentasi hidup vs instrumentasi sintetik, dan pola dram berdegup juga membantu membezakan genre muzik tarian elektronik. Beberapa genre, seperti elektro, Eurodance, tekno, house, trance, hardstyle, breakbeat, drum dan bass terutamanya bertujuan untuk menggalakkan tarian. Lain-lain, seperti IDM, dubstep, dan hardcore adalah lebih eksperimen dan cenderung untuk dikaitkan dengan memberi tumpuan mendengar daripada menari.

Teknologi penghasilan[sunting | sunting sumber]

Dalam tahun 1980-an, banyak genre popular muzik elektronik dieksploitasi penggunaan MIDI protokol; pembangunan teknologi yang berkembang interaktiviti dan fungsinya merentasi pelbagai music berkaitan teknologi. Pada tahun 1990-an, berikutan pertumbuhan komputer peribadi EDM, penciptaan musik e;ektrpnik mula berhijrah ke sistem pengeluaran berasaskan komputer.

Artis ketara, pengeluar dan DJ[sunting | sunting sumber]

Dengan pertumbuhan letupan teknologi komputer muzik dan pengurangan berbangkit dalam kos peralatan di akhir 1990-an, bilangan artis dan J yang bekerja dalam muzik elektronik adalah amat menggalakkan. Dengan kedatangan [cakera keras]] sistem rakaman, ia tidak mustahil untuk mana-mana pengguna komputer rumah untuk menjadi seorang ahli muzik, dan seterusnya kenaikan dalam bilangan "band bilik tidur", selalunya terdiri daripada orang satu. Walau bagaimanapun artis-artis terkenal masih boleh dikenal pasti.

Pemuzik yang berpengaruh di perindustrian, Synth pop dan kemudiannya gaya tarian elektronik termasuk Kraftwerk, Yellow Magic Orchestra (YMO), Liga Manusia, Perak Epal, A-ha, Pet Shop Boys, Duran Duran, Daft Punk, New Order, Cabaret Voltaire, dan tulang muda berdenyut-denyut. Dalam Tegar, Tegar Happy, dan pembual pengeluar dan DJ terkenal termasuk artis-artis seperti Angerfist, Bibit, Endymion, Scott Brown, pantas dan Ham DJ Hixxy, Darren Gaya dan Mark Breeze.

Pemuzik, pengeluar dan DJ seperti Armin van Buuren, Paul van Dyk, Tijs Verwest (Tiesto), ATB, Deadmau5, Atas & Korelasi, Paul Oakenfold, Showtek, John Digweed, Sasha, Markus Schulz, Kaskade, Skrillex dan Ferry Corsten telah mencapai status bintang, boleh perintah lima angka gaji prestasi tunggal dan kerap melakukan selama berjam-jam di akhir. Beberapa DJ radio di seluruh dunia, dan internet yang disiarkan menunjukkan bahawa udara mingguan, seperti Sesyen VONYC, pertunjukan yang bercampur-campur oleh Paul Van Dyk;Trance Around Dunia , menunjukkan bercampur-campur oleh Atas & KorelasiA State of Trance, menunjukkan dicampur oleh Armin van Buuren, dan Tiesto Club Life bercampur mingguan oleh Tiesto.

Dalam Hardstyle, pemuzik yang berpengaruh termasuk Headhunterz, Showtek, Noisecontrollers, penggelek Donkey, Nabi, Blutonium Boy, Technoboy, Tuneboy, Hardstyle Masterz, Pengayun Jahat, Deepack.

Dalam genre house, tekno dan drum dan bass, perintis seperti Charanjit Singh, Juan Atkins, Pendulum, Derrick Mei , Goldie, Guy Dipanggil Gerald, Sonkin, LTJ Bukem, Joey Beltram dan Frankie Tulang masih aktif pada 2008. Album hanya muzik elektronik untuk mencapai nombor 1 di carta Billboard 200 orang yg berbakat.

Label rakaman yang ketara[sunting | sunting sumber]

Sehingga tahun 1980-an, terdapat sebarang label rakaman yang secara eksklusif digalakkan tarian muzik elektronik. Ini telah berubah apabila Larry Sherman label rumah Trax Rekod, techno perintis Juan Atkins mula [Metroplex Rekod]], Richie Hawtin mula berpengaruh beliau Plus 8 jejak. Dalam United Kingdom, Warp Records muncul pada 1990-an sebagai salah satu daripada sumber-sumber yang ketara rumah-mendengar dan muzik eksperimen. Kemudian ketibaan termasuk Astralwerks, Rekod Banger Ed, Ninja Tune, Jerman Kompakt, ! K7, dan Amerika [hantu Antarabangsa]].

Dalam awal tahun 2000, Armin van Buuren, Maykel Piron dan David Lewis menciptakan apa yang menjadi salah satu dunia terbesar EDM label " Armada". Setelah memenangi gelaran Tarian Label 'Best Global tiga tahun berturut-turut, seperti yang diberikan oleh Anugerah Muzik Antarabangsa Tarian 2009, 2010 dan 2011. Label yang berpangkalan di Amsterdam bekerjasama dengan dan menguruskan beberapa nama besar dalam industri muzik tarian, seperti Markus Schulz, Paul Van Dyk, ATB, Dash Berlin, Paul Oakenfold, Stonebridge, MIKE, Sophie Sugar, Alex Morph, Aly & fila, Roger Shah, Max Graham, Andy Moor, Mischa Daniels, Josh Gabriel dan sudah tentu Armin sendiri.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Butler, M.J., Unlocking the Groove: Rhythm, Meter, and Musical Design in Electronic Dance Music, Indiana University Press, 2006, pp. 12–13, 94.
  2. ^ MTO 7.6: Butler, Turning the Beat Around
  3. ^ McLeod, Kembrew. 2001. "Genres, Subgenres, Sub-Subgenres and more: Musical and Social Difference Within Electronic Dance Music Communities." Journal of Popular Music Studies 13, 59–75.

Membaca lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Hewitt, Michael. Teori Muzik untuk Pemuzik Komputer ". 1st Ed. U. S. Cengage Learning, 2008. ISBN 13-978-1-59863-503-4