Eric Cartman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Eric Cartman
Watak South Park
Kemunculan pertama Jesus vs. Frosty (1992) (pendek)
Dicipta oleh Trey Parker
Matt Stone
Disuarakan oleh Trey Parker
Informasi
GelaranThe Coon
JantinaLelaki
KeluargaLiane Cartman (ibu)
Jack Tenorman (bapa)
Scott Tenorman (abang tiri)
KewarganegaraanAmerika
Kediaman South Park, Colorado, Amerika Syarikat

Eric Theodore Cartman, sering disebut hanya dengan nama keluarga beliau,[1] ialah watak utama dalam siri televisyen animasi South Park, dicipta oleh Matt Stone dan Trey Parker, dan disuarakan oleh Parker. Cartman ialah salah satu daripada empat watak utama di South Park, bersama dengan Stan Marsh, Kyle Broflovski, dan Kenny McCormick. Cartman mula-mula muncul, asalnya dalam bentuk prototipikal dalam animasi singkat 1992 Jesus vs. Forty, dan animasi pendek 1995 Jesus vs Santa, dan pertama kali muncul di televisyen dalam episod perintis South Park, "Cartman Gets a Probe Anal", pada 13 Ogos 1997.

Cartman ialah seorang pelajar sekolah rendah yang tinggal bersama ibunya di bandar fiksyen South Park, Colorado, di mana dia secara rutin mempunyai pengalaman luar biasa yang tidak biasa di sebuah bandar kecil. Cartman telah digambarkan sebagai agresif, prasangka, sombong dan narsistik sejak penubuhan wataknya; Batu dan Parker menggambarkan watak sebagai " Archie Bunker kecil". Ciri-ciri ini secara signifikan ditambah pada musim-musim berikutnya, terutamanya selepas episod "Scott Tenorman Must Die", kerana wataknya berubah dan dia mula menunjukkan sikap sangat psikopat, sosiopatik dan manipulatif dan juga digambarkan sebagai sangat pintar, dapat melaksanakan rancangan yang mengerikan secara moral dan idea perniagaan untuk berjaya, tetapi kebanyakan rancangannya biasanya berakhir dengan kekalahan, terutamanya disebabkan oleh sesuatu atau seseorang merosakkan rancangannya.

Cartman dianggap sebagai watak yang paling popular dan terkenal di South Park.[2][3][4] Parker dan Stone menyatakan bahawa dia adalah watak kegemaran mereka, dan mereka yang paling mereka kenali. South Park telah menerima pujian dan kritikan untuk tingkah laku yang tidak betul dari segi politik Cartman. Penerbitan dan saluran televisi yang terkenal telah memasukkan Cartman pada daftar mereka sebagai salah satu watak televisyen dan kartun yang paling ikonik sepanjang zaman.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Roger Ebert Should Lay Off the Fatty Foods". September 2, 1998. Dicapai pada June 6, 2011.
  2. ^ Rovner, Julie (April 5, 2008). "Eric Cartman: America's Favorite Little $@#&*%". NPR. Dicapai pada July 22, 2013.
  3. ^ McKee, Ryan. "Top 10: Cartman Moments". AskMen. Dicapai pada July 22, 2013.
  4. ^ Ramsey Isler; Jesse Schedeen (2014-02-28). "The Top 25 South Park Characters". IGN. m/s. 5. Dicapai pada 2014-03-19.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]