Epergne

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Epergne perak, London, tahun 1761
Bunga-bunga dalam Kaca Epergne oleh Eloise Harriet Stannard, tahun 1889

Epergne ( /ˈpɜːrn/ atau /ˈpɛərn/ ) adalah sejenis meja tengah yang biasanya diperbuat daripada perak tetapi boleh dibuat apa-apa logam atau kaca atau porselin.

Reka bentuk[sunting | sunting sumber]

Epergne umumnya mempunyai "mangkuk" atau keranjang yang besar yang duduk di atas tiga hingga lima kaki. Dari pusat ini "mangkuk" memancarkan cawangan yang menyokong bakul kecil, hidangan, atau pemegang lilin. [1] Mungkin antara dua dan tujuh cawangan. Epergnes secara tradisional dibuat dari perak, namun dari sekitar awal abad ke-20, kaca juga digunakan.

Guna[sunting | sunting sumber]

Epergen boleh digunakan untuk memegang apa-apa jenis makanan atau pencuci mulut. Ia juga boleh digunakan sebagai objek pereka untuk memegang lilin, bunga atau perhiasan untuk bercuti.

Dalam penggunaan tradisional, epergne adalah cara yang mewah untuk memaparkan hidangan sampingan, buah, atau kambing manis, atau boleh digunakan untuk cip, penurunan, atau makanan jari lain.

Nama[sunting | sunting sumber]

Derivasi itu mungkin dari Perancis épargne yang bermaksud "menyelamatkan," gagasannya adalah bahawa tetamu makan malam diselamatkan masalah hidangan lulus (walaupun epergen dalam bahasa Perancis dipanggil surtout). Di samping itu, perkataan épergne dalam bahasa Perancis juga boleh bermaksud "ganti", cara lain untuk mengatakan "untuk menyelamatkan", atau ganti, yang bermaksud "simpanan atau tambahan".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bryson, Bill (2010). At Home: A Short History of Private Life. London: Doubleday. m/s. 163. ISBN 978-0-7679-1938-8.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Kategori berkenaan Epergne di Wikimedia Commons