Wanita Pertama Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari FLOTUS)
Wanita Pertama
Amerika Syarikat
First Lady of the United States
Penyandang
Jill Biden
sejak 20 Januari 2021
Kerajaan Amerika Syarikat
Anggota bagiKeluarga pertama Amerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Bidang kuasaAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
KediamanRumah Putih
Tempoh jawatan4 tahun
Penjawat sulungMartha Washington
Dibentuk30 April 1789; 234 tahun yang lalu (1789-04-30)
SenaraiList of first ladies of the United States (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tapak webWhiteHouse.gov
Facebook: FLOTUS Twitter: FLOTUS Instagram: flotus Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Wanita Pertama Amerika Syarikat (kadang kala disingkatkan namanya sebagai FLOTUS, (Bahasa Inggeris: First Lady of the Unied States)[1] ialah isteri kepada Presiden Amerika Syarikat. Jika Presiden tidak berkahwin atau isteri beliau tidak dapat menjalankan tugas, kedudukan diisi oleh saudara perempuan atau rakan presiden, seperti Martha Jefferson Randolph semasa Presiden Thomas Jefferson, Emily Donelson dan Sarah Yorke Jackson semasa Presiden Andrew Jackson, Mary Elizabeth (Taylor) Bliss semasa Presiden Zachary Taylor, Mary Harrison McKee semasa Presiden Benjamin Harrison, selepas kematian ibunya, Harriet Lane semasa Presiden James Buchanan, dan Rose Cleveland sebelum perkahwinan Presiden Grover Cleveland. Wanita Pertama kini ialah Jill Biden, isteri kepada Presiden Amerika Syarikat ke-46 Joe Biden.

Asal usul gelaran[sunting | sunting sumber]

Dolley Madison dikatakan isteri Presiden pertama yang disebut sebagai "Wanita Pertama" (iaitu ketika pengebumiannya pada tahun 1849).

Penggunaan gelaran Wanita Pertama (First Lady) untuk menggambarkan pasangan atau tuan rumah seorang eksekutif bermula di Amerika Syarikat. Pada masa awal republik itu, tiada gelaran khusus yang diterima umum untuk isteri presiden. Banyak wanita pertama yang awal menyatakan pilihan mereka sendiri tentang bagaimana mereka dipanggil, termasuk penggunaan gelaran seperti "Lady", "Puan Presiden" (Mrs. President, Mrs. Presidentress); Martha Washington sering dirujuk sebagai "Lady Washington." Salah satu penggunaan istilah "Wanita Pertama" yang paling awal diterapkan kepadanya dalam artikel akhbar 1838 yang muncul di St. Johnsbury Caledonian, pengarang, "Puan Sigourney", membincangkan bagaimana Martha Washington tidak berubah, walaupun setelah suaminya George menjadi presiden. Dia menulis bahawa "Wanita pertama negara itu masih mengekalkan kebiasaan hidup sebelumnya. Dengan tidak bermalas-malasan, dia bangkit meninggalkan bantal pada waktu fajar, dan selepas sarapan pagi, kembali ke biliknya selama sejam untuk mengkaji kitab suci dan pengabdian".[2]

Dolley Madison dilaporkan disebut sebagai "Wanita Pertama" pada tahun 1849 semasa pengebumiannya dalam sebuah eulogi yang disampaikan oleh Presiden Zachary Taylor; walau bagaimanapun, tiada rekod bertulis tentang eulogi ini wujud, dan tidak ada akhbar-akhbar pada hari itu yang merujuk kepadanya tentang gelaran itu.[3] Beberapa waktu selepas 1849, gelaran itu mula digunakan di kalangan sosial Washington, D.C. Salah satu contoh bertulis yang terawal berasal dari 3 November 1863, entri buku harian William Howard Russell, di mana dia merujuk kepada gosip mengenai "Wanita Pertama Tanah Ini", merujuk kepada Mary Todd Lincoln. Gelaran ini pertama kali mendapat pengiktirafan di seluruh dunia pada tahun 1877, ketika wartawan akhbar Mary C. Ames merujuk kepada Lucy Webb Hayes sebagai "Wanita Pertama Tanah Ini" ketika melaporkan ucapan perdana Rutherford B. Hayes. Pelaporan yang kerap mengenai aktiviti Lucy Hayes membantu menyebarkan penggunaan gelaran itu di luar Washington. Satu drama komedi popular 1911 tentang Dolley Madison oleh penulis drama Charles Nirdlinger, bertajuk The First Lady in the Land, mempopularkan gelaran itu dengan lebih lanjut. Pada tahun 1930-an, ia digunakan secara meluas. Penggunaan gelaran itu kemudiannya tersebar dari Amerika Syarikat ke negara-negara lain.

Apabila Edith Wilson mengawal jadual suaminya pada tahun 1919 selepas dia mengalami strok, seorang senator Republikan melabelkannya sebagai "presiden yang telah memenuhi impian pejuang hak mengundi wanita dengan mengubah gelarannya dari Wanita Pertama menjadi Pemangku Orang Pertama."[4]

Isteri Naib Presiden Amerika Syarikat kadang-kadang disebut sebagai Wanita Kedua Amerika Syarikat (SLOTUS), tetapi gelaran ini tidak begitu umum.

Tugas Wanita Pertama[sunting | sunting sumber]

Wanita Pertama tidak dipilih oleh rakyat Amerika Syarikat dan tidak ada perkara-perkara yang beliau mesti lakukan. Beliau juga tidak diberi upah untuk menjadi Wanita Pertama. Tetapi, beliau turut sama menghadiri banyak majlis rasmi bersama Presiden.

Bekas Wanita Pertama yang masih hidup[sunting | sunting sumber]

Nama Tempoh perkhidmatan Tarikh kelahiran Pasangan (Presiden)
Hillary Clinton 1993-2001 (1947-10-26) 26 Oktober 1947 (umur 76) Bill Clinton
Laura Bush 2001-2009 (1946-11-04) 4 November 1946 (umur 77) George W. Bush
Michelle Obama 2009-2017 (1964-01-17) 17 Januari 1964 (umur 60) Barack Obama
Melania Trump 2017-2021 (1970-04-26) 26 April 1970 (umur 53) Donald Trump

Bekas Wanita Pertama yang meninggal dunia baru-baru ini ialah Rosalynn Carter pada 19 November 2023, usia 96 tahun.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ FLOTUS definition from MacMillan online "Open Dictionary", Retrieved January 4, 2012.
  2. ^ "Martha Washington". St. Johnsbury Caledonian. August 7, 1838. m/s. 1.
  3. ^ "First Lady Biography: Dolley Madison". National First Ladies' Library.
  4. ^ Creeden, Sharon (1999). In Full Bloom: Tales of Women in Their Prime. August House. m/s. 30.