Eric Masip

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Eric Masip
Kelahiran
Eric Masip i Gurri

(1995-11-24) 24 November 1995 (umur 28)
PekerjaanPelakon
Tahun aktif2014—sekarang
Terkenal keranaBruno Costa di Alba
Ibu bapaEnric Masip
Laman web rasmiEric Masip di Instagram

Eric Masip i Gurri (lahir 24 November 1995) ialah seorang pelakon televisyen dan filem Sepanyol yang terkenal dengan watak Tomás dalam siri Veneno (2020) dan, kemudian, Bruno Costa dalam Alba (2021). Dia mencapai populariti yang lebih tinggi untuk penyertaannya dalam filem Netflix A través de mi ventana (2022) sebagai Artemis Hidalgo.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Eric Masip dilahirkan pada 24 November 1995 di Barcelona. Bapanya ialah Enric Masip, pemain bola baling profesional, pemenang pingat gangsa di Olimpik 2000 di Sydney, kapten pasukan kebangsaan Sepanyol antara 1989 dan 2003 dan bekas pemain pasukan bola baling FC Barcelona.[1]

Pada tahun 2014 dia memulakan kerjaya sebagai pelakon dalam komedi arahan Robert Bellsolà Dos a la carte.[2] Dia meneruskan kerjayanya sebagai pelakon dalam filem seram Sweet Home, diarahkan oleh Rafa Martínez. Pada tahun yang sama dia mengambil bahagian dalam filem Summer Camp, diarahkan oleh Alberto Marini. Pada 2017 beliau menyertai pelakon filem Tito e gli alieni, diarahkan oleh Paola Randi. Selepas pengalaman ini, dia meneruskan kerjayanya di televisyen Sepanyol, dengan peranan episod dalam siri seperti Fugitiva, Amar es para siempre, Cuéntame cómo pasó, Caronte dan Élite.

Pada tahun 2020, beliau mengambil bahagian dalam siri Veneno, diarahkan dan dicipta oleh Javier Ambrossi dan Javier Calvo, diterbitkan oleh Atresmedia dan dibintangi Jedet, Daniela Santiago dan Isabel Torres. Dalam siri itu dia memainkan watak Tomás, teman lelaki kepada anak perempuan keluarga di mana Cristina Ortiz tinggal bersama kakaknya dan yang mempunyai hubungan sulit dengan artis itu. Dalam fiksyen, salah satu adegan di mana pelakon itu membintangi sangat terkenal, di mana dia mempunyai bogel depan yang sangat eksplisit.[3]

Pada tahun 2021, dia menyertai pelakon utama Alba, versi Sepanyol bagi siri Turki Fatmagül'ün Suçu Ne?. Dalam fiksyen, dia memainkan Bruno Costa, teman lelaki protagonis. Pada Februari 2022, beliau membuat tayangan perdana filem A través de mi ventana, adaptasi novel dengan tajuk yang sama oleh Ariana Godoy, memegang watak sulung daripada adik-beradik, Artemis Hidalgo.[4]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Eric Masip, de jugar al balonmano a ser actor de cine y televisión". Valonmano con V (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2021-04-04.
  2. ^ "Premiere de "Dos a la carta" de Robert Bellsolà, en Aribau Club, que hoy se estrena en cines". Berna Foto Press (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2021-04-04.
  3. ^ "¿Quién es Eric Masip? El actor que se desnuda en Veneno es hijo de un famoso deportista". El Mundo (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2021-04-04.
  4. ^ "'Alba' completa su reparto e inicia su rodaje bajo estrictas medidas de seguridad". Formula TV (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2021-04-04.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]