Empayar Sampugita

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

(Rujukan teori/ kebarangkalian palsu) Empayar Sampugita merupakan kesinambungan bagi Empayar Tanah Sri Indah Sekebun Bunga. Empayar ini diwujudkan pada 829 M.

Sang Ratu Sanjaya telah berwasiat agar empayar ini diberi nama Sampugita iaitu singkatan Sang Bunga Gita dalam Bahasa Melayu-Sanskrit. Ianya bermaksud Nyanyian Sang Bunga.

Maksud bunga dalam ayat ini adalah merujuk kepada bunga teratai yang juga lambang Sriwijaya. Empayar ini telah mengadakan hubungan diplomatik dengan Kerajaan China pada 905 M seperti yang dinyatakan dalam Sung Shih. Orang Cina merujuk empayar ini sebagai san-fo-chi dan orang Arab merujuk empayar ini sebagai Zabag atau Zabaj, sama seperti Empayar Tanah Sri Indah Sekebun Bunga.

Sejarah empayar[sunting | sunting sumber]

Abad ke-9 dan 10[sunting | sunting sumber]

Catatan Arab dalam abad ke-9 dan 10 menunjukkan pusat pemerintahan empayar ini terletak di Medang Bhumi. Seorang saudagar Arab yang bernama Sulaiman telah mencatat dalam bukunya pada 851 M menyatakan bahawa pada suatu masa, Raja Qamar (Khemra) telah menunjukkan reaksi untuk menderhaka kepada Maharaja Zabaj. Apabila berita ini diketahui, baginda telah menyiapkan angkatan laut dengan helah untuk membuat lawatan ke kepulauan, tetapi sebaliknya baginda telah menyerang Khemra dengan 1000 buah kapal berukuran sederhana dan berjaya menawan rajanya, kemudian dibunuh. Nama baginda telah digeruni sehingga ke negara China dan India kerana tindakan ini.

Riwayat ini telah dipetik oleh Abu Zaid Hassan, disiarkan dalam bukunya yang ditulis dalam 916 M. Menurut Abu Zaid, Zabaj terletak sejauh 10 hari pelayaran dari Khemra (Kemboja). Jarak itu adalah sesuai dengan pelayaran dari Medang Bhumi ke ibu kota Khemra yang terletak tidak jauh dari Phom Penh.

Abad ke-10 dan abad ke-11[sunting | sunting sumber]

Pada penghujung abad ke-10 hingga awal abad ke-11, Empayar Sampugita ini telah berpecah belah antara daratan dan kepulauan. Perpecahan ini berlaku ekoran perubahan polisi pentadbiran yang menyeluruh berupa pemberian kemerdekaan secara sukarela oleh seorang Sri Maharaja kepada saudara-saudara dan kaum kerabatnya yang hampir diangkat menjadi raja-raja merdeka.

Akhir abad ke-10, Sri Maharaja tersebut telah memberi kemerdekaan kepada Campa dan Pulau Varuna (Kalimantan) Timur dan Utara serta seluruh kepulauan Danu (Filipina) yang diletakan di bawah Raja Varuna (Brunei). Terdapat juga pemberian kemerdekaan kepada Raja Pulau Jawa, dengan menggabungkan Kepulauan Nusa Tenggara, Kepulauan Maluku, Pulau Irian, Pulau Sulawesi dan Pulau Varuna (Kalimantan) Barat dan Selatan.

Sri Maharaja ini juga telah memberi kemerdekaan kepada Maharaja Sriwijaya dalam 1018 M dengan kawasan pentadbiran merangkumi seluruh Kepulauan Sumatera dan Kataha yang juga merupakan pusat perdagangan yang penting waktu itu.

Sri Maharaja ini hanya mengekalkan Empayar Sampugita meliputi Semenanjung kecuali Kataha, Segenting Kra, Dvaravati (Thailand Tengah dan Utara) dan Pagan (Burma) Selatan.

Dalam abad ke 11, selepas serangan Rajendra Chola, Raja Pandya di India Selatan ke atas Sumatera, Semenanjung dan Segenting Kra yang berakhir dalam 1030 M, wilayah Sriwijaya yang berpusat di Palembang bangkit dan menyatukan seluruh kepulauan. Serangan balas atas negara Pandya dibuat bersama-sama Empayar Sampugita.

Dalam abad ke-11 juga, nama Medang Bhumi mula lenyap. Menurut riwayat tradisi dalam zaman ini orang melihat suatu pancaran sinar yang kuat pada waktu malam yang memancar dari Bukit Panau yang berbentuk saji terus menjulang ke langit. Maharaja Sampugita pada zaman itu mengubah nama negara pusatnya menjadi Medang Kilatan Saji. Nama ini kemudiannya menjadi Kilatan sahaja. Nama ini tertera dalam duit emas bertarikh 1181 M ditulis dengan huruf Arab "كلتن" (K.L.T.N).

Abad ke-12 dan 13[sunting | sunting sumber]

Ibu Empayar Sampugita telah berubah bermula pada abad ke-12 dari Yawakotti (lihat Ibu empayar).

Pada 1201 M, Sultan Muhammad Shah II telah menawan Kadaram dan menyerang Pulau Sandra Baba Kiyai (Sri Langka). Baginda juga mengambil alih Pulau Maldives.

Maharaja Srimat Trailokyaraja Mauli Bhusana Warma Dewa yang memerintah dari Chaiya (1183-1233) telah berusaha menyatukan kawasan daratan dan kepulauan. Empayar baginda dinamakan Kerajaan Dharmasraya.

Pengakhiran[sunting | sunting sumber]

Empayar ini kemudian diperintah oleh Raja Surendra (1233-1253). Raja Surendra telah menamakan empayarnya sebagai Empayar Jawaka.

Ibu empayar[sunting | sunting sumber]

Tahun 829-1183[sunting | sunting sumber]

  1. Yawakotti 829-1030
  2. Gangga Negara 1030-1183

Tahun 1183-1233[sunting | sunting sumber]

  1. Jambi 1183
  2. Kawasan Kalah, Segenting Kra 1183-1233

Tahun 1233-1250[sunting | sunting sumber]

  1. Kawasan Kalah, Segenting Kra 1233-1250

Dinasti Kerajaan Dharmasraya[sunting | sunting sumber]

  1. Pulau Sumatera dari 1233
  2. Palembang

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Keturunan Raja-Raja Kelantan dan Peristiwa-Peristiwa Penting